Aandachtspunten 1.2tdi Ecomotive

MarcoO2

Forumguru
Mijn zwager overweegt een Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive aan te schaffen. Bouwjaar zal zo rond 2012 zijn, met 150.000 à 200.000 op de klok. Omdat ik iets meer interesse in auto's heb, vroeg hij mij om advies.

Ik ben echter niet zo thuis in de diesel- en eco-hoek, dus vandaar mijn vraag: heeft deze auto/ dit blok nog specifieke aandachtspunten?

Dank vast voor jullie reacties!

Groet, Marco

Spierings

Forumguru
Egr koelers gaan nog wel eens kapot,...

Zou persoonlijk zelf voor minder kilometers gaan, er zij. Genoeg particuliere auto's welke toentertijd door de gunstige wegenbelasting gekocht zijn..

Noord26

Forumguru
Blokje is fijn. Maar de versnellingsbak is ellendig lang. Daar moet je tegen kunnen. Overigens doet hij het op de snelweg meer dan prima. Midden Spanje vanuit NL is geen probleem vol gepakt.

Spierings

Forumguru
Je hebt genoeg van dat soort auto's welke ook gewoon ingeruild zijn met weinig kilometers...

Blokjes zijn niks mis mee, alleen egr en roetfilter als je veel korte ritten maakt.. Een vriend van me heeft een Seat Ibiza st 1.2 TDI van 2011 en staat inmiddels op 340.000. 2x de egr gehad en 1x druksensor van de roetfilter.

Cordoba

Forumguru
Zeker bij deze generatie (2010-2012) zou ik zeker niet zonder meer voor weinig km's gaan: buiten de EGR, kan dat namelijk betekenen dat de auto veel voor 5km-ritjes is gebruikt, en dus maar zelden op bedrijfstemperatuur is gekomen, met bijbehorende hoge slijtage voor het aantal km's. Ik heb wel eens begrepen dat de Seat versie wel een 6-bak heeft, dus wat minder last van de lange versnellingen.

Bovenaan Onderaan