Aandachtspunten aankoop O2 (diesel / Berline)

seventje84

Nieuw lid
Goeiemiddag,

Ik ben van plan een O2 (tweedehands) te kopen, ik vroeg me af of jullie kunnen helpen met een aantal aandachtspunten voor bij de aankoop op de lijsten:

Ik dacht aan belangrijke (dure) onderdelen die om de x-aantal kilometer dienen vervangen te worden, hebben jullie informatie hieromtrent? Bv distributieriem om de 100 000km of 4 jaar etc..

Zo kan ik het onderhoudsboekje eens goed doornemen en zien welke kosten we in de nabije toekomst kunnen verwachten,

Het zou ofwel gaan om de 1.2 TSI (Bouwjaar 2011) of een 1.6 TDI (met of zonder DSG) (ook bouwjaar 2011), berline zou het worden, heel eventueel break maar ruimte in de berline lijkt me ook toereikend.

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Je bericht is wel erg algemeen. Ik zou in ieder geval eens beginnen met het vermelden van een exact motortype, versnellingsbak en bouwjaar.
Daarmee zal de bruikbaarheid van de antwoorden enorm toenemen, en bespaar je de forumleden het ophoesten van allerlei info waar je vervolgens toch niets aan hebt.
 

ertromp

Forumguru
Vooral het bouwjaar geeft veel aan over de motoren zowel benzine als diesel die in een bepaalde periode leverbaar waren. Daarop kan dan weer aangegeven worden welke specifieke zaken er zijn.
Ook is er een scheiding tussen Pre Facelift O2 (2005-2009) en Facelift O2 (2009-2013)
 

seventje84

Nieuw lid
Mijn excuses. Het zou ofwel gaan om de 1.2 TSI (Bouwjaar 2011) of een 1.6 TDI (met of zonder DSG) (ook bouwjaar 2011), berline zou het worden, heel eventueel break maar ruimte in de berline lijkt me ook toereikend.
 

ertromp

Forumguru
De 1.2 TSI heeft geen distributieriem maar een ketting.
Veel voorkomend probleem bij de 1.2 TSI bj 2011 versies was de opgerekte nokkenasketting.
Welke km standen bij aanschaf denk je aan? Dat kan natuurlijk bepalend zijn voor eventuele duurdere onderdelen die wellicht vervangen moeten worden.
 

seventje84

Nieuw lid
Ik had reeds gelezen over dit probleem, naar het schijnt zijn deze bij de dealer vervangen? Dit zal ook in het onderhoudsboekje te lezen zijn me dunkt?

KM stand zal rond de 50000 - 60000km zijn. Eventueel overwegen we ook eentje met > 100 000km, maar enkel indien het onderhoudsboekje positief is (m.a.w. de onderdelen die aan vervanging toe waren, reeds vervangen zijn)
 

ertromp

Forumguru
Diesels zullen er weinig zijn met een dergelijke km stand.
Zeker als de onderhoudshistorie bekend is van de auto zal te herleiden moeten zijn of bijvoorbeeld de nokkenasketting vervangen is.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb zelf een 1.6TDi met net iets meer dan 120.000km op de teller, daar is onlangs de "geribte riem" van vervangen wegens bijna versleten, dat kostte niet veel. Verder is er nog niets vervangen, behalve wat normale zaken zoals filters, ruitenwissers en banden, en dat is ook niet nodig, de auto rijdt en voelt nog bijna als nieuw. De eerste serieuze onderdelenvervanging (distributieriem) staat dacht ik pas bij 180.000 op het programma. De mijne is trouwens bouwjaar 2011 (en "modeljaar" 2012, Skoda begint zo'n beetje in juni/juli altijd met een nieuw modeljaar)

Een diesel met meer dan 100.000km die netjes onderhouden is kun je met een gerust hart kopen denk ik, hoewel je natuurlijk altijd geluk of pech kunt hebben. Voor wat betreft de DSG weet ik het niet, ik had de indruk dat dat de kans op pech en dure reparaties wel iets vergroot, maar ik weet eerlijk gezegd niet of die indruk terecht is. Maar dat, tezamen met de meerprijs, was voor mij wel een reden om voor een handbak te gaan.
 

Joske

Forumguru
1.6 TDI is idd 180k of 210k voor distributieriem. Waterpomp is ook aandachtspunt, die houden het soms zo lang niet vol.
 

ertromp

Forumguru
DSG-7 zoals toegepast op de 1.2TSI en 1.6TDI is perfect mits ......................................................... er ooit een optimalisatie is gedaan op de software door bijvoorbeeld een TVS Engineering.
Standaard schakelt de DSG-7 zo snel door naar een hoger verzet dit vanwege te halen emissie eisen dat de bak schokkerig en met slip ten gevolg gaat schakelen. Dat kost een koppelingsset en die zijn rond de €1.300,-
 

seventje84

Nieuw lid
1.6 TDI is idd 180k of 210k voor distributieriem. Waterpomp is ook aandachtspunt, die houden het soms zo lang niet vol.

Ok, dus de distributieriem van een 1.6 TDI gaat een pak langer mee dan (de ketting) van de 1.2 TSI, correct? Is iets waar we rekening mee kunnen houden bij de aanschaf.

Even terzijde, ik ben een Belg, hier zijn er wel degelijk 1.6 TDI's te vinden met een KM stand van ~60000km. Huidig aanbod die ik vind is qua prijs gelijkaardig voor de 1.6 TDI als de 1.2 TSI, vandaar dat ik me afvraag wat in dit geval de beste keuze zou zijn (met een "lage" KM-stand van 60000km)
 

newwolf84

Forumguru
Je opmerking over de riem en ketting gaat niet helemaal op, een ketting behoort normaal gezien een autolevenlang mee te gaan, echter er was een productie fout, laten we het zo maar noemen, bij bepaalde lichtingen die tot gevolg had dat ze vervangen moesten worden, veelal onder garantie en coulance. Als dit bij je toekomstige auto
gebeurd is dan heb je die kosten in elk geval niet meer. Wel is het zo dat dat lang niet elke 1.2 dit had.

Ik weet niet of dit vermeld staat in de boekjes aangezien ik geen Skoda heb maar misschien kan iemand dat bevestigen die dit wel gehad heeft ?

Zoals wel vaker op internet lees je wel de klachten maar de positieve dingen niet zo gauw.
Maar het is wel een punt om mee te nemen.
 

etjuh

Lid
Zoals Joske al aangeeft hoeveel kms ga je rijden per jaar. Normaal gesproken bepaal je op basis daarvan of je een benzine of diesel gaat rijden. Ik heb persoonlijk als particulier niet voor een DSG gekozen omdat ik daarmee te bang ben voor hoge onkosten als er iets mee fout gaat. Als lease rijder wist ik het wel. Altijd DSG. Rijdt super. Als je op basis van calculatie beter benzine kunt rijden zie ik geen reden om een goed onderhouden 1.2 tsi te laten staan met weinig kms. Wel belangrijk dat de modificatie van de ketting is gedaan.
 

Jewepe

Forumguru
@etjuh
Je redenering kan ik niet helemaal volgen. Als je baas voor de kosten opdraait ga je DSG rijden, maar als je het zelf moet betalen kies je voor een handbak?????????
 

etjuh

Lid
Ja klopt. Vind nogal wat als je zelf zulke reparatiekosten moet ophoesten. Is dat zo gek? Tenzij ik particulier nieuw zou kunnen kopen met fabrieksgarantie. Maar dat budget heb ik niet. Dus als ik zoals nu een auto met 130.000km koop met half jaar garantie dan koop ik geen dsg. Handbak blijft altijd betrouwbaarder.
 

etjuh

Lid
Nou ik lees veel meer zaken over dsg. Aansturing kapot of hele bak revisie. Lees ik bar weinig bij handbakken.
 

andrehj

Forumguru
Die kun je bij de DSG-Dokter veel goedkoper krijgen, maar ik ben het wel met je eens dat een handbak veel betrouwbaarder is, omdat net de componenten die bij de DSG het meest stuk gaan (de dubbele koppeling en de mechatronic) in een handbak ontbreken.
Toch geniet ik zelf van het comfort van de DSG.
 
Bovenaan Onderaan