Let hierbij op dat de auto niet op de grond mag staan, wegens de belasting van het wiellager.
Aantrekkoppel 50 Nm.
Citaat uit Elsawin:
Moer voor de bevestiging van de aandrijfas uit- en inbouwen
Aanwijzing
t Als aan de wielzijde een bevestigingsmoer van de aandrijfas loszit, mogen de wiellagers niet worden belast.
t Als de wiellagers door het eigen gewicht van de auto worden belast, wordt het wiellager beschadigd. De levensduur van de wiellagers loopt hierdoor terug.
t Auto's zonder aandrijfas mogen niet worden verplaatst, omdat dan de wiellagers worden beschadigd. Als u toch de auto wilt verplaatsen, let dan op het volgende: in plaats van de aandrijfas moet de buitenste homokineet worden ingebouwd. Buitenste homokineet met 25 Nm vastdraaien.
Moer verwijderen:
– Wieldop wegnemen, bij lichtmetalen velgen (afhankelijk van de uitvoering) de afdekkap op het uitgebouwde wiel aftrekken → Hoofdstuk.
– Op de op zijn wielen staande auto de moer -pijl- max. 90° losdraaien, anders wordt het wiellager beschadigd.
Als het wiel wordt gedemonteerd, nu ook de wielbouten losdraaien.
– Auto zo ver opkrikken dat de wielen vrij ophangen.
– Rempedaal indrukken (hulp van een tweede monteur nodig).
– De moer -pijl- losdraaien en het rempedaal loslaten.
De moer monteren:
– Een nieuwe moer monteren.
Aanwijzing
Bij het vastdraaien van de bevestigingsmoer van de aandrijfas mogen de wielen de grond niet raken, anders worden de wiellagers beschadigd.
– Rempedaal indrukken (hulp van een tweede monteur nodig).
– Nieuwe moer vastdraaien met 50 Nm en het rempedaal loslaten.
– Wagen op de wielen zetten.
– De moer door deze 45° verder te draaien vastdraaien.
S42-0235