Aanduideding actuele snelheid in MFD

MarkvdD

Forumguru
Eindelijk hebben we dan afgelopen zaterdag onze Skoda Octavia gekocht, een 1.4 tsi Elegance Businessline combi uit 2009 met nu 110.000 km op de teller. Zijn er reuze blij mee en hij rijdt verbazend vlot!

Nu viel mij het volgende op. In het MFD wordt de actuele snelheid in mph aangegeven. Ik zoeken in het instructieboekje want dit zal vast ook wel in km/u aangegeven kunnen worden maar ik kan het er niet in vinden.

Misschien kijk ik niet goed maar kan iemand mij hierbij helpen?

MarkvdD

Forumguru
Bedankt voor de tip maar op die manier kan ik het niet veranderen. Enige eenheden die ik kan wijzigen zijn van de temperatuur en van het verbruik, dus niet van de aanduiding van de actuele snelheid.

Wat me ook opvalt, ik kan bij taal geen Nederlands kiezen. Kan dat bij anderen hier wel?

Captain Hook

Forumguru
NL als taal, bestond toen (voor het vorige model) nog niet.
Stel de taal maar eens in op b.v. Duits, dan gaat waarschijnlijk je snelheid ook naar km/h ipv m/h.
En heb je 'units' instelling al gevonden?

MarkvdD

Forumguru
Dit heb ik al geprobeerd, hem op Duits instellen maar dan blijft de actuele snelheid aangegeven in mph. Ik heb wel de 'units' instelling gevonden maar daar kan ik alleen de eenheid voor de temperatuur en het gemiddelde verbruik wijzigen.

Highway

Forumguru
Bij mijn S2 heb ik de optie: alternate speed bij de instellingen van de MFD.

Indien ik deze aan zet, wordt de snelheid in mph in de MFD getoond. Wel in het klein, maar zeker weten in mijlen per uur.

ik weet niet of jou auto deze instelling ook heeft, maar indien wel staat deze mogelijk aan.

MarkvdD

Forumguru
@Highway , het gaat idd om die aanduiding. Die optie staat bij mij idd aan en dan word de actuele snelheid in mph aangegeven in het display. Die aanduiding zou ik graag in km/u willen hebben.

Highway

Forumguru
Zoals de naam al duidelijk maakt, alternate speed, oftwel altenatieve snelheid. Zover ik weet, zal dit altijd mph zijn als je auto een kph tellerbak heeft, en kph als je een tellerbak met mph hebt.

Ik heb bij mij de optie om de snelheid (in kph) te tonen door in de MFD te kiezen voor de optie MFD, en dan te scrollen tot ik de actuele snelheid zie (digitaal, kph).

In dit menutje kan ik ook de actuele brandstof verbruik zien, gemiddeld gebruik, hoevel km ik nog kan rijden met de tank, gemidelde snelheid etc. Scrollen doe ik an met het rechterwieletje op mijn stuur. Ik heb wel een Superb uit 7/2010 mogelijk heeft jou auto deze optie niet.

MarkvdD

Forumguru
Mmm, daar zou ik nog eens goed kunnen kijken. Heb wel bij de optie MFD gekeken en gezien dat je daar bepaalde zaken kan aan- en uitzetten qua weergave maar misschien heb ik hier iets over het hoofd gezien.

Ik heb dus een Octavia 2 uit 2009.

Highway

Forumguru
Klopt dat de actuele snelheid niet meer digitaal wordt weergeven bij het uitzetten.

Echter heb ik, in de lijst met functies die ik in de MFD kan zien, een digitale snelheids display. Met de alternate speed zie ik de mph in het klein in de MFD, samen met andere info.

Ik hoef deze niet aan te zetten, maar alleen tussen alle verschillende schermen met info te scrollen.

Ik heb ook een optie waarbij ik alleen (groot, geheel MFD wordt gebruikt) de digitale snelheid kan zien. En dat is in kph.

Ik weet echter niet of een Octavia uit 2009 ook deze optie kent.

MarkvdD

Forumguru
Het is gelukt! De truck was toch om 'alternate speed' uit te zetten en dan kan je idd in je MFD door de verschillende weergaves heen scrollen en krijg je oa 'speed' te zien in km/u .... :)

Dus @Petrolhead , je had gelijk .... :thumbsup:

En @Highway , jij ook bedankt voor alle info, heeft me ook geholpen .... :thumbsup:

Canon-Eye

Forumguru
Het handige van die digitale aanduiding in mph is, dat je bij rijden in Engeland de mijlen voor je neus kan zetten zodat je niet steeds in gedachten de geldende maximumsnelheid hoeft om te rekenen naar km/u.

Voor de snelheid buiten UK is de digitale km/u aanduiding wat mij betreft totaal overbodig, want deze komt precies overeen met de analoge wijzer aanduiding en heeft dus gewoon dezelfde afwijking.
Daarnaast heb ik al een (wél accurate) digitale km/u-aanduiding in de TomTom... :) (die mede daarom altijd aanstaat).

Canon-Eye

Forumguru
Nee, maar het is wel heel handig kan ik je vertellen.
Het nut van precies dezelfde aanduiding zowel analoog als digitaal ontgaat mij geheel...

Highway

Forumguru
De mph is voor mij ook erg handig.......wij gaan ieder jaar naar Engeland met de auto. Vakantie. Op de boot - dan heb je direct je auto daar ter beschikking.

Alleen jammer dat het stuur voor daar aan de verkeerde kant zit :tongue: Met links rijden heb ik geen problemen (12 jaar Zuid Afrika waar ze ook links rijden) alleen is het onhandig het verkeer achter je in de gaten te houden.

Bovenaan Onderaan