Dat plakken door corrosie heb ik dus soms ook op de achteras, op de vooras nooit problemen. Overigens vóór montage wat vet op de naafas, helpt om minder last te hebben van corrosie. De achternaven zijn wat roestig en daardoor net ietsje vergroot in diameter, dat is de oorzaak.
Ik zet nooit een pijp op mijn kruissleutel, al kan ie dat wel hebben. Bij mijn vader ook al eens wielbouten losgekregen die de garage met de luchttol niet loskreeg.
Mijn methode, bij echt vastzittende bouten:
- auto op de grond laten staan, om de bouten het eerste stukje los te krijgen (valt ie niet van de krik of draaien de wielen niet mee)
- kruissleutel erop, en zodanig dat de onderste 'arm' van de kruissleutel een 10-15 boven de grond staat, en naar beneden moet om los te draaien
- voet op de onderste arm van de kruissleutel, hand met gestrekte arm aan de bovenste arm van de kruissleutel
- op deze manier kun je heel veel kracht uitoefenen, als het niet gewoon lukt, je gewicht in de strijd gooien
- gewicht in de strijd door met gestrekte arm, je gewicht zover mogelijk van de wielbout, en door 'veren' en vervolgens star houden, extra moment van vertragende massa van je lichaam gebruiken om extra moment uit te oefenen
- als je alle wielbouten een halve slag ofzo los hebt gedraaid, krik je de auto op en krijg je de bouten makkelijk los.