Aanhaal moment wielbouten Fabia 1 licht metalen velgen

Bosi

Lid
Hoi,

Ik heb voor een leuk prijsje een geijkte moment sleutel kunnen aanschaffen.
Nu wil ik graag weten wat het aanhaal moment (nM) ik nodig heb voor de wielbouten van mijn orgineel 15 inch licht metalen velgen van m'n skoda fabia 1 combi. Wie kan me helpen
 

skodaboy

Forumguru
aantrekmoment is idd 120nm,staat ook zo in de handleiding...
120nm lijkt misschien weinig,maar door het rijden (warmte en corrosievorming) zetten de bouten en velgen 'zich zelf' nog wat vaster..

dit zal je wel merken,als je de wielen na tijdje (bv zomer-winterwissel) wil demonteren..
ik heb ook alu velgen op m'n octavia,en heb bij deze wissel al moeite genoeg om de wielen los te krijgen..

hoe vast de dealer de wielen zet,weet ik niet maar alle sinds veel vaster dan die 120nm denk ik..
want als m'n auto daar is geweest om bv remmen te vervangen.. en ik wil nadien een wiel afdoen dan ben ik van tijd serieus aan het kl.. om de boel los te krijgen zolang dit hier thuis gebeurd is dat niet zo erg,heb hier een stevige garagekrik en voldoende materiaal voorhanden..gebeurd dit onderweg dan wordt het een ander verhaal..
 

Cordoba

Forumguru
@Skodaboy: ik ben bang dat je dealer geen eens een momentsleutel gebruikt, en gewoon de bouten veel te vast zet met de luchttol. Ik heb een paar keer mijn velgens eraf gehad, en met de momentsleutel vastgezet, blijkt dat ik normaal met het handje en de kruissleutel de wielbouten al ongeveer met het juiste moment aanzet. (Vroeger geen momentsleutel en zette ik ze ongeveer net zo vast, mét moment sleutel sommige bouten nog ietsje natrekken (minder dan een kwart slag) om op de 120 Nm te komen, andere zitten er net boven als ik het met het handje gok.
 

skodaboy

Forumguru
@ cordoba, de dealer zet de bouten gewoon veel te vast met de luchttol...:banghead:
daar komt dan nog bij dat de bouten 'warm' worden tijdens een rit,en zich 'vastzetten'..

ik heb hier accu slagmoersleutel (18v) hierbij krijg ik wielen niet los,als de wagen van de dealer terug komt,dan moet ik een wielsleutel en buis gebruiken voor de 1e 'slag'...

monteer ik zelf wielen (bv zomer-winterwissel) en vastzet met 120nm,dan komen de wielen de keer er op wel gemakkelijker los...

het gebeurd ook wel eens dat de corrosievorming me parten speelt,dan zijn de bouten al uit de velgen maar dan 'plakken' de velgen nog op het naafgat en dan kun je de rubberenhamer er bij halen om ze los te kloppen..:(
 

Cordoba

Forumguru
Dat plakken door corrosie heb ik dus soms ook op de achteras, op de vooras nooit problemen. Overigens vóór montage wat vet op de naafas, helpt om minder last te hebben van corrosie. De achternaven zijn wat roestig en daardoor net ietsje vergroot in diameter, dat is de oorzaak.

Ik zet nooit een pijp op mijn kruissleutel, al kan ie dat wel hebben. Bij mijn vader ook al eens wielbouten losgekregen die de garage met de luchttol niet loskreeg.

Mijn methode, bij echt vastzittende bouten:
- auto op de grond laten staan, om de bouten het eerste stukje los te krijgen (valt ie niet van de krik of draaien de wielen niet mee)
- kruissleutel erop, en zodanig dat de onderste 'arm' van de kruissleutel een 10-15 boven de grond staat, en naar beneden moet om los te draaien
- voet op de onderste arm van de kruissleutel, hand met gestrekte arm aan de bovenste arm van de kruissleutel
- op deze manier kun je heel veel kracht uitoefenen, als het niet gewoon lukt, je gewicht in de strijd gooien
- gewicht in de strijd door met gestrekte arm, je gewicht zover mogelijk van de wielbout, en door 'veren' en vervolgens star houden, extra moment van vertragende massa van je lichaam gebruiken om extra moment uit te oefenen
- als je alle wielbouten een halve slag ofzo los hebt gedraaid, krik je de auto op en krijg je de bouten makkelijk los.
 
Bovenaan Onderaan