Aanhanger lampje in dashboard

AiKoiN

Senior Member
Beste Heren, (en Damens ;))

na kilometers met onze pas gekochte auto uit '06 zijn we erg tevreden ! er waren wat piepjes en kraakjes en dingetjes allemaal opgelost binnen garantie.

alleen heb ik gisteren een aanhanger even opgehaald, dus ik braaf de boekjes erbij.
alles functioneerd alleen op het dashboard zou een groen lampje moeten gaan branden als ik een aanhanger aansluit (twee pijltjes met een 1 er tussen).
wie weet hoe dat het zit ermee ?

ik heb de autogekocht met de trekhaak eronder, is een Westfalia vaste haak met 7 polige stekker.

zelf kwam ik erachter dat er bij trekhaak aanlsuiting van het zekeringenkastje bij het dashboard geen zekering zit.
Gezien ik die kleine zekeringen niet heb kan ik dat niet testen maar ik geloof niet dat het probleem daarin zit.

- kan de garage dit maken, en zou het binnen garantie vallen ?
- bestaat het wel op deze trekhaak uitvoering?

bedankt

Evilcomputing

Senior Member
Zou je het uberhaubt willen een lampje extra te branden op het dashboard?
controle van de lampen zal je toch nog visueel moeten doen, en je ziet en merkt het ook wel als de aanhanger er achter hangt.

AiKoiN

Senior Member
ja, waarom maken ze anders een lampje, visueel controleren doe je altijd natuurlijk :)

het lampje brand alleen dacht is als je knipper lichten aanstaan, verder heb ik een maxidot en zouden daar meldingen van verlichting moeten komen.

Bosi

Lid
Beste mede fabia 1 rijder,

Ik herken je vraag. Zelf heb ik een 2005 fabia 1 combi equipt 1.4 tdi, met een orginele skoda (vaste)trekhaak met 13 polige jager aansluiting, die echter achteraf is ingebouwd. Daarom zitten er bij mij voor de trekhaak, geen zekeringen in de zekering houder aan de bestuurders zijde. Deze zekeing beveiligd nl de electronica die voorde aansturing van de extra groene richting aanwijzer lampje zorgd.
In het kort houdt het dus in: Trekhaak niet af fabriek geplaatst, geen extra melding in het display. Het doet er niet toe of jeeen maxidot display hebt of niet.
Zelf ervaar ik het niet alseengroot gemis.

Groet,

Bosi

AiKoiN

Senior Member
dus als ik het goed begrijp.

achteraf inbouw = geen knipperlicht op het display.
is het wel te maken zelf eventueel of is het heel moeilijk ?

zou het zelf wel fijn vinden.

de auto zelf is top 1 ding is wel jammer dat je maar 800kg mag trekken :) (op een 1.4 16v 55kw)

Bosi

Lid
Helemaal correct, op de positie waar de zekering hoort te zitten voor de trekhaak, zit ook geen houder/klemmetjes voor de zekering en is er ook geen bedrading. Ik heb dit bij de dealer na gevraagd, en dit soort verzieningen wordt af fabriek in de kabelboom verwerkt, dus is achteraf niet makkelijk te maken.

Wat betreft het maximaal trekkend gewicht, ik heb in 1.4 TDI 75 PK (Fabia 1 Combi) en mag 1000 kg trekken, ik heb dit ook gecontroleerd met de dealer ivm de aanschaf van een vouwwagen, en hij gaf aan dat het te trekkend gewicht, in het geval van de fabia met name wordt bepaald door het onderstel en de bodemplaat van de fabia. Namelijk zelf de 1.9 TDI (combi)mag niet meer trekken dan 1000 kg.
Ik moet zeggen dat zelfs met beladen vouwwagen (ca 650 kg) en dakkoffer (mag mximaal 50 kg in) mijn trouwe fabje nog behoorlijk meekomt. Alleen het verbruik neemt redelijk toe, van 1 op 19/20 naar 1 op 12/14.

Bovenaan Onderaan