Aanhoudende problemen met 12V accu

Veulenaar

Nieuw lid
Voertuig: Skoda Octavia Combi (5-d) 1.6 CRTDI GreenTec 85kW DSG7 Ambition
Foutmelding: '12V accu spanning is laag'

Eerst ontvang ik vaak een melding '12V accu spanning is laag'. Vervolgens meteen deze opgeladen op via laadpaal. Maar auto startte niet meer, deuren gingen niet meer open zelfs. Wegbijstand gekomen, alles terug opgeladen, 12V nam ook over van hoofdbatterij. Enkele dagen later zelfde probleem, autogarage heeft dan de 12V batterij vervangen.

Ondertussen een maand later, zelfde probleem. Gisteren melding '12V accu spanning is laag' en deze ochtend helemaal niets meer. De hoofdbatterij was deze keer ook wel leeg, want ik laad vooral op bij ons bedrijf.
De hoofdbatterij is nooit langer leeg dan 1 à 2d, en ik rij iedere dag met deze auto (eerder korte afstanden 20-30km), is het normaal dat de 12V zo snel telkens ook volledig leeg is?

Ik hoor graag wat ik kan doen om dit te voorkomen.
Ik laad bv. vaak mijn gsm op in de auto (via USB-C) ook als de hoofdbatterij leeg is geeft dit problemen?

Patron

Senior Member
Laden van de telefoon heeft er niets mee te maken. Zoek even op het forum, in de PHEV is dit al veel vaker voorgekomen

Maar goed je hebt t over laadpaal en opladen op je werk.. zal wel gewoon een 1.4 benzine zijn..

de accu.
laad hij bij? Een eenvoudig te controleren, contact aan: dan kun je in de zekeringkast onder de motorkap een multimeter op de plus en massa steken. Dan hoor je 13,7 Volt te zien. Zet je hem vervolgens aan-aan: dus in “ready” dan moet je 14,4 Volt zien.
blijft dat ergens steken tussen de 11,7-12,2 Volt ofzo dan laad hij dus niet bij. Normaal gezien wordt hij tijdens het rijden constant van spanning voorzien ofwel bijgeladen. en op het moment dat je de auto aan de laadpaal hangt wordt ook de 12v accu geladen.

laat hij wel bij?
dan is er een bekend euvel bij de phev dat deze op de achtergrond de 12v batterij leeg trekt. dit omdat bijv de binnenverlichting aan blijft ondanks dat de wagen is gesloten. Dat is een bekend iets: daar zul je mee naar de dealer moeten.

andere optie is dat de accu gewoon verrot is.. kan uiteraard ook, en dat deze zn spanning niet vast houd. Kwestie van ook dit te laten nakijken.

SuperBeeb

Forumguru
@Veulenaar Ben nu wel erg benieuwd wat voor auto het is. Je geeft heel specifiek aan dat het een 1.6 diesel is met 85 kW en DSG7.
Zoals hierboven aangegeven, bestaat er geen Octavia diesel-hybride. En een gewone diesel kan je niet aan een laadpaal hangen.
Als t een hybride is, kan het alleen maar een 1.4 benzine zijn, met DSG6.

@Veulenaar Ben nu wel erg benieuwd wat voor auto het is. Je geeft heel specifiek aan dat het een 1.6 diesel is met 85 kW en DSG7.
Gezien de manier van schrijven, correcte benaming juiste plek hoofdletters en specifiek zo 5-d tussen haakjes etc verwacht ik een gevalletje kopiëren plakken van de uitvoering en die klopt duidelijk niet

Veulenaar

Nieuw lid
De auto is een benzine, was inderdaad een copy paste van ergens (document dat ik had ivm laadkabel).
De 12V accu is dus een maand geleden vervangen bij de officiële dealer.
De 12V accu laadt wel bij yes, dat heeft pechverhelping ook getest en verteld.

Dat van die binnenverlichting zou me nochtans wel zijn opgevallen, de auto staat op mijn oprit (aan een groot keukenraam). Ik zou verlichting die aanblijft wel zien. Wat niet wil zeggen dat er iets anders is dat stroom trekt wanneer auto hoort uit te staan. Zo heb ik in het afgelopen jaar gemerkt dat de auto zijn blazers (verwarming) actief zijn in de ochtend zonder dat ik dat gevraagd/geactiveerd heb.

Verwarming komt uit de hoogvolt accu.. al is de kachel ventilator natuurlijk 12v.. al zou ik denken mocht er een voorverwarm programma actief zijn dat er wel spanning op het 12v systeem komt vanuit de hoogvolt accu.. welke software zit er in het multimedia systeem.. eventueel fabriek reset.. maar als de accu vervangen is en correct is aangemeld bij het BEM zou ik niet denken dat hier het probleem zit.. maar in theorie zou het kunnen. Maar als de accu goed is dan is het idd zoeken naar de verbruiker..

Antera

Donateur
Tjek je binnenverlichting achterin de auto indien geen dakraam. Deze spoken nog wel eens en gaan spontaan branden waardoor de accu leeg loopt. Dit probleem heb ik ook zelf gehad en na plaatsen nieuwe unit was dit probleem opgelost.

Veulenaar

Nieuw lid
Oké goede tip, ik ga beter scannen of iets aanblijft binnen de auto. Plus auto valt nog onder garantie dus ik ga een aantal zaken daar aangeven (ivm software versie). Ik zal dat vanavond ook eens hier zetten, welke versie het is. De dealer scheepte me wel af wat af met 'je moet je hoogvoltbatterij niet teveel laten leeg laten' - wat echt soms maar eens 2 dagen het geval is. Fijn dat jullie al meedenken.

Verder vroeg ik me nog welk apparaat ik best eens kan kopen om die 12v accu op te starten als 'm uitligt (anders heb ik telkens VAB nodig).

Antera

Donateur
Anders de verlichting achterin eruit trekken en afkoppelen en kijken of je probleem blijft. Enigste manier om te zien mits je ziet dat die spontaan een keer aan staat

Dat van die hoogvoltbatterij leeg laten.. dat zou niet uit mogen maken.. er is 10kWh bruikbaar van de 13kWh die er gemonteerd zit. Dus al zou je hem helemaal leeg rijden tot aan 1% ladingtoestand dan is de accu eigenlijk nog voor pakweg 1/3e geladen..

Heb wel een keer de proef op de som een beetje genomen; ik had 1% resterend en heb toen nog een half uur in de auto gezeten met de verwarming aan (met motor uit dus) en toen opgeladen, toen ging er 11 kWh aan lading in wat normaal nooit hoger uit komt dan 10,xx kWh

Bovenaan Onderaan