Aanjager/Ventilator en ruitenwissers doen in ene niets meer

Gilgamesh

Nieuw lid
Hoi,

Sinds kort heeft mijn vriendin een Skoda Felicia 1.3 uit 1996. Mooi karretje (zonnedakje) en rijdt lekker.
Nadat ze hem kocht bleken de ventilator en de ruitenwissers het niet te doen. De andere dag zouden we naar de verkoper/garage gaan om dit te laten verhelpen. Volgende dag: alles werkt. Je raad het al nu weer niet meer. :icon_smile_dead:

Ik heb de stoppenkast nagelopen en niets gevonden. Ook een heleboel berichten al gelezen maar zonder resultaat. Wat me opvalt is dat van de 10 relais er 2 ontbreken. Op de onderste rij ontbreken nummer 2 en nummer 4 (van links naar rechts gezien). Dat zouden dan R2 en INT moeten zijn.
Kunnen die gewoon ontbreken?

Kan een relais het soms wel, soms niet doen?

Alle hulp is welkom,

Groetjes Jeroen

Weet niet echt of het bij elke skoda zo werkt!

Maar bij de mijne Fabia1 deed ineens de ventilator (kachel) het niet meer toen het kouder werd buiten,
bleek de schakelaar/contact in het expansievaatje kuren te vertonen.
Beetje vloeistof bijgevuld en opgelost maar toch maar preventief vervangen problemen opgelost.

EdK

Forumguru
Kan een relais het soms wel, soms niet doen?

Ja is mogelijk, kan zelfs zo wezen dat de spoel van relais wel bekrachtigd wordt maar dat de contacten ingebrand of verkleefd zijn
en dan zodoende niets doen.

Want een motor ( pomp of ventilator motor ) hebben een redelijk hoge aanloopstroom die op langere duur rare dingen met relais contacten kunnen doen.

The bone collector

Senior Member
Doen de ventilator en ruitenwissers het beiden opnieuw niet meer. Ventilator die begint te mankeren is een vrij vaak voorkomend euvel bij de Felicia's (nu ze allemaal wat ouder zijn), meestal zijn de koolstofborstels van de ventilator versleten. Als de ruitenwissers terug gelijktijdig uitgevallen zijn, hoef je daar natuurlijk geen rekening mee te houden.

Cordoba

Forumguru
Zoals al gezegd: een relais kan het soms wel en soms niet doen, en dat hoeft niets met leeftijd te maken te hebben. Bij de allereerste auto die ik nagelnieuw heb gekocht viel ie stil tijdens de rit van de dealer naar huis. Dealer gebeld en kwam meteen, 10 minuten bezig geweest zonder oorzaak te vinden, en ineens deed ie het weer zonder aanwijsbare reden. Later nog 1 keer problemen gehad, en toen was de oorzaak ook bekend: relais voor de brandstofpomp had bij een bepaalde serie soms kuren. Relais vervangen onder garantie en nooit meer problemen gehad.

Wat het ontbreken van relais betreft: dat kan te maken hebben met andere uitvoeringen/motoriseringen. Waarom zou je bijvoorbeeld een relais voor het voorgloeien bij een koude start van een diesel ook in een benzine uitvoering plaatsen, of een relais voor stuurbekrachtiging in een versie die het niet heeft, om maar een paar voorbeelden te noemen (die misschien wel helemaal niet opgaan voor de Felicia).

Wat ruitenwissers en ventilator betreft: ik gok dat ze dezelfde zekering gebruiken, en mogelijk dat óf de ventilator, óf de ruitenwissers soms te veel stroom trekken of kortsluiting hebben waardoor de zekering eruit knalt. Oorzaak van zo'n 'af en toe' kortsluiting kan bijvoorbeeld koolstofslijpsel zijn van de koolborstels dat soms ergens kortsluiting veroorzaakt.

Bovenaan Onderaan