Aankoop advies occasion, Octavia combi of Golf Variant

mart3ns

Nieuw lid
Hallo,

Al een tijdje ben ik opzoek na een 'nieuwe' auto, nadat ik de afgelopen jaren altijd verschillende lease auto's heb gehad. (verschillende merken, geen/weinig keus gehad).
Na goeie ervaringen gehoord te hebben van kennissen en een aantal proefritjes, denk ik zeker te weten dat ik een Skoda Octavia 1.4 combi benzine wil hebben. Met name de ruimte achterin/kofferbak vind ik belangrijk om te hebben.
Nu wordt ik gek van autoscout/autotrader/marktplaats omdat ik op zoek ben naar een occasion. (ik zoek een occasion van 2 a 3 jaar oud met maximaal 70k op de teller, bij voorkeur 140Pk en liefst Elegance of Highline, prijs circa €22,5k)
In tegen stelling tot de Octavia Combi zijn de Golf VII variant overvloedig. Nu heb ik er in een proefgereden en het rijdt op zich prima (Vooral niet de 1.0 of 1.2 gaan rijden).
Wat ik mij nu afvraag, wat zijn nou eigenlijk de afmetingsverschillen in de kofferbak bij de Octavia en Golf ? Ik kan dat nergens online vinden, behalve de fabrieksopgaaf van 610 om 605 liter. Maar mijn gevoel is dat de Golf het moet hebben van de hoogte en niet de breedte en diepte ?

Klopt het dat de Golf in praktijk kleiner bemeten is? (en heeft iemand nog aankoop tips?)

Ik ben toevallig overgestapt van de O3 combi naar een Golf Variant. De kofferbak is vrijwel gelijk maar de ruimte tussen de voorstoelen en de achterbank ik bij de O3 beduidend groter. Ik moet wel eerlijk zeggen dat de afwerking van de Golf beter is en ook de stoelen beter zitten (heb de Highline Rline). De Golf rijdt ook beduidend beter. Mijn O3 was verlaagd en dat kwam de rijeigenschappen zeker ten goede. Het is en blijft een lastige keuze. Veel succes!

Okkie3

Lid
Ik heb afgelopen zomer met beiden proefgereden. 6 golfjes gehad al, maar toch voor de octavia gekozen.

Meer ruimte op achterbank en lange kofferruimte. Iets lichter en daardoor vlotter met zelfde motor. Ook meer opties mogelijk binnen mijn budget.

Wel kritisch geweest op stoelen o3. Na lang proefrijden de sportstoelen van dynamic pakket gekozen. De normale gaven pijn in nek en onderrug. Electrisch verstelbaar wel beter dan normaal, maar voor mij nog te weinig steun.

Sterkte met kiezen, ga vooral proefrijden!

hemi24

Forumguru
Voor de ruimte op de achterbank moet je voor de O3 gaan!
In detail is de Golf 7 net iets beter en verfijnder, maar ga wel minimaal voor een Highline...
Vooral de ruimte onder de dubbele kofferbak bleek bij mij tijdens de vakanties erg bruikbaar.

Elektrische handrem in combinatie met AutoHold op de Golf is iets wat ik erg waardeerde en nu dus nog elke dag mis...

Canon-Eye

Forumguru
Golf staat ook vrij hoog op mijn shortlist, temeer omdat er ook een behoorlijk aanbod is.

Ik heb alleen langzamerhand de nodige bedenkingen bedenkingen ontwikkeld t.a.v. de DSG in combinatie met de caravan, door berichten hier over de problemen die veel mensen zelfs zonder caravan al hebben ervaren. Ik wil eigenlijk wel naar een automaat, maar heb momenteel toch een zekere voorkeur voor een klassieke koppelomvormer.
Gelukkig is vervanging van de huidige F2 nog niet nodig - maar die noodzaak kan ook plotseling ontstaan natuurlijk, dus ik denk er af en toe wel over na.

mart3ns

Nieuw lid
Prima keuze! Welke uitvoering en kleur? :pieker:

Ik heb een Zwarte SKODA OCTAVIA COMBI B 103 kW FD7 116 09 DSG automaat en heeft lichte half leer/alcantara bekleding.
Met pano-dak en het grote scherm navigatie (welke vooral als het koud is, enige tijd nodig heeft voor dat het touchscreen werkt. Hebben meer mensen dat probleem?)

Verder ben ik eens aan het rondkijken op oa http://www.superskoda.com/Skoda/OCTAVIA-III/ voor wat aankleding voor de auto. Dorpels en een omkeerbare mat voor in de achterbak.

En een oplossing voor de versnellingsgreep, die schijnt overal te slijten hoor ik.

Hoor graag tips

Rofffel

Forumguru
Goede keuze! Veel veilige kilometers toegewenst.
Ik heb overigens nog geen verhalen gehoord over de shifter.

Bovenaan Onderaan