Aankoop en pakketadvies

Hallo,

Wij hebben nu een e-golf die goed bevalt maar willen een grotere auto dus zitten nu te kijken naar een gebruikte enyaq. Waarschijnlijk een 60 omdat ik het prijsverschil naar een 80 wat te groot vind en we dat niet per se nodig hebben.
Nu heb ik destijds bij de e-golf niet goed opgelet (en omdat de opties me nooit zoveel uitmaken) en dacht ik dat ze standaard allemaal cruise control hadden, maar dat bleek deze niet te hebben en dat mis ik nu toch wel. Toevallig had deze wel voorruit verwarming en dat bevalt me wel erg goed.
Eigenlijk heb ik dus niet zoveel wensen want cruise control hebben ze allemaal volgens mij, maar voorruit verwarming niet altijd. Nu meen ik dat dat in het klimaat plus pakket zit en niet in het gewone klimaatpakket, klopt dat?
Ik heb alleen het idee dat ik bij sommige auto's op de foto dan de ontdooiknop op het scherm zie staan, maar niet bij allemaal ondaks dat er vermeld is dat ze wel de voorruit verwarming hebben. Zou ik dat wel moeten kunnen zien op een foto of is dat een persoonlijke instelling?

Nu zou ik ook graag de 'snel'laadfuntie hebben, de optie van €5xx. Hoe kan dat checken of dat daadwerkelijk aanwezig is?
Zijn er verder nog zaken waar extra op te letten bij een gebruikte enyaq?

Alvast bedankt!

Als de verkoper het toelaat... Koop een OBD dongle en installeer CarScanner op je mobiel. Ga naar de dashboards en kijk naar de "usable energy content of the traction battery". Dat geeft je een idee over degradatie.

Voorruit verwarming... Ik weet niet precies wat die optie inhoudt maar een BEV heeft geen restwarmte van de motor waarmee de auto(-ruiten) verwarmd kunnen worden. Dat gaat dus altijd elektrisch, en dat betekent: onmiddellijk. Je hoeft niet te wachten tot de motor warm is. De normale ontwaseming door warme lucht richting de voorruit te blazen werkt prima en is m.i. voldoende.

Snelladen is een no-brainer. Dat moet er gewoon opzitten anno 2025. Voor de -60 variant zou je (bij voldoende opgewarmde batterij en lage SoC) 125 kW moeten kunnen halen.

Waar ik zelf heel blij mee ben, ten opzichte van mijn vorige auto (een VW Golf Variant uit 2001):
- Adaptive cruise control
- Travel Assist (via OBDEleven geactiveerd)
- Verwarmde stoelen
- Verwarmde buitenspiegels
- Carplay
- Achteruitrijcamera, parkeersensoren
- Wegklapbare trekhaak
- Mogelijkheid om via de Skoda app de auto op afstand (op schema of ad-hoc) voor te verwarmen/koelen
- Als je "slim" wilt laden dan zal je in de meeste gevallen ook Skoda Connect moeten activeren, waarmee de parkeerpositie doorgegeven wordt in de app. Dit hebben de "slim laden" apps nodig om te weten of je thuis bent, of elders aan een paal hangt.
Ik weet alleen niet meer welke van deze dingen standaard en welke opties waren.

Antera

Donateur
Aaanmelden bij MEET & GREET word erg gewaardeerd voordat je los gaat op het forum :)

Cruise control hebben ze niet allemaal. Je hebt ACC of CC. Let wel soms kan je dan ACC bijkopen in de shop van de auto. Heb je ACC kan ik wel CC bij coderen.

Je zou in het menu moeten kijken of nog beter met het chassisnr bij mij delen kan ik de optielijst erbij halen waar dit dan op vermeld is zodat je het keer weet,

Bakkertje

Forumguru
Ik heb ooit voorruit verwarming op mijn touran gehad. Op zich een fijne optie, maar tegenwoordig laat ik de auto voorverwarmen vanuit de app en dan hoef je sowieso niet te krabben. Verder werkt de kachel gewoon prima.

Nu weet ik niet hoe het bij de Enyaq zit maar bij de Octavia en superb die ik heb gehad heb ik altijd de elektrische stoelverstelling gekozen omdat je dan meer instel mogelijkheden hebt dan bij de standaard stoelen. Anders kan ik geen fijne zit vinden in de Skoda’s.

Succes met je zoektocht!

Bovenaan Onderaan