Aankoop Fabia II 1.2

Hi allen.

Druk aan het oriënteren voor een auto voor de Mrs waarbij een Fabia II Combi de revue passeert.

Het gaat (volgens de advertentie) om een 1.2 benzine (47 KW), bouwjaar 2007 met 230K km (met carpass). Hij is hier in België "gekeurd voor inschrijving".

Zijn er bij bezichtiging punten die extra aandacht behoeven? In de lagere prijsklasse, dus ik doe de aanname dat een onderhoudshistorie niet beschikbaar is.
Zover ik kan vinden heeft dit blok (AWY?) een distributieketting. Ik lees veel over ellende met de ketting van de 1.2 TSI motor, echter m.i. heeft deze deze niet.

Alle info is welkom, ik wacht nog op aanvullende info van de verkoper.

Alvast bedankt.

Tees

Donateur
Dit is een 1.2 3-cylinder HTP, dus zonder turbo. Die heeft ook een distributieketting, maar ik weet niet hoe die bekend staat.
Je moet je niet te veel aantrekken van de ketting-verhalen rondom de 1.2 TSI. De eerste series hadden een slechte ketting en spanner, die zijn onder terugroep vervangen. Alle kettingen uit die tijd zijn niet onderhoudsvrij gebreken en moeten na zo'n 100-150k km vervangen worden. Maar dat geldt voor de riemen uit die tijd net zo goed, enige nadeel is dat de ketting iets meer werk is en dus duurder. Als je er nog eentje vindt met een originele ketting, dan heb je je best gedaan ;)

Ik rij sinds 3.5 jaar in een O2 met de 1.2 TSI en vind het een heerlijke motor. De 1.4 16v die ik daarvoor in de F1 had was eigenlijk underpowered (en ik ben een tamelijk rustige bestuurder), dat zou voor een F2 hatchback met de 1.2 HTP ook wel eens kunnen gelden. Maar als het voor jouw vrouw prettig rijdt, prima natuurlijk! Voordeel is natuurlijk dat er minder onderdelen aan de HTP zitten die stuk kunnen (zoals de turbo).

hemi24

Forumguru
Auto met die kilometerstand zal in de basis niet slecht zijn, anders had ‘ie het nooit zover geschopt…
Gevaar is wel achterstallig onderhoud, wat ertoe kan leiden dat je er relatief veel geld in moet stoppen om hem weer betrouwbaar te krijgen.
Waarom zou een auto van die leeftijd geen sluitende onderhoudshistorie hebben?

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan