Aankoop fabia ll 2008

Goedenavond,

Na eerder pech te hebben gehad met een Skoda Fabia l ben ik nu in de gelegenheid een Fabia ll uit 2008 van familie over te nemen.

Voor het volgende richt ik me tot jullie.
Persoon in kwestie vraagt een prijs boven de te krijgen inruilwaarde en de volgens de ANWB particuliere verkoopprijs. Sterker nog, hij zit op meeneem dealer prijs. (Iets met winst op familie..)
Het onderhoud is altijd gedaan, maar zelf en dus geen dealeronderhoud.
Verleiding is er om deze auto over te nemen omdat ik weet waar ie vandaan komt.

Echter , twijfel ik of ik niet een gelijkwaardig of jonger model aankoop via een dealer met bovag garantie. Maar waarvan ik de staat en historie niet ken en dus enkel kan uit gaan van onderhoudsboekjes.

Wat zouden julie doen?
Bvd.

Cordoba

Forumguru
De meeneemdealerprijs is een prijs met garantie!! Dat lijkt vreemd, maar het is namelijk zo dat een garage die een particulier een auto verkoopt, zelfs al staat er in het koopcontract dat er geen garantie wordt gegeven, dan moet die garage tóch garantie geven. Daar zijn zelfs rechtszaken over geweeest, die de garage heeft verloren, hoe vreemd dat ook lijkt. Daarnaast heb je nog een probleem met deze auto: zelf uitgevoerd onderhoud, dus bij problemen op geen enkele manier te bewijzen dat ie het juiste onderhoud heeft gehad op het juiste moment.

Misschien dat je een bod op de auto moet doen, voor een prijs die passend is voor de auto en de omstandigheden. Anders is het misschien een idee om dit familielid mee te nemen als je ergens anders een auto gaat kopen: als ie zelf het onderhoud heeft gedaan, kan ie waarschijnlijk sneller zien of er iets mankeert aan de auto die je wil kopen.

Overigens de ANWB-lijstjes zitten nogal eens flink naast de echte prijs: populaire auto's/merken zijn vaak veel duurder dan de ANWB-prijzen, niet gewilde merken/modellen zijn vaak in de praktijk veel goedkoper dan de ANWB-lijstjes. (en ik denk dat je Skoda ondertussen wel onder de populaire merken mag rekenen).

Saartje

Banned
Als de fabia vanaf nieuw in bezit is geweest van je familielid, jij er vertrouwen in hebt dat het onderhoud correct is gedaan en jij kent de auto, dan is het een buitenkans.

@Cordoba
Je hebt gelijk wat betreft de garantie maar gelijk hebben en krijgen zijn 2 verschillende dingen. Daarnaast werken advocaten en rechters ook niet voor niets. Alles zal voorgeschoten moeten worden met 0 garanties op een goede afloop. Daarnaast is de uitkomst van een kortgeding niet bindend. En een bodemprocedure van een aantal jaar te starten voor een auto...

Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Ze zijn hooguit verplicht om garantie te geven op verborgen gebreken... vaak is de keus aan de klant om met garantie en beurt of zonder garantie een wagen te kopen.. dit staat dan ook duidelijk op het koopcontract waar je zelf mee accoord bent gedaan... dus onderhoudsbeurt gebonden problemen heb je geen recht op...

Zou persoonlijk alleen de auto kopen als de prijs interessant is... als je voor een fractie meer een nieuwere wagen met garantie kunt krijgen zou ik daar voor gaan... je moet er gewoon heel reëel in zijn, bij doorverkoop ben je die meerprijs meteen kwijt...ook moet de familielid reëel zijn, als er een vreemde komt kijken zal deze ook een normale prijs willen betalen en afdingen.. je zal zien dat hij heel wat goedkoper weg gaat als hij naar een vreemde gaat...

Als een wagen zelf onderhouden kan dit goed of slecht zijn, door iemand die er veel verstand van heeft of niet, er zijn ook monteurs welke het liefst zo goedkoop mogelijk rijden en hem net rijdbaar houden...

Dank voor jullie uitgebreide reacties. Gedachte lijkt uit te gaan naar een dealer(onderhouden) auto.

Zijn er voor de Fabia ll 2008/2010 nog zaken waar ik op moet letten ?
Fabia l had bijv. een niet te ontdekken lekkage.

zedrak

Lid
De koplampen van die fabia 2 schijnen niet zo goed te zijn. Van de fabia 2 facelift wel (circa 2011 ev)

Bovenaan Onderaan