Aankoop octavia

Hallo iedereen,

Als newbie graag direct even jullie raad aub.
We staan op punt een nieuwe wagen aan te schaffen voor mijn vriendin.
Ze rijdt 2x in de maand een kleine 1000 km op 2 dagen. De rest van de maand maar een 25 km per dag ongeveer.
Nu weet ik een octavia 1.6 crtdi van het jaar 2011 staan met 150000 km op de teller. Komt van een vertegenwoordigster die hoofdzakelijk autostrade gereden heeft.
Nu is mijn vraag vooral, is dit een goede oplossing? Welke (grote) kosten mag ik binnenkort verwachten? Hoeveel km kan ik probleemloos verwachten met dit model en deze motorisatie?

Ik kijk al uit naar jullie reacties.

Groetjes Jonas
 

Oknot

Forumguru
Probleemloze km's voorspellen bij een 2e hands auto met 150K op de teller is onmogelijk natuurlijk. Dit hangt van zoveel factoren af. Belangrijk is de onderhoudsgeschiedenis en of deze een beetje netjes is bijgehouden. Je kan in theorie heel wat probleemloze km's ermee rijden met de normale slijtagedelen die daarbij horen. Maar je kan natuurlijk ook pech hebben. Of iets er tussen in. Welke van de 3 het gaat worden kan niemand met zekerheid zeggen. Maar gebaseerd op het gelopen aantal km's en het te verwachten te rijden aantal km's zou ik zeggen, ergens tussen probleemloos en problemen in.
 

CharlesTucker

Forumguru
Inderdaad, je kan geluk hebben en je kan pech hebben.

Bij die van mij (ook uit 2011, 1.6TDi greentech, ik rij ook vrijwel uitsluitend autosnelwegen) had ik bij 150.000 wel flink wat kosten, maar verder niet. Ik ben nu bij de 172.000en na die 150.000km reparatie heeft de auto weer probleemloos gefunctioneerd. Ik had eigenlijk twee problemen. Ten eerste, de airco deed het niet meer, lekke condensor, vermoedelijk als gevolg van steenslag, hij zit niet op een hele handige plek, en het schijnt wel mogelijk te zijn om hier een beschermrooster voor te zetten. Ten tweede had ik een lekke waterpomp die vervangen moest worden. Omdat dat qua arbeidsuren een redelijk dure operatie is, heb ik er voor gekozen om toen ook maar direct de distributieriem te laten vervangen, in de tijd dat ik met de auto wil blijven rijden zou dat toch een keer moeten gebeuren (bij 210.000km), dus die kosten heb ik nu vast gepakt. Die condensor komt wel vaker voor bij Octavia's geloof ik, die waterpomp weet ik niet of dat een veel voorkomend probleem is of dat ik gewoon pech gehad heb.

Dus die ene beurt was een even schrikken, maar verder is het een kompleet probleemloze auto. Start altijd, er rammelt nog steeds niets, alles voelt gewoon goed, dus ik stap nog steeds iedere keer met plezier en vertrouwen in. Behalve die twee genoemde problemen heb ik verder alleen regulier onderhoud laten uitvoeren, geen enkele kleine reparatie, en er zitten inmiddels 2 nieuwe banden op. Verder is alles nog origineel.
 

punicajack

Actief lid
Wij hebben een half jaar geleden ook een O2 aangeschaft met 145.000 km op de klok. Wel bij PON Barneveld met garantie. Nu bijna 12.000 km verder nog geen problemen gehad, behalve wat cosmetische dingen en een wieluitlijning die vervangen zijn via de garantie.

Dus vooralsnog een uitstekende koop, maar ik weet natuurlijk niet of dat betekent dat we geluk gehad hebben.

Succes met de keuze.
 

CharlesTucker

Forumguru
Nog even een aanvullende reactie, je schrijft "de rest van de maand 25 km/per dag", dat zijn dan ritjes waarop je vriendin het grootste gedeelte van de rit met een koude motor rijdt. Ik vraag me af of jullie dan niet moeten gaan rekenen op EGR problemen. Voor die 1000km in 2 dagen zou deze auto misschien de perfecte keuze zijn, betrouwbaar en comfortabel. Maar die 25 km (of 2 x 12.5?) doet me twijfelen. Er zijn mensen met veel meer kennis en ervaring dan ik hier op het forum, dus ik zou nog wat meer reacties afwachten :)
 
Alvast bedankt voor jullie snelle reacties.
Hij staat te koop bij een garage, dus er zit sowieso ook 12 maand garantie op.
Onderhoud is ook te achterhalen en volledig in orde.
Een benzine motor heeft waarschijnlijk wel minder last van kortere ritjes dan?
 

Kempes

Forumguru
Doe goed onderzoek of de 2x 1000 km genoeg is om EGR en roetfilter te voorkomen, op al die korte ritjes zullen deze vol troep gaan zitten.
 

oco1979

Forumguru
wat kan je verwachten bij deze kmstand :

- koppeling
- startmotor
- alternator
- egr-klep
- waterpomp
- turbo
- cr-pomp
- slijtage injectoren
- gloeibougies
- dpf
- enz...

Kan je die kopen voor een prikje met garantie oke,rekening houden met eventueel kosten.

of na een jaar terug verkopen en terug ene van zo kmstand kopen.
 

Rutger0706

Senior Member
Zoals al gezegd is het van veel factoren afhankelijk. Er is niet echt een eenduidig antwoord op te geven.

Los van de kilometrages die je noemt.. Ga voor het gemak eens uit van het aantal kilometers dat er gemiddeld per jaar met de auto gereden zal gaan worden. Dat aantal zou ik als leidraad nemen in de keuze tussen benzine of diesel. Onder de 20.000km per jaar is voor veel mensen nog steeds benzine het voordeligst. Daarnaast.. Waarvoor gebruik je hem hoofdzakelijk? Is er bijvoorbeeld nog sprake van reiskostenvergoeding oid.. Dat zijn dingen die ik even zou uitpluizen mbt je keuze tussen een benzine of dieselvariant.

Mbt je onderhoud en verwachte kosten.. 150.000 voor een diesel is niet veel, maar het is echt afhankelijk van de onderhoudshistorie en een gedeelte geluk/ongeluk. Bedragen van onkosten zijn compleet afhankelijk van wat het euvel is. Er kan altijd wat stuk gaan. Klein praktijkvoorbeeldje.. Een altijd perfect onderhouden 1.6 MPI BSE benzine van 2007 met 115.000 km hoort niet in elkaar te lopen, en toch gebeurde het. Zuigerveren van pisbakkenstaal waren het probleem en lagen door het hele blok. Dat is gewoon dikke pech...

Je kan er best aan goeie koop aan hebben, maar totaal afhankelijk van technische staat, onderhoudshistorie, prijs, garantie, vorige eigenaren etc etc.
 

Rutger0706

Senior Member
wat kan je verwachten bij deze kmstand :

- koppeling
- startmotor
- alternator
- egr-klep
- waterpomp
- turbo
- cr-pomp
- slijtage injectoren
- gloeibougies
- dpf
- enz...

Daar staan ook onderdelen bij die het makkelijk nog 2 ton zouden kunnen uit houden.. Ja, natuurlijk kan het een keer kapot, maar dat hoeft niet per se bij deze km-stand. Een koppeling kan afhankelijk van de manier van gebruik makkelijk 3 ton mee.
 

Blackokkie2

Forumguru
Ik weet niet of de !.6 tdi een riem of ketting heeft, maar in geval van riem zal deze rond die kilometerstand vervangen moeten worden, dus in dat geval dat erbij onderhandelen.
 

kansberg

Forumguru
Waterpomp is een aandachtspunt. Riem beter eerder vervangen, bijvoorbeeld bij 180.000 km, onder het motto 'voorkomen is beter dan genezen.' Verder is de 1.6 TDI een probleemloos blok, maar ook hier geldt: onderhoud is bepalend voor de levensduur en ter voorkoming van grote problemen.
 
Bovenaan Onderaan