Aankoop superb combi met dsg(probleemkind?) of handgeschakeld (gemoedsrust?)

ebaw

Nieuw lid
Hi,
Ik heb een oc2 nu van 7 jaar oud met 130 000 km op de teller en ben er zeer tevreden over.
Echter onlangs een mooie opportuniteit gekregen om een nieuwe wagen te kopen en mijn voorkeur is gegaan naar een superb combi élégance 2.0 tdi 140 pk ,zwart met pack elegance amundsen , alu velgen TRIFID en als enige andere optie verwarmde voorruit.
Vlaanderen lijkt wel een bouwwerf en als ik 2 minuten in de auto zit sta ik in een file. Nu kijk ik al een tijd uit naar een DSG, dit lijkt me zeer aangenaam rijden met toch nog een mate van zelfcontrole .Alleen lees ik er nogal veel negatieve dingen over en als je in google DSG failure intypt zie je soms echte horror filmpjes van autos dit niet meer rijden, lawaai in de bak en schokken.
Ik rijd 3 x per jaar naar Spanje, 4000 km per trip en het is een doombeeld om ergens in het zuiden van Frankrijk op een verlaten parking stil te staan en me naar een Skoda dealer te moeten laten slepen.
Dus zou ik graag van de leden hier vernemen of er mensen zijn dit dit al hebben meegemaakt? En is die bak wel betrouwbaar? Lees dat vooral de mechatronic vatbaar is voor problemen.
Bedankt voor de hulp.:confused:
ivo


 

RobPG

Lid
Tja, zoeken op internet naar falende techniek levert altijd meer hits op dan succesverhalen. Men klaagt nu eenmaal liever.
Een DSG-bak is een mooi stukje techniek, maar ingewikkelder dan een handbak en dus heb je ook een grotere kans op een defect. Voor je gemoedsrust moet je em dan ook niet nemen. Hopelijk blijf je dan niet staan door een ander defect :laugh:
Ik rij nu bijna 40k zonder een enkel probleem. Of ik dat 100k volhou? Geen idee, maar is het wel heerlijk comfortabel rijden.
 

VEEJAY

Forumguru
Denk dat in jouw geval eerder andere zaken stukgaan zeker bij onder vriespunt temperaturen.

Ik doel hierop: "Vlaanderen lijkt wel een bouwwerf en als ik 2 minuten in de auto zit sta ik in een file."

Op een NIEUWE 140PK TDI zit de DSG6 (dacht ik zo) waar al de meeste fouten uit zijn dus dan hoef je je daar niet zo druk om te maken.
 

ebaw

Nieuw lid
Bedankt RobPG voor je snelle antwoord.

Je hebt natuurlijk gelijk wat betreft de klagende mens.
2 autos geleden had ik een Golf diesel, nog een atmosferische, reed toen naar Spanje en in Lyon ging ik ens pijlen naar mijn olie op een parking.
Het expansievat van het koelwater zag zwart, pakkingsring van de krukas kapot, ben toen tot ginder geraakt met constant olie bij te vullen, heeft daar 2 weken gestaan in een garage voor een nieuwe pakkingsring kon worden geleverd.

Toen ik er me naar huis reed stopte ik op een parking juist over de Belgische grens en op dat ogenblik sprong een tube kapot van het koelwater, juist onder de mazoet filter, helemaal aangetast door een kleine lek. Ik vind niks zo frustrerend dan ergens langs de kant van de weg te staan met dat hulpeloze gevoel dat je dan hebt.

Maar het lijkt me inderdaad heerlijk ontspannen rijden met een DSG als het perfect werkt.Alleen zul je altijd zien dat als er iets mis gaat het ver van huis is.
ivo
 

ebaw

Nieuw lid
Bedankt VEEJAY,

In de garage waar ik de auto wil kopen zei de verkoper me dat het nu allemaal droge koppelingen zijn, en er geen olie meer moest vervangen worden.
Ik persoonlijk denk dat hij er naast zit, ik dacht dat dit alleen gelde voor de DSG 7?
Als ik juist ben is dit ook niet bepaald een referentie voor die verkoper.
ivo
 

MarcoO2

Forumguru
Alleen de DSG-7 heeft een droge koppeling, de oudere DSG-6 heeft nog een natte koppeling en dus olie.

Ik zou overigens mijn rijplezier niet laten vergallen door de vrees dat er misschien wel eens iets kapot gaat, en dat dat dan ook nog eens in het buitenland gebeurt. Als je gaat doemdenken, kun je beter thuisblijven.
 
ebaw, welkom in de club van de piekeraars ik ben daar ook lid, maar dat komt omdat ik met mijn vorige drie wagens tweemaal Toyota en Honda samen goed voor 550000 km mij nog geen enkele keer in de steek hebben gelaten hoop dat de Skoda bij dit lijstje kan komen.

Wat de DSG betreft geen ervaring ik heb zelf voor de versnellingen gekozen om allerlei andere redenen.
 

ebaw

Nieuw lid
bedankt snelle,
wat voor mij eigenlijk veelbetekenend is is het feit dat er een DSG dokter is. Bakkers bestaan alleen maar omdat mensen brood nodig hebben. Ergo de DSG dokter omdat er veel ziek of slecht getuned zijn. De VAG heeft geloof ik meer dan 3.5 miljoen van deze bakken gemaakt, kan dus niet zijn dat de grote hoop niet werkt, maar het moet jou maar overkomen.
En ook stof tot nadenken, er worden er nu ook in China gebouwd. Is er geen kwaliteitsverschil?
ivo
 

MarcoO2

Forumguru
Je trekt nu wel een paar hele snelle en voorbarige conclusies. Dat er een DSG-dokter is, wil op zich niets zeggen over de kwaliteit van de DSG. Kijk maar eens op hun site: heel veel van wat zij doen, heeft ook te maken met personalisering van de DSG.
 

Falcon

Donateur
DSG of niet... er kan altijd wat defect gaan aan de auto. Zelfs de voorruit-verwarming kan niet werken op een -10 ochtend ;).

Volgens mij ben jij meer opzoek naar een goede all-risk autoverzekering (die de nieuw-waarde en niet de dagwaarde dekt!) en een fatsoenlijk doorlopende reisverzekering die een goede landelijke service dekking heeft (skoda mobiliteitsgarantie en de skoda-app kom je al een heel eind!)

Geniet van het maken van de keuze van een goede auto... zorgen maken kun je wel op het moment dat er wat gebeurt ;)
 

Noord26

Forumguru
bedankt snelle,
wat voor mij eigenlijk veelbetekenend is is het feit dat er een DSG dokter is. Bakkers bestaan alleen maar omdat mensen brood nodig hebben. Ergo de DSG dokter omdat er veel ziek of slecht getuned zijn. De VAG heeft geloof ik meer dan 3.5 miljoen van deze bakken gemaakt, kan dus niet zijn dat de grote hoop niet werkt, maar het moet jou maar overkomen.
En ook stof tot nadenken, er worden er nu ook in China gebouwd. Is er geen kwaliteitsverschil?
ivo

Vorige week op locatie geweest in Thailand waar onderdelen van de DSG als toeleverancier vanuit Bosch gefabriceerd worden. Al die apparatuur en omstandigheden doen totaal niets onder voor wat er in de Westerse wereld geproduceerd wordt. Kortom, nee geen kwaliteitsverschil. Stof tot nadenken; belachelijk. Bekijk eens goed waar alle onderdelen eigenlijk gemaakt worden ipv in elkaar geschroefd worden: allemaal lage-loon-landen. Een auto bestaat voor het grootste gedeelte uit onderdelen van andere leveranciers als wat het merk op de neus doet zeggen. En van die leveranciers zijn er voor elke onderdeel weer een enorm aantal sub-leveranciers. Dat een DSG vervolgens van de afzonderlijke onderdelen tot 1 geheel wordt gemaakt in Duitsland, Polen, of China zegt niets over de kwaliteit van de afzonderlijke onderdelen en ook niet waar die vandaan komen; laat staan over het geheel.

Natuurlijk vind je op Google bij de search-term DSG failure veel hits. Dat komt omdat de DSG zo populair is. Ga je daarop je keuze baseren? Voor alles wat er in de wereld gemaakt wordt en veel vraag naar is zul je dergelijke hits vinden. Feit vind ik persoonlijk dat DSG een betrouwbaar geheel is. Laat je keuze vallen op de populariteit van een product en vraag je af waarom dat zo is. Dat zegt meer als meteen gaan zoeken met het negatieve ervan, want dan vind je altijd wel iets.
 

ebaw

Nieuw lid
Marco02,
ik wil helemaal niet beweren dat DSG slecht is of minderwaardige kwaliteit. Ik zie alleen op de site van de DSG dokter dat zij een oplossing bieden voor veel voorkomende klachten, en dat zijn er toch wel wat .
Ik vind dat veel van die klachten eigenlijk door de constructeur zouden moeten worden verholpen, dat er kinderziektes zijn is volkomen normaal, maar de DSG bak bestaat ondertussen toch al een tijd?
 

ebaw

Nieuw lid
Falcon,
Het gaat me niet om geld hier maar om het hulpeloos ergens te stranden en niet meer verder te kunnen.
Zolang iets kapot gaat dat het rijden niet beinvloed vind ik is er geen probleem.Alles kan kapot

Eigenlijk is de titel van mijn topic slecht gekozen, het had moeten zijn"hoeveel percent van de dsg rijders is probleem vrij "
 

ebaw

Nieuw lid
Noord26,
"Dat zegt meer als meteen gaan zoeken met het negatieve ervan, want dan vind je altijd wel iets."
Je hebt een punt hier, en bedankt voor de uitleg wat betreft de kwaliteit . Dat zoeken is niet specifiek om iets negatiefs te vinden, maar komt uit de angst dat het mischien toch niet zo zalig makend is als de reclame doet vermoeden. En bij gebrek aan kennis van mensen die effectief met een DSG rijden.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik denk alleen dat je een verkeerd beeld krijgt door te stellen dat er veel klachten zijn met DSG bakken. Want hoeveel procent is dat ten opzichte van de geproduceerde aantallen? Je kan ook kijken naar hoeveel er probleemlos functioneren. M.i. kan alles wel een keer kapot gaan maar is dat dan een reden om niet te kopen? Je auto kan b.v. een lekke band krijgen. Maar ja je hebt toch vier banden nodig om te rijden. Zit het niet te veel tussen je oren? En als het zo belangrijk voor je is dan moet je voor een handbak gaan. Ik zelf rij sinds een paar maanden rond in een Fabia II met tiptronic en geniet daar elke dag van en sta er niet bij stil dat íe wel een kapot kan gaan.
 

MarcoO2

Forumguru
Marco02,
ik wil helemaal niet beweren dat DSG slecht is of minderwaardige kwaliteit. Ik zie alleen op de site van de DSG dokter dat zij een oplossing bieden voor veel voorkomende klachten, en dat zijn er toch wel wat .
Ik vind dat veel van die klachten eigenlijk door de constructeur zouden moeten worden verholpen, dat er kinderziektes zijn is volkomen normaal, maar de DSG bak bestaat ondertussen toch al een tijd?
Veel van die "klachten" zijn geen gevolg van een kinderziekte of constructiefout of iets dergelijks, maar zijn het gevolg van wensen van berijders. Er zijn bijvoorbeeld genoeg mensen die vinden dat de DSG standaard zou moeten opschakelen zoals hij dat in D doet, en terug moet schakelen zoals hij dat in S doet. Zoiets kun je dan bij DSGdokter laten instellen, maar dat wil niet zeggen dat de DSG niet goed is. Uiteraard zijn er ook problemen mee, zoals ieder product (zeker als er heel veel verkocht worden) zijn bekende mankementen heeft. Maar laat je hoofd niet op hol brengen door je op mogelijke problemen te focussen. Dan is namelijk het einde zoek.
 

Skoody Boo

Actief lid
Ik heb al zoveel autoproblemen gehad op vakantie... Maar ik heb er nog nooooooit een vakantie door laten vergallen. Het kost wat dagen en wat euro's, en daarna ga je weer lekker verder.

Dit zijn juist de momenten dat je meer in contact komt met het alledaagse leven in een land, in plaats van de facades te bewonderen als de toerist met de portemonnee.

Die DSG die doet het gewoon. Als je kijkt hoeveel van die dingen verkocht worden en hoe weinig problemen er mee zijn.... Volgens mij is dat op dit forum zelfs 0,0 dus dan zijn er altijd zinniger "gevaren" om je pieker-energie op te richten. Kopen dus, en genieten maar!!!
 

CharlesTucker

Forumguru
Enigszins off-topic (excuses), maar ik ben het helemaal met Skooby Boo eens voor wat betreft het in contact komen met het alledaagse leven. Zo heb ik een keer met een huur-Fiat een lekke band gehad in de binnenlanden van Schotland. Een Profile uiteraard niet te vinden, dus geeindigd bij een lokale boerderij/garage waar iemand wel banden kon plakken. De eigenaar sprak voornamelijk Gaelic, maar begreep wel wat de bedoeling was, later op de dag het wiel met de geplakte band weer opgehaald, kostte 2 pond of zo, en bonnetjes deed ie niet aan. Op het moment dat je die lekke band ziet baal je wel even, maar eigenlijk was het gewoon een leuke ervaring. Ook met m'n Opel wel eens een probleem gehad in Duitsland, een officiele grote regionale Opel dealer (geen dorpssmid) is er zo'n 3 kwartier mee bezig geweest, en dat kostte uiteindelijk net geen 25 euro (wat zou dat hier kosten alleen al aan arbeidsloon?)
Voor wat betreft DSG, ik heb er geen ervaring mee, rij zelf handgeschakeld, maar hoor van kennissen en lees op het forum dat men er over het algemeen erg blij mee is.
 

colorgrey

Nieuw lid
Ik heb een 2.0 TDI oktavia lease auto gehad. Splinternieuw gekregen in 2007.
Na 30.000 kwam er een probleem van schokken naar voren. Diverse keren in de garage gestaan om het te laten verhelpen. Uiteindelijk een nieuwe electronische schakelunit geplaatst in grantie, daarna nog 140.000 probleemloos gereden. Wat een genot om daarmee de Grooss Glockner over te gaan.
Nu geen lease auto meer maar wel een eigen oc2 waarmee ik met de hand moet schakelen. De volgende wordt zeker een DSG!!
 
Bovenaan Onderaan