Aankoopadvies 1.9tdi

Sjoerd01

Nieuw lid
Hallo,

Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe auto is mijn oog gevallen op de Octavia. De richting is dan een met de 1.9 tdi motor rond het jaar 2008, met rond de 350.000 kilometer en handgeschakeld. Ik verwacht van de auto dat ik er zonder al te veel problemen een paar jaar mee rond zou moeten kunnen rijden, dat er meer onderhoud aan is begrijp ik. Kan ik dit verwachten van de auto mits er een beetje fatsoenlijk mee omgegaan is? En zijn er specifieke dingen waar ik op zou moeten letten?

Alvast bedankt voor de reacties.

Bakkertje

Forumguru
Motorisch zal het allemaal wel meevallen verwacht ik. Zaken als vliegwielen (2-massa vliegwiel) zou je kunnen verwachten.
En de normale slijtage zaken als rubbers, schokbrekers etc..
De 1.9 zelf zou ik me niet direct druk om maken.

Over de 1.9:

Over het vliegwiel:

Sjoerd01

Nieuw lid
Motorisch zal het allemaal wel meevallen verwacht ik. Zaken als vliegwielen (2-massa vliegwiel) zou je kunnen verwachten.
En de normale slijtage zaken als rubbers, schokbrekers etc..
De 1.9 zelf zou ik me niet direct druk om maken.
......
Bedankt voor de artikels, handig!

Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
@Sjoerd01 : de laatste versies van de 1.9TDI waren er inderdaad met en zonder roetfilter (DPF).
Motorcode kun je terugvinden onder “D.2” op het kentekenbewijs.
Zo uit het hoofd was de BXE zonder DPF en de BLS met DPF.

Tees

Donateur
Of op ovi.rdw.nl even het kenteken invoeren. Daar staat dan onder Milieu of er wel of geen af-fabriek roetfilter op zit.

@Sjoerd01 Gewoon even een kentekencheck doen op Autoweek. Daar staat als het goed is of er wel of geen roetfilter op zit.

Verder kijk ik altijd op Finnik naar de hoeveelheid vorige eigenaren.

Tees

Donateur
Ik vertrouw de RDW net even wat meer dan AutoWeek. Goede kans dat ze e.e.a. uit dezelfde database halen, maar beter direct bij de bron, dan via een derde.

Thijs4motion

Forumguru
BLS heeft zwakke drijfstanglagers,
maar met deze kilometerstand, is er of goed voor gezorgd of ze zijn al vervangen

zoals gezegd het 2massa vliegwiel, als deze er is.
bij een 6bak kun je deze niet zomaar verwisselen voor een vast vliegwiel

ergees

Lid
ik heb die lagers(krukaslagers ) bij 3 ton uit voorzorg vervangen,inmiddels 350000 op de teller zonder noemenswaardige problemen.
BLS is met roetfilter, maar die mag er met dat bouwjaar nog uit als je niet door de keuring komt,ga je wel meer houderschapsbelasting betalen.

Thijs4motion

Forumguru
mijn BLS heeft ruim 320000 gelopen met originele lagers,
al moet ik wel zeggen dat ik ieder 15000 de olie ververste. (sinds ik hem heb)
prima motor, geen enkele problemen mee
totdat iemand vorige week mijn achterwiel eraf reed...

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan