Aankoopadvies Fabia II

Hey allen,

Nieuw op dit forum. Ik ben op zoek naar nieuwe tweedehands auto.
Inmiddels ben ik mijn eerste auto, een Suzuki Swift Summum uit 2001, ruim zat.
Ik heb deze auto destijds gekocht omdat super goedkoop om te rijden en erg degelijk.
Bovendien was het voor mijn afstudeerstage en had ik ook niet erg veel te besteden.

Nu heb ik een fatsoenlijke baan, en ben ik dus ook opzoek naar een bijbehorende fatsoenlijke auto :sneaky:

Veel merken en modellen zijn de revue al gepaseerd, en ik ben er ook nogsteeds niet helemaal uit maar....
De Fabia past wel erg goed bij mijn "eisen" van deze nieuwe auto.

Ik post dit topic vooral om van jullie, ervaren Skodarijders, te horen waar ik op moet letten bij het kopen van zo'n Skoda.
De auto moet voor mij minder dan 200k hebben gereden, benzine lusten en een trekhaak hebben.

Wat zijn bekende euvels? Waar moet ik op letten tijdens een eventuele testrit?
Ik ga sowieso contact opnemen met de verkoper van deze auto https://www.autoscout24.nl/aanbod/s...ne-beige-25425d3b-d520-408b-bdd3-6b2144272092

Ik hoor graag van jullie :)
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Als je een Fabia 2 benzine wilt, dan zou ik áltijd een TSI kopen. Ondanks dat deze meer euvels kent dan de oudere 1.4 16v (zoals in de advertentie die je linkt) en uiteraard wat meer onderdelen heeft (dus er kan meer kapot), is het rijplezier echt vele malen beter.

Ik heb zelf bijna 1.5 jaar terug de overstap van een 1.4 16v in de Fabia 1 naar een 1.2 TSI in de Octavia 2 gemaakt en ik zou echt nooit meer terug willen.
Hij is zuiniger (zelfs in een flinke slag grotere auto), krachtiger, en hij heeft vooral veel eerder zn koppel beschikbaar. Het rijdt dus gewoon veel fijner.
 
Ik heb ook een tijdje naar een Ford Fiesta gekeken, 1.25 die super makkelijk te chippen was naar 80pk.
Is dat bij Skoda ook een ding, of brengt juist die turbo zoveel meer?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Erik_NL

Forumguru
volgens de RDW in maart 2022 tenaamgesteld. Dat doet bij mij meteen de vraag rijzen: waarom zo snel weer in de verkoop?
Met de zoekfunctie kan je op dit forum veel lezen over tuning. Een 1.2 Tsi leent zich daarvoor uitstekend
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Een atmosferische motor tunen win je nauwelijks wat mee, de meeste tuners beginnen er niet eens aan. Een TSI kan je daarentegen juist heel goed tunen, al vraag ik me af of dat in een Fabia HB nou echt nodig is (en bij een aankoopprijs van rond de 3-4k is 400 euro tuning best wat extra geld). Ik rijd met diezelfde motor in een Octavia Combi, dat is bijna 2x zoveel auto, en ik kom niets tekort. Maar ik ben dan ook een rustige en zuinige rijder (met af en toe de motor even goed de sporen geven, t moet geen luiaard worden tenslotte).
 
volgens de RDW in maart 2022 tenaamgesteld. Dat doet bij mij meteen de vraag rijzen: waarom zo snel weer in de verkoop?
Met de zoekfunctie kan je op dit forum veel lezen over tuning. Een 1.2 Tsi leent zich daarvoor uitstekend
scherp, dat had ik zelf nog niet eens gezien. De moeite waard om als vraag te stellen!
 

Ligflits

Senior Member
Voor zo'n €500 heb je een trekhaak incl montage. Dus je kunt ook auto's  zonder trekhaak in je zoektocht meenemen en dit bedrag in je achterhoofd erbij optellen.
 

Pindasaus

Forumguru
Let er bij de TSI-motoren op of de distributieketting al is vervangen, indien van toepassing en het eentje uit een probleemjaar betreft. Zie vanaf 2:33.

 

Tees

Donateur
Ook als het niet eentje uit een 'probleemjaar' is, is t verstandig om na te vragen of de ketting vervangen is. De mijne is van een van de laatste jaren (dus zeker geen probleemjaar), en de ketting is net (bij 135k km) vervangen. En dat is geen gekke km-stand voor deze kettingen (los van het feit dat ze eerst als onderhoudsvrij werden verkocht, maar dat was al snel duidelijk niet t geval). Tis een vrij prijzige handeling, rond de €750.
 
##Onnodig citaat verwijderd.##
Aangezien het nu toch wel steeds serieuzer begint te worden ben ik wel heel erg benieuwd naar een lijst met de 'probleemjaar' TSI's.
Hoe kan ik deze herkennen bij het bekijken van een occasion? Is dit het bouwjaar, de motorcode..?

Alvast bedankt!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
De vroege TSIs (dan hebben we het over 2009/10) hadden problemen met een slechte ketting. Die zijn vrijwel allemaal vervangen onder garantie, of anders zijn ze ondertussen sowieso wel vervangen, en dan is dat probleem opgelost.

De latere motoren hadden hier geen last van, maar die ketting gaat ook vroeger of later oprekken en dan rammelen bij een koude start. Dit is heel goed te horen. Een kettingrammel mag max 5 sec duren, langer, dan is ie aan vervanging toe.

Als je je trouwens wat ingelezen had op dit forum of elders, dan had je dit al een keer of 100 kunnen lezen. Je bent niet de enige die wel eens wat over slechte distributiekettingen gehoord heeft ;)
 
##Onnodig citaat verwijderd.##
Hey Tees, dankjewel voor je reactie!
Voortaan ga ik even de zoekfunctie gebruiken.

De tip voor het koud starten en luisteren naar een rammel is echt precies waar ik hiervoor ben ik gekomen, hulde!
Zijn er verder nog dingen waar ik, naast de normale 'lijst' bij een occasion aankoop, op moet letten?

Super bedankt nogmaals!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
Ik heb ook een tijdje naar een Ford Fiesta gekeken, 1.25 die super makkelijk te chippen was naar 80pk.
Is dat bij Skoda ook een ding, of brengt juist die turbo zoveel meer?
Juist een paar weken terug gehoord van iemand met zo'n Fiesta die geen gewone distributie heeft, maar een distributieriem die in de olie loopt. Als je daar de distributieriem van moet (laten) vernieuwen, moet je met een prijskaartje van ca. 1500 euro rekening houden, dus dat is pakweg 1000 euro meer dan bij een vergelijkbare auto van het Vagconcern.
 

Tees

Donateur
Zoals al gezegd heeft een F2 een ketting, en die loopt ook in de olie. Maar vervangen daarvan kost zo'n €800, dus nog steeds significant minder dan die Fiesta (maar meer dan een riem aan de buitenkant van de motor).
 
Bovenaan Onderaan