Aankoopadvies gevraagd, Octavia 2 1.2tsi.

Hallo allemaal!

Ik, als beste autoleek, heb in het verleden wel eens in een Octavia 2(2e gen) van een ander gereden en vond dit toen heerlijk rijden. Nu ben ik in de markt voor een ruime auto ivm gezinsuitbreiding.

Ik vind de Octavia 2(3e gen) een erg mooie auto, gezien wij voornamelijk kleine ritjes maken viel mijn oog op de 1.2tsi vanaf 2010. Ik heb een beetje rondgekeken en vind voornamelijk, in mijn budget, de 02 met een km stand van 130 tot 150.000 km. Vooral deze spreekt mij erg aan Nou staat de garage aldaar niet al te best aangeschreven en doe ik dus sowieso een aankoopkeuring. Wel heb ik mijn vraagtekens bij de kilometerstand, zal deze auto nog geruime kilometers mee moeten gaan? Ik vind niet veel over de 1.2tsi met hogere kilometerstand, ook niet op dit forum.

Deze vind ik ook interessant wegens de km stand, de kleur vind ik wat minder mooi maar daar zou met de tijd ook een mooie mat zwarte wrapping overheen mogen :)

We willen minimaal 6 jaar rijden in de auto, ik denk dat wij gemiddeld 11000 kilometer per jaar rijden. En zullen de auto laten onderhouden door een garage.


Alvast bedankt voor de reacties! :)
 
Laatst bewerkt:
Goeie keus... Maar is een combi geen optie?
Combi is wel een optie echter vind ik de sedan uitvoering een stuk mooier en weet ik dat de kofferbak gigantisch is.

Goeie keus, beiden? Ik vind de kilometerstand nog een beetje afschrikken bij degene over de ton. Voorheen altijd goedkopere segment auto's gehad met km stand onder een ton.
 

Altos

Banned
ik vind beide er goed en compleet bij staan, ik heb juist altijd auto gekocht met 250.000 km er op en sinds een paar jaar rijdt ik nieuw.
Lijkt me dat zo'n motor en de hele auto verder wel 2 ton mee moet gaan zonder rare kosten hoor.
Wel zou ik de DSG laten checken...ik heb begrepen dat dat wel in de papieren kan lopen als er iets mis mee is.
 

ertromp

Forumguru
Laat je niet weerhouden door die km stand.

In de Autobild van oktober 2012 heeft een heel Dekra onderzoek gestaan van een Polo ook met 1.2 TSI 105pk motor met DSG
De gehele auto is uit elkaar gegaan en het enige probleem wat in 100K is geweest is doorgeknaagde kabels door een marter.
Zuigers kwamen als nieuw uit het blok. DSG nog in perfecte staat. Dus ook die kleine blokken mits goed behandeld gaan m.i. echt wel langere tijd mee
 
Ik heb ook naar die witte gekeken maar ik heb toch voor een handbak gekozen met een 1.4 tsi motor. met 66k op de teller.
Ook omdat ik toch wel las dat er wat problemen kunnen zijn met de DSG.

Denk wel dat het een goeie en mooie auto is .

succes.

Ik ben dus vanaf gisteren ook een octavia rijder van 2009 is mijn auto.
Kleur grijs/blauw.
Ga kijken wat voor velgen er onder gaan komen want is wel een wat lastigere kleur voor velgen vindt ik zelf.
En de maat ben ik nog niet uit 17 en of 18 voor zomer.
 

oco1979

Forumguru
Zou uitkijken voor lager km stand.
in belgie raak je dat aan de straat stenen niet kwijt met zo km stand(das ee ander verhaal)
verwacht je aan mogelijke slijtage kosten.
zoals :
- turbo
- bobines
- injectoren
- koppeling
- allternator
- ophanging
- hoge drukpomp
- enz

beetje km stand waar deze gemiddeld kunnen mee te maken hebben.

als je niet veel betaald kan je ook niet veel verwachten of je hebt nog budget over om mogelijke kosten te betalen.
tis niet gemakkelijk om altijd de juiste te maken.
kweet niet hoe regeling bij jullie is op garantie ?
Belgie zijn ze verplicht tweedehandsgarantie te geven van een jaar.
Neem ene met garantie
 

punicajack

Actief lid
Zou uitkijken voor lager km stand.
in belgie raak je dat aan de straat stenen niet kwijt met zo km stand(das ee ander verhaal)
verwacht je aan mogelijke slijtage kosten.
zoals :
- turbo
- bobines
- injectoren
- koppeling
- allternator
- ophanging
- hoge drukpomp
- enz

beetje km stand waar deze gemiddeld kunnen mee te maken hebben.

als je niet veel betaald kan je ook niet veel verwachten of je hebt nog budget over om mogelijke kosten te betalen.
tis niet gemakkelijk om altijd de juiste te maken.
kweet niet hoe regeling bij jullie is op garantie ?
Belgie zijn ze verplicht tweedehandsgarantie te geven van een jaar.
Neem ene met garantie

verplicht 2ehands garantie van een jaar? dat vind ik dan weer aardig absurd voor de garages. In veel gevallen kan het wel, maar dat zal de prijs wel omhoog drukken. Het principe van meeneemprijzen zorgen soms wel voor koopjes als je zelf handig bent.

@asfaltkouwer gefeliciteerd met de aankoop, veel plezier met de O2, heb sinds kort ook een, maar dan de 1.6 tdi.

@StefanKelevra , km stand is best wel iets magisch en ik ben er nog niet helemaal uit wat je het best kan doen. Je kan een hoge km stand hebben met veel lange ritten en een lage km stand met veel korte ritten. Dan kun je beter de hoge km stand heb als je het mij vraagt. Ook onderhoud, ik heb hiervoor een Ford Fiesta 1.4i gereden en met 138.000 km gekocht, dus al redelijk hoog voor zon blokkie. Laatst ingeruild met 260.000 km op de teller. Motorisch eigenlijk geen problemen gehad, 1x distributieriem wissel en 1x kapotte drukgroep bij 200.000 km en toen ook de koppelingsplaten vervangen. Verder in onderhoud bij de dealer en ik denk dat dat heel veel waard is voor de levensduur.

Na deze goede ervaring nu een O2C gekocht met 145.000 km op de klok met een half jaar garantie en ik laat em weer dealer onderhouden (met wat enkele klusjes die ik zelf doe). Overigens weet ik nagenoeg niets over deze specifieke motorblokken dus daar kan ik je niet bij helpen. Succes met de keuze!
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Stefan wat betreft de km-stand daar zou ik me bij beide auto's in je startpost niet al te druk over maken. Wel de toestand van de koppelingen (vanwege de DSG). Zoals @ertromp aangeeft, kan dat heel lang goed gaan, maar daarbij wel een kanttekening: bij de originele schakelprogramma's krijgt de 2e koppeling veel te lijden bij veel file- en stadsverkeer. De testauto in Duitsland, heeft waarschijnlijk meer lange stukken gereden(minder schakelen dan in sommige delen van NL). Als jullie 11 k km per jaar rijden, zul je waarschijnlijk ook veel korte ritjes maken, en dus veel meer schakelen dan een auto die veel op de snelweg (lange ritten) rijdt, dus wel een punt van aandacht.

In elk geval NIET voor een diesel kiezen als je vooral veel korte stadsritjes maakt, dat is vragen om problemen. Af en toe zie je dat ook bij mensen die in 2010 (of iets later) voor een eco-diesel hebben gekozen op basis van de kosten, maar niet gekeken hebben naar de specifieke eigenschappen van een dieselmotor.
 
Cordoba, top advies dat betekend dat ik toch maar naar een handgeschakelde ga kijken. Ik zie dat in mijn vorige berichtje de link niet is goed gegaan. Ik zit dus nu te kijken dan voor een 1.4 tsi.. zsg ook een 2.0 tfsi staan uit 2007 met 150k op de teller echter zal deze wel flink meer lusten vrees ik. Even goed doorrekenen.
 
Laatst bewerkt:

newwolf84

Forumguru
Ziet er wel goed uit lijkt me zo.

Probeer in elk geval te achterhalen wat de onderhoudshistorie is van de auto, denk aan de ketting !

Ik hoop dat ze mooiere auto's verkopen dan foto's kunnen maken..:D
Garage ligt trouwens niet heel ver bij mij uit de buurt.
 

punicajack

Actief lid
Wat newwolf84 zegt, ziet er in principe goed uit. Als de maatregelen getroffen zijn met de ketting dan is het met 6 maanden garantie best een goede optie denk ik.

En de foto's kunnen beter ja:maakmegek:
 

Mark69

Senior Member
Ik koop altijd auto's met lage km stand en redelijk hoge leeftijd. Als je weet hoe zwaar aandrijflijnen motorblokken etc tegenwoordig getest worden voordat ze de markt op komen dan is het echt geen probleem om een oudere auto met weinig km te kopen. Nu heb ik voor het eerst een Skoda gekocht met lage stand (komt donderdag). Hiervoor jaren Citroen heb nooit problemen gehad vanwege lage km stand. Mankementen waren meestal electronisch en hier een daar een wat uitgedroogde band. Goed en regelmatig onderhoud is van belang. Kijk daar goed naar.
 
Laatst bewerkt:

Mark69

Senior Member
Gemiddeld denk ik rond de 8000 km per jaar is laag maar voldoende om de auto goed te houden. De C5 stond op 70k na 8 jaar daarvoor een Xantia gekocht met net 60k op de teller ook 8 jaar oud daarvoor een Xantia met 22k op de teller 5 jaar oud ga zo maar door. Zoals ik al schreef nooit problemen gehad omdat de auto laag in de km stond.
 
Bovenaan Onderaan