Aankoopadvies occassion

Priet

Lid
Komende van een Peugeot 307 hatchback ben ik inmiddels op zoek naar een nieuwe auto. Mijn oog (en die van mijn vrouw) is daarbij gevallen op de Octavia Combi. Rijdt goed, zit goed, is ruim en heeft een goede prijs voor alle toeters en bellen die je ervoor terugkrijgt.

Maar nu de vraag waar je goed aan doet. Budget is zo'n 15-20k. Ik rij zelf 10k per jaar. De auto moet (net als m'n vorige) weer zo'n 5-7 jaar mee kunnen.

Als ik 10k per jaar rij (dat zal misschien wat meer worden, maar het dubbele is niet waarschijnlijk) wat is dan een acceptabele kilometerstand? Bij hoeveel km mag je groot (en duur) onderhoud verwachten?

Omdat de auto een tijdje mee moet gaan ga ik het liefste voor een Elegance Business model. Al is het maar voor het Canton-geluidssysteem om die jaren met brakke speakers van de 307 te compenseren ;)

Maakt het nog veel uit of ik voor een O3 uit 2013 of 14/15 ga?

Zijn er nog andere dingen waar het verstandig is om op te letten? Alle tips en adviezen zijn welkom!
 

rudolfi

Forumguru
Je zou ook voor een elegance kunnen gaan met de gewenste opties.
De elegance business is voornamelijk als lease auto geleverd.
Voor de rest op de standard dingen letten, onderhouds historie, schade, kloppende km stand.
En je kan natuurlijk altijd een aankoop keuring laten doen.

De onderhoudsprijzen kan je online vinden bij Skoda.

Gewoon een aantal gaan bekijken en rijden, kan je ook nog verschillende motoren vergelijken.
 

Priet

Lid
Ze gaan hard! Ik zag laatst een mooie advertentie in Amsterdam maar daar hadden al 5 mensen op gereageerd. Er kwam zelfs iemand uit Maastricht voor kijken :shutup:

Hoe erg is een hoge(re) km-stand? Ik zat eigenlijk te zoeken naar auto's met max 80k op de teller. Ik ga er zelf zo'n 10k per jaar aan toevoegen.

Wat kun je verwachten bij auto's die al 125k ofzo hebben gelopen?

Gewoon een aantal gaan bekijken en rijden, kan je ook nog verschillende motoren vergelijken.
Het wordt zeer waarschijnlijk een 1.4 TSI :)
 

Priet

Lid
Wat zijn bekende/beruchte problemen bij een Skoda Octavia 1.4TSI DSG uit 2014 met 94k km op de teller? Moet ik nog ergens specifiek op letten bij aankoop van een dergelijke occasion?
 

peterhuppertz

Forumguru
Afgezien van notoire problemen (nokkenaskettingspanners en wat dies meer zij) is 125k niks geks. Daar kan best nog een ton bij voordat je tegen echt serieuze problemen aan loopt. Ik heb ik de laatste tien jaar drie diesels op > 300K gezet voordat ik er afscheid van nam (1 is total-loss gereden door een Mégane, anders had ik er nu nog in gereden... en 2 zijn er verkocht voor een bedrag met 4 cijfers voor de komma).

Een gekende historie is wel een vereiste. Bij een auto waar 40k op staat gaat het misschien nog, maar bij 125k wil je weten wat er aan gebeurd is.
 

0ri0n88

Forumguru
Wat zijn bekende/beruchte problemen bij een Skoda Octavia 1.4TSI DSG uit 2014 met 94k km op de teller? Moet ik nog ergens specifiek op letten bij aankoop van een dergelijke occasion?
Bekend probleem is en blijft de dsg7. Check goed of die goed schakelt en of er wellicht al een koppelingsset vervangen is.
100k is zo een beetje de periode dat die koppelingen (mits de software is aangepast) problemen gaan geven.
Kettingproblemen hebben deze modellen niet meer geloof ik aangezien er weer met distributieriem gewerkt wordt.
Correct me if i'm wrong.
 

peterhuppertz

Forumguru
... hmm. Met die wetenschap had mijn keuze toch weleens anders kunnen uitpakken. :-|

Nou ja, daar is het nu te laat voor. Hopen dat ik er geen spijt van krijg...
 

Priet

Lid
Is een riem zoveel beter dan een ketting? In onze C1 zit een ketting die nooit vervangen hoeft te worden, ik was in de veronderstelling dat dat het grote voordeel was boven een riem :)
 

Rallye

Forumguru
Nee, normaal niet. Maar als je te goedkope kettingen monteert, zoals VAG een poosje gedaan heeft, dan heb je wel een probleem....
 

lawewing

Forumguru
De (mechatronica van de) DSG-bak in de lichter gemotoriseerde Skoda's (zoals 1.2 tsi, 1.4 tsi en 1.6 tdi) is, zoals hiervoor al gezegd, niet van erg goede kwaliteit. Er zijn een flink aantal gebruikers die al na circa 100dkm de koppelingen hebben moeten laten vervangen. De oorzaak schuilt kennelijk in de mechatronica van de bak, waardoor de koppelingen teveel 'slippen' en dus sneller slijten. Als het nodig is om de koppelingen te vervangen, is het aan te raden dit te laten doen door een DSG-specialist (zoals JD Engineering of TVS Engineering). Dan kan deze tegelijkertijd ook de mechatronica aanpassen om overmatig snelle slijtage van de koppelingen in de toekomst tegen te gaan.

Bij mij was het vorenstaande helaas ook aan de orde. Kosten circa 1100 euro.
 

peterhuppertz

Forumguru
Maar als je te goedkope kettingen monteert, zoals VAG een poosje gedaan heeft

En niet alleen VAG. De 1.6THP-motor van Citroën kent een soortgelijk probleem, en ik heb me laten vertellen dat zelfs in de C-klasse 1.8 kompressor in elk geval een tijdlang een ketting van het type "fietsketting" gezeten heeft, die nogal eens teveel oprekte.
 
Bovenaan Onderaan