Aankoopadvies Octavia Combi 1.6

LapNL

Actief lid
Zo, daar ben ik dan! Nieuw op het forum en gelijk wat vragen voor de experts!
We zijn dus op zoek naar een Combi 1.6 MPI/FSI, liefst Elegance maar minimaal Ambiente, max rond de 150k op de teller. Goed onderhouden uiteraard, trekhaak is een plus en ons budget is maximaal 7k. Gaat gebruikt worden als gezinsauto voor 15-20k km's per jaar.

Deze week een aantal bezichtigingen gedaan en gematigd positief over wat ik aantrof. Heerlijke auto om te rijden, dat staat in ieder geval als een paal boven water. Maar soms wel te zien dat de auto i.p.v. een liefhebber van een echte gebruiker is geweest.

Een van de bezochte auto's is qua pakket helemaal compleet wat ik zoek, alleen heeft hij voor mij twee aandachtspuntjes.
Het eerst is roest bovenop het schutbord, zeg maar onder waar het water wegloopt van de voorruit. Deze rand is zichtbaar verroest over de gehele breedte. Is dit een bekend euvel (kon er niet iets over vinden bij zoeken). Zie onder de foto's. Verder is de auto helemaal roestvrij rondom en ziet hij er keurig uit.
Tweede punt is lak die loslaat op de bumper. Auto is uit 2006 en heeft 160k gelopen, dus schrik er niet echt van, maar was benieuwd of lak vaker los laat bij de O2. Kan ook gevolg zijn van slecht gespoten bumper na een schade. Ben benieuwd naar jullie mening(en)!

IMG_0731.JPG

IMG_0732.JPG

Cordoba

Forumguru
Ik heb geen ervaring met de O2, maar roest op het schutbord, van een auto uit 2006, vindt ik toch wel eigenaardig. Ik krijg het idee dat hier iets aan de hand is. Misschien is het alleen verwaarlozing en is er ooit een ruit vervangen en hebben glassplinters mogelijk de lak beschadigd, en is daar verder geen aandacht aan besteed. Een andere mogelijkheid is, dat het misschien een schade-auto is.

Kempes

Forumguru
Kan je geen antwoorden geven maar Phoe wat ziet dat blok eruit..das duidelijk geen auto van mij geweest...

ertromp

Forumguru
Die roest schutboard is zeker geen normaal verschijnsel op een O2 uit 2006. Vind ook het blok en dan als je focust op slangklemmen etc er erg vuil/roestig uitzien. Wat is er in hemelsnaam gebeurt met deze auto :pieker:
Zou niet mijn keuze zijn

peterrapid

Forumguru
Is dit een particulier verkoper of een dealer ? Is misschien een auto die lang heeft stilgestaan buiten, misschien zelf op een graspleintje. Ik zou deze zeker niet nemen.

LapNL

Actief lid
Zo zat ik ook al te denken. Kijk een te goed gepoetst blok vind ik ook opvallend, zelf maak ik m'n blok ongeveer eens per jaar schoon, maar hier weer opvallend vuil. Als het geen normaal verschijnsel is, dan kijk ik gewoon rustig verder. Komt gelukkig bijna dagelijks een nieuwe combi op de markt! Gelukkig staven jullie mijn twijfels.

Cordoba

Forumguru
Het vuil zou nog kunnen als ie bijvoorbeeld na een wintersport vakantie niet meer schoongemaakt is onder de kap, maar ik zie ook op de foto van het motorblok wat eigenaardige roestplekken op onderdelen her en der. Het zou me niet verbazen als deze auto (deels) in het water is belandt of iets dergelijks. En een auto die ooit (deels) in het water heeft gelegen, blijft problemen houden met electronica en elektrische (stekker) verbindingen. Dus inderdaad gewoon verder kijken.

Cordoba

Forumguru
@LapNL In het noorden van het land zit je ook dichter bij Lapland ;) Auto ziet er op de foto's niet verkeerd uit, gevoelsmatig vind ik wel de vraagprijs aan de hoge kant voor een 10 jaar oude auto.

LapNL

Actief lid
Moet ik nog steeds een keer heen Lapland, haha.
Dat gevoel heb ik dus ook! Hele mooie auto Zo te zien maar qua vraagprijs nog net teveel, ook gezien mijn budget. Hopelijk komen we daaruit. Wil ook nog wat achter de hand houden voor eventueel onderhoud. Getande riem vervangen, wellicht nog andere zaken die aan het licht komen. Wat is in jullie ogen een schappelijke prijs voor deze auto? Meeste in luxe uitvoering staan tussen de 6500 en 7000 volgens mij. Ook nieuwere bouwjaren.

Cordoba

Forumguru
http://www.marktplaza.nl/auto/skoda/octavia/Skoda-Octavia-1.6-Tour-46277405.htmlIk zie een aantal min of meer vergelijkbare auto's voor rond de 5000 euro:
Ik zou zeggen doe er je voordeel mee in de onderhandeling, en als er één tussen zit bij je in de buurt (of op de route naar de andere), bekijk 'm, probeer proef te rijden en vergelijk ze met elkaar.

Edit: even aan het worstelen geweest met de links, bij het invullen van een link werden steeds de andere links weer verwijderd.:angry:

Let op: die link van @LapNL is een O2, en al die van @Cordoba zijn O1. Of dat €2k verschil rechtvaardigt is een tweede, natuurlijk.
Destijds in 2005 is de O1 combi nog een poos nieuw leverbaar geweest, voor een tamelijk scherpe prijs (als in: minder dan een O1 hb in 2001 nieuw kostte). Was blijkbaar nog een voorraadje van over toen de O2 werd geïntroduceerd.

LapNL

Actief lid
Bedankt voor de links. Wat me opvalt bij die auto's (meeste al gezien) is dat ze qua uitrusting toch minder voorzien zijn of dus inderdaad O1 (en de O2 heeft wel de voorkeur). Maar goed, er zit wel een flink prijsverschil tussen. Denk wel dat ik er uit ga komen met de verkoper als de auto verder technisch goed is! Ben benieuwd in ieder geval. En als het niks wordt kijken we rustig weer verder.

newwolf84

Forumguru
Auto ziet er goed uit, vraagprijs kan idd minder, maar ik twijfel er niet aan dat je eerdaags tegen een mooi exemplaar oploopt wat ook nog eens binnen je budget past.

Succes met de zoektocht !

LapNL

Actief lid
Officieel een Skoda-rijder! Erg blij met de aankoop. Nog wat van de prijs afgekregen en keurig afgeleverd door de garage.
Voorlopig gepland onderhoud: getande riem vervangen en nieuwe schroefset rondom. Daarnaast uiteraard grote poetsbeurt binnen en polijsten buiten!

newwolf84

Forumguru
Welke is het nou geworden, die van in het noorden van het land ? ;)

In elk geval gefeliciteerd en veel fijne én veilige km's toegewenst

Bovenaan Onderaan