Aankoopadvies Octavia II 2.0 TDI DSG Ambition BL

2Metertje

Actief lid
Beste Allemaal,

Ik ben op bezig met de aanschaf van een nieuwe auto en op mijn pad kwam ik de genoemde auto tegen.
De kilometerstand is rond de 135000 en het is een ex-leaseauto, dus het onderhoud is altijd netjes bij de dealer gedaan. Het gaat overigens niet om een RS, maar om de 140pk versie van de auto.
Zijn er dingen waar ik op moet letten tijdens de proefrit?
Of hebben jullie overige aandachtspunten?

Ik rij tijdens de proefrit ook even langs de dealer voor een check-up, maar dat doe ik alleen als ik een goed gevoel heb tijdens de eerste kilometers (na ongeveer een half uur rijden).

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)!

Groeten,
Christiaan
 

Havana

Forumguru
Welk bouwjaar? Uit mijn hoofd tot 2006 zijn er problemen geweest met de cilinderkop. Maar gezien de km stand denk ik dat je een jongere zoekt?

In principe bij deze km stand geen al te grote kosten. Schijven/blokken zou ik wel op letten. Houd er rekening mee dat je rond 200k wel grote kosten gaat krijgen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de aircopomp, wiellagers en 2-massa vliegwiel.

Ik raad je sowieso even de motorcode te achterhalen en bij TDIclub hierop te zoeken.

Bij een DSG zou ik extra voorzichtig zijn en mocht je na de proefrit nog steeds enthousiast zijn zou ik die apart laten keuren bij een specialist.

Nog een tip: laat de auto uitlezen. Dat kan de dealer voor je doen. De dealer kan vaak ook de historie / rekeningen uit het verleden opvragen, anders kun je de oorspronkelijke dealer daarvoor benaderen. Kan erg veel zeggen over hoe de auto gebruikt is.
 
Laatst bewerkt:

Octavia32

Forumguru
@havana1982 +1
Kan er over mee praten heb ook de 2.0 tdi gehad pompverstuiver dus BKD blok. Echt een heel fijne auto, zeker na chiptuning.

Wat havanna al aangaf Let op met dsg en aankomende kosten. Verder nog een tip laat de EGR afblinden en wegschrijven.
Ik heb 6 jaar met een 2.0 gereden en ca 6500 aan kosten gehad waarvan de helft zeker niet echt nodig was. Maar aangezien ik alles perfect en snel wou hebben deze EXTRA kosten gemaakt.
 

Zwapp

Forumguru
Rij nog steeds met een BKD blok rond, geen enkel probleem echt een heerlijke motor! Is wel gechipt... ik heb nog geen problemen gehad of in de historie met dit blok. Over dsg is veel geschreven en is het zeker waard om deze te laten keuren door de bekende dsg techneuten want als er iets mis is is het vaak erg duur!
 

2Metertje

Actief lid
Het gaat om het bouwjaar 2010 en ik zal even netjes de motorcode opvragen en de DSG laten checken (door de dealer).
Super bedankt alvast voor de informatie! Mocht iemand aanvullingen hebben, graag!
 

Havana

Forumguru
De distributieriem zou in ieder geval vervangen moeten zijn bij 120k, dus daar heb je voorlopig geen last van.

Mocht je de auto kopen zou ik direct de airco even laten bijvullen. Kost je de kop niet en bespaart mogelijk een hoop ellende.

Verder zou ik de DSG door een specialist laten keuren, niet door de dealer (allebei kan ook ;) )
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan