Aankoopadvies Skoda Octavia 1.4 TSI 2009

JKay

Lid
Hallo forum!

Ik sta op het punt om een Skoda Octavia 1.4 TSI uit 2009 van een collega over te kopen. Dit zal mijn eerste autokoop ooit worden en ik zie graag jullie advies tegemoet. Met name waar ik op moet letten bij de aankoop van een tweedehands auto en specifiek Skoda Octavia II.

- Bouwjaar 2009
- 1.4 TSI
- 195.000 km op de teller
- Laatste APK keuring in maart 2017

Voorzover ik heb gelezen kan de distributieketting en spanner problemen opleveren bij dit model, en zal dan ook vervangen worden op kosten van de verkoper samen met de waterpomp. Ook werd mij verteld dat ik nooit een auto moet kopen die niet vlak voor de aankoop APK gekeurd is, hoe serieus moet ik dit nemen?

Ik stel jullie advies en tips erg prijs! :)
 

Rutger0706

Senior Member
Dat hangt van zo veel dingen af. Hier is ook geen pasklaar antwoord op te geven waarmee jij in dit geval gerust tot aankoop over gaat. Volg je verstand en je gevoel.

Controleer de geschiedenis van de auto. Lease of particulier geweest? Bestudeer de onderhoudshistorie. Hoe staat de auto er bij? Hoe rijdt ie?

Om die apk zou ik me niet zo druk maken. Als de auto verder in goede staat is, zal dat ook wel meevallen. De vraag is alleen wat je verwachtingen zijn. Hoelang en hoeveel ben je van plan er in te rijden? Hou je daarbij rekening met wat onkosten?

Het euvel mbt de ketting en spanner komt inderdaad vaker voor, maar lang niet bij allemaal. Er rijden zo veel exemplaren rond en men hoort vaak alleen de probleemgevallen. Controleer of de ketting wellicht al eens vervangen is voor een gemodificeerd exemplaar. Ze zijn aangeduid met letters. Mijn oude ketting was type B. De nieuwe die erin ging betrof modificatie G. Hoe verder het alfabet in, des te verser is je ketting.

Kilometerstand/bouwjaar lijkt oke. Gemiddeld bijna 30.000 km in 7 jaar. Dat zullen niet alleen maar korte stukjes zijn geweest, dus de boel is waarschijnlijk wel goed warm geweest. Zoek dat even uit.. Zijn het veelal snelwegkilometers, dan heeft de auto er beduidend minder onder geleden dan wanneer hij allejezus vaak van de ene kant van de stad naar de andere kant van de stad heeft moeten rijden en daar zijn 195.000 kilometers mee gehaald heeft. Meer kilometers hoeft in dit geval dus niet per se af te schrikken, maar dat is dus compleet situatie afhankelijk.
 

ertromp

Forumguru
Die APK zou ik inderdaad niet teveel aan hechten.
Die 195K is over de ca 8 jaar dat de auto rond rijdt ook niet apart en kan zoals @Rutger0706 beter zijn dan eentje die alleen stads km's heeft gedraaid
Zou mooi zijn als je de onderhouds geschiedenis over die jaren kunt achterhalen en ik zou goed kijken naar bijvoorbeeld roest achter de kunststof binnen spatborden voor en aan de kofferklep bij de kentekenverlichting
Hoe zit het met schades in die jaren?
 

0ri0n88

Forumguru
Met plezier gereden in een 2009 model met caxa blok met tot ik hem kocht ook alleen snelwegkilometers (88k)
Met nog meer plezier weggedaan....
Ketting (ook vervangen voor nieuw model ging weer ratelen), nokkenas, dsg koppeling (op bij 100k) en zo verder.
Zou zelf kijken voor een verser model en de caxa blokken lekker laten staan. (Als deze problemen geven zijn het dure reparaties en bij inruil weten ze je haarfijn uit te leggen dat het probleemblokken zijn)
Voordelen zijn wel: heerlijke motor met power genoeg. Ruimte genoeg. Zuinig in benzineverbruik en fijn weggedrag.
Alles valt of staat met de staat van onderhoud en de prijs die ervoor gevraagd wordt uiteraard.
 
Laatst bewerkt:

JKay

Lid
Bedankt voor alle reacties!

Mijn collega heeft de auto in september 2014 particulier gekocht bij 120.000km op de teller. De historie van de eerste gebruiker weet ik niet, behalve dat de auto in het verleden geen schade heeft opgelopen, enkel recentelijk een tikje tegen de achterkant waardoor een reflector kapot is, maar verder geen scheuren in de bumper.

Zowel mijn collega en ik wonen in Helsinki (met vochtige zeelucht) en gebruiken allebei de fiets of openbaar vervoer binnen de stad. Vanaf 120.000km zijn het dus voornamelijk lange afstand snelwegkilometers/b-wegen geweest (hiervoor weet ik niet).

De reden voor verkoop is een erfenis waaronder een nieuwer Skoda model. Bij lokale garages en online heb ik, in ieder geval hier in Finland, geen goedkopere optie kunnen vinden dan de vriendenprijs die hij rekent, gezien de kosten voor kleinere reparaties en mijn eis voor de vervanging van de ketting+spanner & waterpomp.

Mijn verwachtingen zijn dat ik er nog zo'n 4 á 5 jaar / 50.000 - 80.000km mee kan rijden. Ik ben bereid om er binnen de eerste drie jaar nog een paar duizend euro aan extra kosten in te steken. Binnen de stad blijf ik openbaar vervoer gebruiken, dus de meest voorkomende afstanden zullen zo'n (halfvol geladen) 300km of (volgeladen) 900km zijn.

De auto (benzine & handgeschakeld trouwens) rijdt heel fijn en heeft vrij nieuwe remmen en winterbanden. De onderhoudshistorie zegt me niet veel, dus ik heb geen idee wat een kritisch punt kan zijn aan de hand van het onderhoudsboekje. Ik kan de auto later vandaag en/of volgende week weer even lenen, dus ik heb alle tijd om hem rustig te checken.

Ik zal de auto beter controleren op roest, alleen kan ik nog wel tips gebruiken wat kritische punten zijn als ik kijk naar het onderhoudsboekje. Zijn er verder nog belangrijke punten die te maken hebben met de strenge winters in Finland?

Nogmaals bedankt!

@0ri0n88 Ik zal even moeten Googlen wat een caxa inhoud... Tot welk bouwjaar zit er een caxa blok in? En is een defecte nokkenas een veelvoorkomend probleem?
 

0ri0n88

Forumguru
Caxa is idd de motorcode.
Deze motoren uit die bouwjaren waaronder 2009 kennen problemen met de nokkenas en voor zover ik begrijp in mindere mate met de kettingen.
Bij mijn caxa zijn alle "bekende problemen" (ketting, kettingspanner, nokkenas en in mijn geval ook de DSG)uitgekomen en mijn vertrouwen in het blok/auto werd dus ook snel minder. (Dit alles rond de 100 tot 115k)
Desalniettemin is het een heerlijke motor om mee te rijden.
Zoals ik al zei: Ik was blij toen ik hem had en nog blijer toen die weer ging. De eerste serie tsi motoren zijn gewoonweg niet de allerbeste en het caxa blok is daar 1 van...
 

JKay

Lid
Bedankt @0ri0n88. Klopt het dat het de motoren van de tweede generatie, 2004-2013 betreft? Voor een derde generatie heb ik helaas geen budget op dit moment. Gezien de prijs kies ik waarschijnlijk voor deze auto, wat nog ruimte overlaat voor een ietwat duurdere ingreep mocht het nodig zijn.

Zojuist gebeld met de collega en er gaat komende week nog eens een grote beurt en APK keuring overheen. Ik kan alsnog tips gebruiken over wat kritisch is om naar te kijken in het onderhoudsboekje en belangrijke punten bij strenge winters (zie vorige post).
 

0ri0n88

Forumguru
Klopt het dat het de motoren van de tweede generatie, 2004-2013 betreft?
Dat kan goed kloppen, hierna zijn de tsi's van dat formaat 1.2 en 1.4 ook weer met een riem uitgevoerd en niet met een ketting.
Zeg niet dat je het niet moet doen, maar wees kritisch. Ik dacht ook dat loopt wel los, maar kwam ook aan dr beurt.
Die jij ziet heeft al wel lekker km gedraaid en lijkt dus misschien de dans te ontspringen. Wel ook letten op de turbo bij dergelijke km stand. Gezien die veel snelweg heeft gedraaid zal het met de interne vervuiling mee vallen, maar ook iets om op te letten.
Weet je vriend iets over het huidige olieverbruik?
Succes ermee!
 

JKay

Lid
Hij heeft de olie zelf zelden bij moeten vullen, dit werd bij de jaarlijkse check-up gedaan in de garage.

Is er iets dat preventief gedaan kan worden aan de turbo?
 

0ri0n88

Forumguru
Dat weet ik niet, hoeft ook niks mis mee te zijn maar rond de 200 250k willen ze nog wel is kuren gaan geven. Zou je zeker moeten merken in het rijden, aangezien je dan geen power hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: JKay

ertromp

Forumguru
De nokkenas is op dit soort blokken geen probleem hoor alleen de nokkenasversteller wil nog wel eens problemen geven. Maar als er nu al 195K op staat zou ik me daar niet gelijk teveel zorgen over maken. Naast die kettingspanner/ketting die al minder voorkomt betreffende rek dan de 1.2 TSI zijn het echt probleemloze motoren hoor.
@0ri0n88 kan natuurlijk een "maandag morgen" model getroffen hebben. En het scheelt al weer dat het exemplaar geen DSG heeft
 

0ri0n88

Forumguru
kan natuurlijk een "maandag morgen" model getroffen hebben. En het scheelt al weer dat het exemplaar geen DSG heeft
Dat kan @ertromp , maar een maat van mij kocht een vw golf met caxablok tegelijkertijd met mij en zelfde bouwjaar (geen dsg) daar liep de ketting eraf bij 110k.
Zelf ook verder gaan spitten en de caxa is beslist geen probleemloos blok. Wat ik ook te horen kreeg bij meerdere vag specialisten waar ik noodgewongem onderhoud moest plegen.
De vorige eigenaar hier op het forum heb nooit geen centje pijn gehad met de auto, dus maandagmorgen model sluit ik toch wel uit. De standaard onderhoudsinterval van 30k is mijns insziens wel te lang voor die wagens. Zoals gezegd ik heb er zeker plezier van gehad en vond het een retefijne auto alleen de betrouwbaarheid na 100k km was gewoon ver te zoeken.
 

Rutger0706

Senior Member
Dat kan @ertromp , maar een maat van mij kocht een vw golf met caxablok tegelijkertijd met mij en zelfde bouwjaar (geen dsg) daar liep de ketting eraf bij 110k.
Zelf ook verder gaan spitten en de caxa is beslist geen probleemloos blok. Wat ik ook te horen kreeg bij meerdere vag specialisten waar ik noodgewongem onderhoud moest plegen.
De vorige eigenaar hier op het forum heb nooit geen centje pijn gehad met de auto, dus maandagmorgen model sluit ik toch wel uit. De standaard onderhoudsinterval van 30k is mijns insziens wel te lang voor die wagens. Zoals gezegd ik heb er zeker plezier van gehad en vond het een retefijne auto alleen de betrouwbaarheid na 100k km was gewoon ver te zoeken.

137.000 km hier. Als een zonnetje! Het enige échte gedoe wat ik tot nu toe heb gehad is de ketting/spanner, maar dat was meer preventief en voor mijn eigen gemoedsrust. Verder alleen regulier onderhoud. Nog steeds geen druppel olieverbruik.. Respect voor de techniek, rustig aan opwarmen en elk jaar minstens een oliewissel ipv 30.000/2 jaar. Je kan nog steeds beter een CAXA hebben dan een 1.8 TSI olieboot of een TFSI...
 

Rutger0706

Senior Member
Bedankt @0ri0n88. Klopt het dat het de motoren van de tweede generatie, 2004-2013 betreft? Voor een derde generatie heb ik helaas geen budget op dit moment. Gezien de prijs kies ik waarschijnlijk voor deze auto, wat nog ruimte overlaat voor een ietwat duurdere ingreep mocht het nodig zijn.

Zojuist gebeld met de collega en er gaat komende week nog eens een grote beurt en APK keuring overheen. Ik kan alsnog tips gebruiken over wat kritisch is om naar te kijken in het onderhoudsboekje en belangrijke punten bij strenge winters (zie vorige post).

Als ik het allemaal zo lees is de kans op een kat in de zak niet zo heel groot. Controleer of al het voorgeschreven onderhoud gepleegd is. Onderhoudsboekjes... stempels, facturen etc. Snelwegkilometers zijn fijn voor het blok, dus in dit geval is dat geen breekpunt denk ik. Ik merk het met die van mij ook. Rij er gemiddeld zo'n 3 keer per jaar mee naar Zwitserland op en neer wat goed is voor zo'n 6000 km per jaar. Zeker net na die ritten loopt de boel zo lekker soepel!
 

Cordoba

Forumguru
195.000 km is toch wel een stand om kritisch naar de katalysator te kijken: die zijn in principe voor ongeveer 180k km gemaakt. Een beetje afhankelijk van gebruik en of de motor voor de kat aan de kleine of de grote kant is, kan dat nog wat verschil opleveren, maar dit is een km-stand om serieus rekening te houden met het vervangen van een katalysator.
 

Arjann

Forumguru
Nou sorry, maar om de katalysator zou ik me het minst druk maken hoor. Deze gaan maar zeer zelden kapot.
De wastegate van de turbo wil nog weleens problemen geven bij de caxa
 

0ri0n88

Forumguru
Rij er gemiddeld zo'n 3 keer per jaar mee naar Zwitserland op en neer wat goed is voor zo'n 6000 km per jaar. Zeker net na die ritten loopt de boel zo lekker soepel!
Helemaal mee eens als reisauto is het echt een fijne bak met zat ruimte voldoende power en een goed verbruik.
Ventileer alleen mijn ervaring met het caxa blok (over 2 jaar genomen) en die is gewoonweg niet al te best.
 

Fabia II Sport

Actief lid
Ik heb zelf ook een CAXA 1.4 TSI met DSG gehad welk het 260k heeft volgehouden en nu last gekregen met schakelen.
Mijn ervaring is 1 keer waste valve defect, waterpomp (3x) maar uiteindelijk is de DSG de grootste kostenpost.
De DSG is bij 230k onder handen genomen door de DSG dokter en toen was de bak voor 70% versleten.
Het jammere van de auto was dat deze qua uiterlijk nog in nieuwstaat uitzag.
De ketting in het blok had ik nog geen problemen mee, maar de motor klonk zeer rauw in de morgen bij het starten.
Waarschijnlijk had de ketting een revisie nodig.
Je geeft aan dat de auto reeds 180k gereden heeft dus ik zou op het volgende letten:
- DSG indien het een DSG is, test: uit stilstand sterk naar links of rechts afslaan met rustig optrekken en horen of je een schokkerig geluid hoor -> DSG
- Koud starten: ratelend geluid was weggaat -> volgens mij de ketting welk dan ook gespannen gaat worden.
- Gas geven met motorkap open: Fluit geluid links onder -> Waterpomp
- Ritje met passagiers op de achterbank: Drempels raken -> Slappe vering

Ik heb het als een zeer fijne auto ervaren maar er zijn wel wat aandachtspunten, DSG en ketting kan je voor hoge kosten komen te staan.

Moet wel zeggen, ik reed veel snelweg km’s
 
  • Leuk
Waarderingen: JKay

Rutger0706

Senior Member
De ketting in het blok had ik nog geen problemen mee, maar de motor klonk zeer rauw in de morgen bij het starten.
Waarschijnlijk had de ketting een revisie nodig.

Los van het probleem met de ketting is het rauwe lopen bij koude start een product eigenschap. Bij bepaalde omstandigheden treedt de katverwarming op en staat hij behoorlijk te blazen gecombineerd met een wat hoger toerental. Emissie eisen... Niks meer niks minder.
 
Bovenaan Onderaan