aankoopadvies....

Ronimo

Nieuw lid
Ik ben stilaan naar de aankoop van een F2 aan't groeien.
Daar ik weinig km afleg per jaar(+/-12000km)overweeg ik de 1.6 te bestellen.
Ik ga jaarlijks richting Oostenrijk op vakantie en ik wil dit maal de nodige reserve hebben bij de talrijke hellingen in Duitsland.
Graag de nodige pro's en contra's van de 1.6
Ook ervaringen met de tiptronic zijn gewenst.
Wat is het gemiddelde verbruik bij de handbak en de tiptronic?
Al vast bedankt voor de reactie's
groetjes

Atria

Actief lid
Heb zelf de 1.6 Fabia II gehad. De 1.6 is een lekker pittige motor, waarmee je eigenlijk niks te kort komt. Het enige minnetje is het lawaai cq de wat rauwe loop. Zeker bij hogere snelheden en hogere toerentallen kan dit soms wat vermoeiend zijn. Ik ben zelfs met een caravan van 950 kilo (beladen) naar Oostenrijk geweest en ben de bergen prima overgekomen.

Bij een pittige rijstijl was mijn gemiddelde verbruik zo'n 1 op 12 (stad, file en snelweg), op langere (autobahn)ritten (zonder caravan natuurlijk) zo'n 1 op 14. Dat valt dus wel mee.

Atria

Actief lid
Seat Leon II 1.4tsi sport, Ik kwam uit een octavia en wilde wat "kleiner" gaan rijden. Uiteindelijk was ik blijkbaar toch teveel verwend en ben nu weer een klein stapje groter gaan rijden. Had de kofferruimte van de Octavia niet nodig en vond de Leon net wat sportiever rijden.

bing69

Actief lid
Heb zelf de 1.6 Fabia II gehad. De 1.6 is een lekker pittige motor, waarmee je eigenlijk niks te kort komt. Het enige minnetje is het lawaai cq de wat rauwe loop. Zeker bij hogere snelheden en hogere toerentallen kan dit soms wat vermoeiend zijn. Ik ben zelfs met een caravan van 950 kilo (beladen) naar Oostenrijk geweest en ben de bergen prima overgekomen.

Bij een pittige rijstijl was mijn gemiddelde verbruik zo'n 1 op 12 (stad, file en snelweg), op langere (autobahn)ritten (zonder caravan natuurlijk) zo'n 1 op 14. Dat valt dus wel mee.

Ik kan je de tiptronic aanbevelen, het nadeel van het zogenaamde lawaai valt dan weg. Je hebt nl 6 versnellingen. Bij 120 zit je nog steeds onder de 3000 toeren. Het verbruik begint ondanks mijn toch redelijk pittige rijstijl te verminderen, haal nu tussen de 1:12 en 1:15.

Bovenaan Onderaan