Aankooptips gevraagd

Brutus80

Nieuw lid
Even voorstellen,

mijn naam is Bert, ben nieuw op dit forum en op zoek naar een vervanger voor mijn versleten Mazda 626.
Mijn oog is daarbij gevallen op o.a. een Octavia van de 2e serie.
Het moet een hatchback worden, want de combi wordt hier niet gepruimd door moeder de vrouw :nono:

Wij rijden ongeveer 10dkm per jaar, waarvan tijdens de vakantieperiode zo'n 2,5dkm buiten NL. Auto hoeft dan geen caravan te trekken o.i.d. maar we gaan er tijdens de vakantie wel de bergen mee in. De achterbank wordt bevolkt door twee kleuters van 4 en 6 jaar.

Heb gekeken naar diverse bouwjaren en motorvarianten maar gezien ons budget zullen we uitkomen bij een 1.6 uitvoering rond bouwjaar 2006.
Ik kwam op internet bij de 1.6 FSI motoren nogal wat mankementen/klachten tegen:pieker:, zoals:

-rammelende distributie door uiteenlopende oorzaken;
-loslatende coating op zuigers en cilinderwanden;
-vervuilde kleppen door koolafzetting met als gevolg slecht lopen/trekken;
-weinig trekkracht bij lage toeren;
-defecte NoX katalysator
-gevoelig voor de juiste brandstof (octaan 95 of 98)

Zijn deze problemen uitzonderingen of komt dit vaak voor?

Want in het laatste geval zou ik dan eerder naar een 1.6 8v kijken, maar die heeft afgaande op de specificaties wel erg weinig power in huis voor dit formaat auto. Een 2.0 FSI wordt te duur en is eigenlijk ook niet nodig gezien het gebruik.

Wie kan mij helpen aan nuttige aankooptips? Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden!

Groeten Bert.
 

turboturbo

Forumguru
De FSI motoren hebben idd wat gevoeligheden als gevolg van gevoeliger techniek. Ik las er destijds over dat het brandstof verbruik en schadelijke uitstoot verder terug moest dringen, maar dit gaat ten koste van dus storingsgevoeliger techniek.

Maargoed dat had je zelf allemaal al gevonden.

De gewone 1.6 8v ken ik uit de Golf 4 (hetzelfde platform als de Octavia, zij het van een generatie vroeger, dus mogelijk qua gewicht wel iets verschillend met de O2) van mijn ouders en ik vond die zeker niet onderbemeten!

Ik heb zelf een paar jaar geleden een O1 gekocht en ik had ook eerst naar een O2 gekeken. Maar budget technisch kwam ik dan uit op maar een paar goedkoopste en kaalste uitvoeringen met hoge km standen en inderdaad die 1.6 motor. Ik ben een paar bouwjaren gezakt en kreeg er meer uitvoering en betere motorisering voor terug (de 1.8T en 2.0 kwamen binnen bereik) weliswaar niet met per-se lagere km stand (wordt ook wel lastig met dergelijke leeftijd)

Kortom het is allemaal erg persoonlijk, meest voor de hand liggend is toch iets doorsparen voor een 2.0 in jouw geval maar ja hoe lang kan je de overstap vanuit de Mazda uitstellen?
 
Laatst bewerkt:

Brutus80

Nieuw lid
Turboturbo,

bedankt voor je vlotte reactie! Ik heb vanochtend proefgereden met een 1.6 8v uitvoering uit 2005 en het viel me op dat deze versie toch best vlot was. In elk geval vlotter dan mijn oude Mazda. Was een O2 in antraciet met 130dkm op de teller, auto zag eruit om door een ringetje te halen. Grote kans dat dit hem gaat worden!:jaja: Een 2.0 FSI is zwaarder in de belasting en duurder in de verzekering, dat word te duur.
Ik heb ook gezocht op internet naar een O1 met de 1.8T motor maar vond eigenlijk niks, zijn er daar toendertijd maar heel weinig van verkocht?
De overstap vanuit de Mazda kan niet al te lang meer duren, de auto moet eind augustus apk gekeurd worden en dat gaat ie niet meer halen. De tank is lek, de voorruit heeft een vertakte barst voor de neus van de bestuurder, en de roest aan de dorpels word steeds erger. Maar inmiddels staat er 350dkm op de klok, dus tijd voor iets anders....!
 

Maartenvds

Forumguru
hoi hoi ,

ten eerste welkom op dit forum. Bij een O2 met 130D Km moet je even vragen of de onderhoudshistorie bekent is. Let vooral even op room deze km stand kan het volgende stuk gaan of moet vervangen worden en dat s zuur als je hem net hebt gekocht en over een half jaar weer voor reparatie kan laten gaan:
de turbo
Remblokken en klauwen (volgens mij zitten die erop en geen schijven ik heb de 2.0 Rs gehad dus durf het niet zeker te zeggen voor de 1.6)
als de auto xenon heeft let even op of ze nog goed afstellen als je start
Als je er de mogelijkheid toe hebt even uitlezen met vagcom/vcds of er fout codes zijn

hopelijk heb je er wat aan.

Groetjes Maarten
 

brepus13

Forumguru
Een (relatief) oude auto met lage km stand zegt in ieder geval dat er weinig of korte ritjes mee gereden is. Beide zijn niet perse goed voor een auto. Onderhoudshistorie is inderdaad belangrijk! Alle beurten op tijd gehad? Remvloeistof regelmatig vervangen? Met name de achterklauwen willen nog wel eens langzaam blijven hangen. Bekijk de banden incl profiel. De dikte van de remblokken kun je meestal ook wel zien. Dikte van de remschijven is lastiger te zien maar de groef/rand bovenzijde geeft een prima indicatie. Allemaal dingen die ook wel makkelijk te vervangen zijn maar wel geld kosten.


Test vooral alle opties die erop zitten op werking. Zaken achteraf zelf repareren valt vaak duur uit.
 

Brutus80

Nieuw lid
Je bedoelt lek als dat het lekt? En daar rij je mee door? Dat komt mij nogal gevaarlijk over of is hier nuance in te vinden?

Het is niet zo dat de benzine eruit stroomt hoor, daar rij ik echt niet mee door. Als je onder de auto kijkt zie je wat donkere vlekken rond de lasnaad vd beide tankhelften, veeg je daar met je vinger langs dan ruik je benzine.
 

Brutus80

Nieuw lid
Staat van onderhoud is keurig. Zitten goede banden op (Bridgestone) zowel kwa profiel als productiedatum (2015). Remmen voorzijde zijn vorig jaar vervangen en achter is ook nog niet heel lang geleden het een en ander vervangen. Remvloeistof kan ik niet achterhalen maar deze oogt nog kraakhelder. Het onderhoudsboekje is keurig om de 10dkm afgestempeld door een vakgarage.
Turbo zal hier niet kapot gaan want dat heeft een 1.6 8v niet, en xenon zit er ook niet op. Wel een handbediende airco die goed koud word zonder rare bijgeluiden. Er zit een originele radio van Skoda in (stream?) deze werkt goed met prima geluid. Enige manco is dat er wat lakschade aan de voorbumper zit maar dit wordt hersteld mocht ik de auto kopen. De distributieriem is volgens een sticker op de afdekplaat vervangen bij 95dkm, helaas staat hier geen datum bij en is het niet aangekruist in het onderhoudsboekje.
Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden rond deze kmstand?

Groeten Bert.
 

brepus13

Forumguru
Klinkt allemaal prima toch? In het ergste geval kost je de distributie nog een keer een euro of 400€ en dan heb je een auto waar je weer heel lang mee verder kan! (Als alles heel blijft )

Het enige met oudere auto s is dat er wel eens dingen kapot kunnen gaan. Denk aan rubber slangen etc.

Ik wens je iig veel succes en wijsheid toe :-)
 

brepus13

Forumguru
En ach, nieuwe(re) auto’s gaan ook wel eens kapot.... soms tref je het met een auto en soms iets minder....
 

Brutus80

Nieuw lid
Klinkt allemaal prima toch? In het ergste geval kost je de distributie nog een keer een euro of 400€ en dan heb je een auto waar je weer heel lang mee verder kan! (Als alles heel blijft )

Wat is de vervangingstermijn vd distributieriem bij deze motor? 90dkm/8 jaar?
 

Brutus80

Nieuw lid
Had ik al gecheckt maar kom daar zowel 90dkm als 120dkm tegen.....vandaar dat het mij niet 100% duidelijk was.
 

DJSmiley

Actief lid
Had ik al gecheckt maar kom daar zowel 90dkm als 120dkm tegen.....vandaar dat het mij niet 100% duidelijk was.

Ik weet van een Fabia2 van een vriendin dat daar ook geen eenduidige termijn voor stond.

Kwam er bij dat model op neer: Vanaf 90dkm inspecteren, en daarna om de zoveel km weer, en indien nodig vervangen.
In haar geval hadden we de kosten hiervan al meegecalculeerd en 'm zoiezo laten vervangen. (wat achteraf ook geen slecht idee bleek)

Voor de O2 zijn de kosten 375 eur bij de dealer. (voor de 1.6 benzine). Bij twijfel kun je dat natuurlijk altijd nog doen. Als je zegt dat de riem bij 95k gedaan is kun je zelf wel een beetje doorrekenen wanneer dat ongeveer geweest is, zeker als je de tussenliggende historiedata wel hebt.

Als je zegt: 2005, nu 130k, dan zou dat gemiddeld 10k/jaar zijn. De riem op 95k = 3,5 jaar geleden. Ik zou 'm dan eind dit jaar/begin volgend jaar preventief laten vervangen, omdat je dan rond de 4 jaar zit. Aangezien je het niet exact weet (er kan bv de laatste jaren maar 8k mee gereden zijn, dan zit je al op de 5 jaar) zou ik 't niet te ruim gokken maar gewoon voor de zekerheid gaan.
 
Bovenaan Onderaan