Aanloop geluid bij koude motor

mudley

Nieuw lid
Allen,

Ik heb een Skoda Octavia RS Combi uit 2006 (65000km). En sinds een maand maakt de motor wat lawaai wanneer hij nog koud is.
Mijn idee is dat het de riem is, die je links in de motorruimte ziet zitten.

Nou snap je aan het bovenstaande dat ik de ballen verstand heb van motoren e.d. maar kent iemand van jullie dit fenomeen, en moet ik rekening houden met vervanging van de riem of kan deze nog gesteld worden...

Alvast bedankt voor je antwoord :xyxthumbs:

reeseend

Forumguru
Dit verhaal klinkt me bekend in de oren. Mijn RS had dit ook bij een koude start aan de linkerkant van de motor. Na een minuut draaien was het weg.
Bleek dat de spanrollen waren versleten, dus dat was een complete distributie set met waterpomp kosten 566€. Ik dacht altijd dat een Distriebutieriem na een aantal kilometers vervangen moest worden, maar het schijnt zo te zijn dat na 5 a 6 jaar ook een vervanging nodig is.

The bone collector

Senior Member
Als het een auto uit 2006 is, moet de distributieriem eigenlijk toch in 2012 vervangen worden, gezien de ouderdom. Stellen, neen, dat kan niet. Als het effectief de spanrollen zouden zijn, zoals reeseend aangeeft, zou ik ook niet al te lang meer wachten. Als je riem een paar tandjes overslaat, zal (of kan) de schade vele malen groter zijn dan vervanging van die riem.

Bovenaan Onderaan