Aanlopen (minimaal) achterrem (apk afkeur)

Oplossing vervangen beide remklauwen (apk station)...
Mijn vaste garage gaat er nog naar kijken maar wat zijn jullie ervaringen? Zal weer "gangbaar" maken de oplossing zijn en wie heeft er evt. de workshopmanual voor diy?

O2-2009-1.6TDI-combi

Alvast dank.

Cordoba

Forumguru
Bij heel veel auto's (in elk geval van de VAG-groep) loopt 1 (of heel soms 2) van de achterremmen (trommels) wel eens lichtjes aan en bij trommels is het een kwestie van schoonmaken en afstellen en dan is het meestal opgelost. Ik begrijp dat je achter ook schijven hebt, het is een beetje de vraag wat er aan de hand is: is de remschijf iets krom, plakken de blokken op de schijf, of grijpt de klauw scheef aan (pakt ie de ene kant van de schijf eerder dan de andere, en blijft ie na het remmen iets scheef staan). Lastig te beoordelen op afstand, vooral omdat kleine verschillen een heel andere oorzaak kunnen hebben.

Heb ik ook gehad. Gangbaar maken is een oplossing voor max 2 jaar. Tip doe gelijk beide achter bij mij zat er 3 maand tussen en zat de ander ook vast. Het is een vag kwaal. Uiteindelijk alles laten vervangen kosten rond de 450 euro

Maggy

Forumguru
Revisie, werkt prima, materiaal kosten ongeveer 15€.( afdichtingen) dit is, met enige diy ervaring goed te doen. Let op, de zuigers moeten er uit gedraaid worden, of je pompt ze er uit door de handremhevel te gebruiken. Bij montage er ook weer indraaien!
Inspecteer de zuigers op roest! Bij montage voldoende remmenvet gebruiken ( dat is geen kopervet, maar specifiek vet van Ate, uit de lichtblauwe tube)
Bij montage de handrem afstellen op 1 mm en je kan weer jaren vooruit.

Bas.

mwhite

Forumguru
wat @Maggy aangeeft moet je zelf doen een dealer is te kostbaar...
daarom zal de dealer er nieuwe opzetten.
ik weet niet hoe oud de octavia is maar dit gebeurt idd vaker.
zelf ook bij diverse auto de afdichtingen vervangen. (wel een pruts werkje)

Bovenaan Onderaan