Aanpak xenon-lamp

sbm

Lid
Uit de Telegraaf van vandaag:

"DEN HAAG, vrijdag
Automobilisten die achteraf hun wagen hebben voorzien van felle xenon-lampen, moeten hun voertuig aanpassen zodat tegenliggers niet meer worden verblind.

De auto moet vanaf 1 januari 2006 een automatische niveauregeling hebben waardoor de koplampen bij belading niet omhoog schijnen. Ook moeten koplampsproeiers aanwezig zijn om strooilicht door vervuilde glazen te voorkomen."

Mooi is dat. Heb ik net mijn Skoda Octavia Combi in bestelling staan, waarbij Xenon achteraf gemonteerd wordt. Toch maar ff met de dealer bellen /forum/images/graemlins/frown.gif
 

rickske

Actief lid
Ja dat is het beste want anders kun je wel eens voor verrassingen komen te staan want wie de Johny wilt uithangen zal nu op de blaren zitten.Hier in Belgie heb ik de indruk dat dit niet zo leeft het achteraf inbouwen van xenon lampen en is er ook geen wetsvoorstel i.v.b.m. achteraf inbouwen maar wat niet is kan nog komen. /forum/images/graemlins/smirk.gif
 

sunnyboy

Senior Member
Hierbij bericht van Ministerie van Verkeer en Waterstaat:

Aanpassing regels voor Xenon-verlichting
Vanaf 1 januari 2006 moeten auto’s die achteraf zijn voorzien van gasontladingslampen (ook bekend als Xenonlampen) aan dezelfde eisen voldoen als auto’s die hiermee standaard zijn uitgerust.
Om een Europese typegoedkeuring te kunnen krijgen moeten auto’s met dimlichten die een lichtsterkte hebben van meer dan 2000 lumen (doorgaans zijn dit gasontladingslampen) aan een aantal eisen voldoen om te vermijden dat deze felle lampen andere weggebruikers verblinden. De auto dient daarom onder andere over automatische niveauregeling te beschikken. Daardoor blijft bij wisselende belading de hoogte-instelling van de lampen hetzelfde. Ook moeten koplampsproeiers aanwezig zijn om verblinding door strooilicht uit koplampen met vuile glazen tegen te gaan.
Tot nu toe waren in Nederland deze toelatingseisen niet in de permanente eisen overgenomen. Omdat het logisch is dat de maatregelen tegen verblinding ook getroffen worden als achteraf gasontladingslampen of andere, even sterke lampen worden gemonteerd, komt deze verplichting er alsnog.
De overgangstermijn tot 2006 geeft eigenaren van auto’s die achteraf met de genoemde lampen zijn uitgerust, de tijd om hun voertuigen aan te passen.

HIERONDER DE LINK NAAR DE SITE:

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/cgi-bin/nieuws/vwn_p.pl?id=1&arch_srcID=2960

Voor degenen die dit treffen adviseer ik zo snel mogelijk contact te leggen met hun dealer om te kijken naar een voor hen passende oplossing.
 

VEEJAY

Forumguru
Kijk ook eens op het Xenon draadje in het O2 forum. Hier staan mijn bevindingen als 'slachtoffer' die misschien de pisang wordt.

Hier vind je de reacties die ik van dealers, leasemaatschappij en importeur krijg.
 

sbm

Lid
BERICHT VAN HET MINISTERIE VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Het Voertuigreglement is op 24 juni 2005 op de volgende punten aangepast:
Artikel 5.2.51, 1e lid sub b luidt nu:
Artikel 5.2.51
1. Personenauto's moeten zijn voorzien van:
a. -----------;
b. twee dimlichten, met dien verstande dat met ingang van 1 januari 2006 dimlichten met gasontladingslichtbronnen en andere lichtbronnen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen voldoen aan door Onze Minister gestelde eisen voor deze lichtbronnen, alsmede voor de
installatie daarvan;
c. ---------etc.

Het gaat hier dus om geldende regelgeving. Overigens moet de ministeriële regeling waarin de precieze eisen worden vastgelegd nog worden uitgevaardigd. Met andere woorden: het ligt in de regelgeving vast dat de desbetreffende auto's per 1 januari 2006 aan, nog nader vast te leggen eisen zullen moeten voldoen.
 

VEEJAY

Forumguru
Pon is al bezig met een oplossing voor inbouw sproeiers en hoogteverstelling. (dat terwijl ze die dingen nog steeds op hun site verkopen). Commercieel wel slim want zo verkoop je ook nog eens een keer sproeiers etc achteraf.

Ook is er een dealer mee bezig, maar die heeft moeite met een aantal codes voor de automatische hoogteregeling.
 
Bovenaan Onderaan