Aanpassing koeling 2016 O3 met 1.6 TDI DSG voor trekken caravan

Eerie

Nieuw lid
Hallo,

Kom meermaals berichten tegen over het oplopen van de olietemperatuur bij het trekken van een caravan. Voorheen had ik een Audi A4 met 2.0 TDI en kon zonder aanpassingen rustig de 120 km/h aantikken (Adria met totaalgewicht van 1.000 kg). Zijn er leden die de koeling van de O3 hebben aangepast d.m.v. een andere grille met grotere gaten (gezien op dit forum bij de S2) of extra oliekoeler of .....

Kan geen eenduidig antwoord vinden dus alle tips van wat ik eventueel zal moeten aanpassen zijn welkom :)
 

ertromp

Forumguru
@micky een fanatiek caravanner hier kan je vast van het.juiste advies voorzien maar volgens mij had hij geen voorzieningen getroffen betreffende koeling aan zijn 1.6TDI dsg destijds
 

Miez1

Forumguru
Voor wat het waard is; ik had een Superb met een 1.6TDI (geen DSG) waar regelmatig een zware boottrailer achter hing of een autotransporter. De gewichten zaten regelmatig rond de 1300-1500 kg en de olietemperatuur liep dan flink op waarbij 117 graden geen uitzondering was. De auto heeft nooit een krimp gegeven, noch heb ik een melding gehad dat deze temperatuur te hoog werd.(ik kan me voorstellen dat wanneer het te hoog wordt je hierover wel geinformeerd wordt door de auto). Hier kwam nog bij dat het een Greenline betrof waarvan de grille aanzienlijk meer dicht is dan de reguliere modellen. Op basis van mijn ervaringen lijkt een extra koeling geen noodzaak.
 

pr0mo

Lid
Bij een Greenline kan de olietemp wel naar de 120 graden gaan zonder aanhanger. Beetje je best doen in de bergen en de temperatuur loopt dan makkelijk op.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

turboturbo

Forumguru
ik kan me voorstellen dat wanneer het te hoog wordt je hierover wel geinformeerd wordt door de auto
Ik denk dat in zo'n geval de koelvloeistof de koeling dan niet meer aan kan, en de koelvloeistof temperatuur zal oplopen. Daar krijg je een melding van of je ziet het metertje richting het rode gebied lopen.

In geval dat dat tijdens een stevige klim in de bergen zou voorkomen, is het advies dacht ik tijdelijk airco even uit en evt de kachel op z'n hoogste stand (dat onttrekt immers ook warmte van de koelvloeistof)
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Geen idee of een DSG veel verschil maakt, maar met een caravan van 1300 kg aan de haak wilde mijn Golf 7 met 1.6 tdi wel redelijk warm worden bij lange stijle klimmen met snelheden boven de 90 - 95 km/h.
Op licht heuvelachtig terrein had ik tot 115 - 120 km/h nooit problemen.
 

mwhite

Forumguru
Ik heb hem in de zomer ook vaak op 120 met caravan ca 1000kg.
niet in een te hoge versnelling rijden.
ik rij eigenlijk alleem maar in zijn 4 met de caravan....
 

portefam

Actief lid
Vorig jaar totaal 6 weken met een 1400 kg caravan gereden in Frankrijk (Dordogne) en Duitsland (tegen Oostenrijk aan) . Geen enkel probleem met mijn toenmalige 1.6 TDI DSG. Niet boven de 100 km/u geweest. Temperatuur bleef rond de 90 graden. Prima te doen dus.
 

Canon-Eye

Forumguru
Temperatuur bleef rond de 90 graden
Was dat de olietemperatuur, of die van de koelvloeistof?

Dat kan nogal aardig uit elkaar liggen - mijn F2 Greenline met 1000kg caravan erachter heeft boven verwachting gepresteerd in Bretagne en in/rond het Massif Central, waarbij het koelvloeistofwijzertje nooit uit zijn 90 gradenstandje kwam. Maar de olietemperatuur kon op lange hellingen nog wel eens oplopen tot waarden tussen de 110 en 120 graden, op vlakkere snelwegen (80 tot 85 km/u) meest zo rond de 105 graden. Op zich geen probleem, alleen bij pauzes wel altijd stationair laten draaien totdat de olietempaeratuur was gezakt tot 99.
 

andrehj

Forumguru
mijn F2 Greenline met 1000kg caravan erachter heeft boven verwachting gepresteerd in Bretagne en in/rond het Massif Central, waarbij het koelvloeistofwijzertje nooit uit zijn 90 gradenstandje kwam.
Je weet dat die koelvloeistofthermometer softwarematig zodanig is gemodificeerd dat ie voor alles tussen de 70 en de 110 graden precies op 90°C staat? En dus defacto net zo goed vervangen kan worden door drie ledjes? (Blauw voor koud, groen voor 70-110°C en rood voor te warm). De echte koelvloeistoftemperatuur kun je uitlezen met VCDS of VCP.
 

Canon-Eye

Forumguru
Je weet dat die koelvloeistofthermometer softwarematig zodanig is gemodificeerd dat ie voor alles tussen de 70 en de 110 graden precies op 90°C staat?
Ja, dat was me al bekend. Daarom let ik er ook eigenlijk nooit bewust op.
Onderweg met de caravan let ik vooral op het toerental (moet niet beneden de ca. 1800rpm komen, daar is minimaal 80%van het max.koppel voorhanden), het actuele verbruik en dus de olietemperatuur. Aan dat actuele verbruik zie je nog eerder dan dat je het 'voelt' of de weg stiekum omhoog of omlaag begint te lopen. Bij toename boven de 9 liter/100km (voor mijn Greenline dan) is het tijd om terug te schakelen voordat je echt snelheid gaat verliezen.

Jammer is wel dat actueel verbruik en olietemperatuur in het mfd-menu niet direct naast elkaar xzitten, helaas zit de reisduur er nog tussen en die is in dit verband niet interesant. Die sluit beter aan bij de gemiddelde snelheid. Maar ja, ontwerperslogica hè...
 

micky

Forumguru
Hallo,

Kom meermaals berichten tegen over het oplopen van de olietemperatuur bij het trekken van een caravan. Voorheen had ik een Audi A4 met 2.0 TDI en kon zonder aanpassingen rustig de 120 km/h aantikken (Adria met totaalgewicht van 1.000 kg). Zijn er leden die de koeling van de O3 hebben aangepast d.m.v. een andere grille met grotere gaten (gezien op dit forum bij de S2) of extra oliekoeler of .....

Kan geen eenduidig antwoord vinden dus alle tips van wat ik eventueel zal moeten aanpassen zijn welkom :)

Ik heb heel wat met caravan en aanhanger gereden en ook in de bergen, de olie loopt op tot in de 120 graden, maar het is geen water, het kan geen kwaad, ik rij met de caravan gewoon 115-120 zonder problemen, waarbij de auto ook nog gechipt was zonder verdere aanpassingen. aanpassen is echt niet nodig.
 

Bakkertje

Forumguru
Doet me denken aan vroeger toen ik een Golf GTI (Golf-II 16v) had met airco (was best uitzonderlijk voor een type II overigens). Maar door de dubbele radiator was de koeling ook best een dingetje. Had regelmatig dat de oliezoemer afging doordat de druk te laag werd. Olietemp was dan vaak 130 graden+.

Dat heb ik toen opgelost door een andere warmtewisselaar met externe oliekoeler van een type 1 GTI. Daarna, nooit problemen meer gehad, tenzij je heel lang in de file stond met de airco aan..

Zoiets dus:

med.jpg
 

cali05

Forumguru
2 octavia's 1.6 tdi met DSg en careavan. Kruissnelheid rond de 115 km/u temp meestal tussen de 100 en 110 graden watertemp. Geen problemen ervaren.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan