Aanschaf 1.6Tdi Combi of 2.0Tdi Combi?

RollyJoger

Nieuw lid
Hallo forumleden,

Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een S2 Combi diesel.
Ik denk aan een S2 bouwjaar 2011.

Nu zie ik de versies 1.6 Tdi (veelvuldig) en de 2.0 Tdi (sporadisch) voorbijkomen.
De kilometrage van die wagens staat rond de 180k - 210k.

Zelf zal ik rond de 30k-35k per jaar rijden (planning is een jaartje of drie).

Ik heb wat vragen en hoop daarop via dit forum wat antwoorden te krijgen.

1. Wat is jullie ervaring en/of advies m.b.t. de kilometrage van 180k-210k en is het verstandig om daar nog een 100k bij te rijden? Wat kan ik eventueel verwachten aan (bekende) mankementen? Bij mijn huidige Fabia is bijvoorbeeld de EGR al 2x vervangen (100k gereden)

2. Hoe bevalt de 1.6 Tdi t.o.v. 2.0 Tdi m.b.t. rijeigenschappen? Ik rij vooral snelwegkilometers en rij dan rond de 125km/u - 135km/u. Het lijkt me dat de 1.6Tdi voor zo'n auto eigenlijk wat te mager is. Ik ben geen snelheidsmonster en trek geen sporen bij de verkeerslichten, maar af en toe even wat gas erbij kunnen geven is wel handig.

3. Hoe is jullie ervaring omtrent het verbruik van de 1.6Tdi en de 2.0 tdi? Dit in relatie met mijn rijstijl? De 1.6Tdi lijkt me harder te moeten werken om de 120km/u - 130km/u te halen en zal dus ook meer verbruiken. Of zie ik dat verkeerd.

4. Wat zijn jullie ervaringen met de automaat?

Aardig wat vragen, maar ik wil me graag goed voorbereiden zodat ik weet of ik wel de juiste auto koop voor mijn rijstijl & gebruik.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik rijd zelf met de 1.6 (geen combi, maar een sedan/hatchback) en voor mij voldoet het. Tijdens de vakantie met caravan erachter komt ie eigenlijk net te kort en wordt er wat gevraagd van de bestuurder voor wat betreft het anticiperen.

Accelereren van 120 naar 130 doet ie ook prima en doe ik zelf veelal in z'n 5, er zijn ook mensen die vinden dat je daarvoor terug moet schakelen.

Voor mij is de Superb geen "rijders auto" maar een afstand cruiser. Ik vind de auto sowieso niet uitdagend om hard te rijden en dat maakt dat voor mij de 1.6 prima voldoet, anderen zullen de 140 pk 2.0 TDI nog te licht vinden en uitwijken naar de 170 pk variant.

Het verbruik daar kan ik vrij kort over zijn, als ik alleen in de auto zit 1 op 21 a 22, met mijn gezin (5 personen) 1 op 18 a 19, met de caravan 1 op 8 a 9. De 2.0 zal het zeker met belading makkelijker af kunnen en minder hard stijgen qua verbruik. Mijn rijstijl is redelijk rustig en anticiperend, maar wel de max toegestane snelheid + 10 op de klok (dus 130 waar je 120 mag).

Wellicht is een 1.6 met DSG (als je er 1 kunt vinden) nog een mooie tussenweg, al dan niet gechipt, want daarover zijn mensen hier behoorlijk enthousiast.
 

Import Yeti

Forumguru
@RollyJoger Wat verwacht je precies met een evt 1.6 TDI te gaan doen? Ik bedoel hiermee, ga je er een caravan mee trekken? Ik rij zelf met een 1.6 TDI in een Yeti, Maar vindt em voor een caravan toch echt te licht, zonder caravan ook trouwens. Ik merk dat ie berg afwaarts behoorlijk door duwt. Dat zul je met een 2 liter minder hebben.
Ondanks dat ik nu best wel tevreden ben over de 1.6 TDI zou ik als ik het over mocht doen, toch echt voor de 2 liter gaan. De 1.6 is leuk voor Flach-Tirol(Nederland) maar niet voor het echte Tiroolse werk.
 

Testedoene

Forumguru
Ik heb momenteel nog een VW Passat 1.6 CR TDI. Hij is opgewaardeerd tot 287NM en 134PK. De EGR werd dichtgezet. De roetfilter werd ongemoeid gelaten.
Deze combinatie rijdt geweldig! Momenteel op 192dkm begint hij wel last te krijgen van zijn vliegwiel.

De standaard opstelling vond ik net iets te mager als je bij 120km/h plots wat gas moest bijgeven maar om te zeggen dat het niet voldoende was?
Een fijne motor die 1.6 CR TDI...
 

Import Yeti

Forumguru
Ik heb momenteel nog een VW Passat 1.6 CR TDI. Hij is opgewaardeerd tot 287NM en 134PK. De EGR werd dichtgezet. De roetfilter werd ongemoeid gelaten.
Deze combinatie rijdt geweldig! Momenteel op 192dkm begint hij wel last te krijgen van zijn vliegwiel.

De standaard opstelling vond ik net iets te mager als je bij 120km/h plots wat gas moest bijgeven maar om te zeggen dat het niet voldoende was?
Een fijne motor die 1.6 CR TDI...
Mee eens:D zie mijn onderschrift;) Maar neemt niet weg dat ik em niet bergafwaarts voor de caravan zou spannen, ondanks die 140 Tsjechische paardjes.
 
Laatst bewerkt:

RollyJoger

Nieuw lid
@ Noord26: Proefrijden zal sowieso gebeuren, maar het gaat me even om jullie ervaringen en vooral ook qua kilometrage i.r.t. restant motorleeftijd. M.a.w. kan ik er normaliter nog 100k bij optellen of is jullie ervaring dat het beter is om dat niet te doen.

@Bakkertje: De DSG is ook een optie en wellicht met tuning. Maar ik ben daar wel wat huiverig voor. Terecht of onterecht?

@ Joske: Topic had ik gezien, maar dekte toch niet geheel de lading. Zeker niet toen er over tralies begonnen werd ;)

@Import Yeti: Ik rij wekelijks een 500km woon-werkverkeer over 90% snelweg. Ik ga er geen caravan mee sleuren, maar wel mee op vakantie naar Italie, Frankrijk of de Alpen

@Testedoene: Dank voor je reactie. Tuning wil ik best overwegen mits niet te gek qua kosten.
 

Vlaar032

Senior Member
Beter een 1,9 tdi opgraven, ergens, als die er nog is van dat bouwjaar, wel wat 'piekeriger' in kracht ontwikkeling. Ik keek even op Autotrack, maar nieuwste is op die site uit mei 2010. 98000 km. Die krijg je zo 3 ton verder. (met wat D-riemen)
 

Testedoene

Forumguru
Mijn aanpassing kostte 450 euro. Op maat gemaakt dus geen knutseldoosje. Meer pk's was mogelijk maar gezien de hogere km-stand (163.000 km's op 2,5 jaar) hebben de tuner en ikzelf geen risico's genomen. Nu op 192.000 km's (4 jaar) moet het vliegwiel binnenkort wel vervangen worden.
 

Bakkertje

Forumguru
Zonder extra last aan de trekhaak gaat mijn 1.6 Superb prima over de heuvels tussen NL en bijvoorbeeld het Gardameer. En dan zitten er 2 volwassenen en 3 kids (met alle toebehoren) in.
En ja, bij een echt steile klim zul je terug moeten naar de 4e versnelling, maar ik geloof niet dat een 2.0 het dan wel vasthoudt in z'n 6. Andersom op een heuveltje naar beneden in DE heb ik 217 km/uur op de klok gehad en was de pret nog niet eens over, wel volgens de piepjes op de bijrijdersstoel ;)

Al met al valt de 1.6 mij helemaal niet tegen. Maar zoals eerder gezegd als je nog een 1.9 kunt vinden dan is dat ook erg interessant, die motoren zijn praktisch onverwoestbaar en ook prima te helpen naar iets meer paarden en meters van Newton..

Edit: de 1.9 is volgens mij alleen in de twindoor geleverd en niet in een combi..
 

ElScorpione

Forumguru
Ik rijd in een Octavia 1.6 TDI en ben daar zeer tevreden mee. Verbruik is prima. Mijn ervaring is dat je bij auto's met een kilometerstand die jij overweegt OF nog voor hoge kosten komt te staan OF die kosten net echter de rug hebt. Denk aan EGR en dergelijke. Persoonlijk lijkt mij een 1.6 TDI voor een Superb (die toch 200 kilo zwaarder is dan een Octavia) aan de magere kant. Een 1.6 Superb zou ik zelf niet nemen. Dan eerder de 2.0. De reden dat je die 1.6 zo veel ziet is volgens mij dat die voordeliger is voor lease rijders. Bij Autoweek hebben ze een tijdje terug een 1.6 superb in Klokje Rond gehad. Zitten toch behoorlijk wat kosten aan te komen. Zie http://www.autoweek.nl/video/4383/klokje-rond-skoda-superb
 

kansberg

Forumguru
Als ervaringsdeskundige kan ik je vertellen dat ik erg tevreden ben met m'n 1.6 TDI. Het is geen stoplichtsprinter en als je heel veel op de Duitse autobahn rijd zou ik de 2.0 TDI opteren. Ook ik ben een rustige rijder die zo comfortabel van A naar B wil, dus geen gejakker. Heb m'n 1.6 wel 'geholpen,' maar heb dit voornamelijk gedaan om de caravan beter te kunnen sjorren. Af en toe een inhaalsprintje behoort nu ook tot de mogelijkheden ;).

Een 1.6 TDI is economischer dan een 2.0 TDI en de betrouwbaarheid van de 1.6 is inmiddels wel bewezen. Helaas is een 1.6 TDI niet leverbaar met DSG, dat vind ik wel ontzettend jammer.

Zomaar een suggestie, maar misschien is dit wat: http://www.vanrijswijkautos.nl/occasions/?product=9042069
 

andrehj

Forumguru
Wellicht is een 1.6 met DSG (als je er 1 kunt vinden) nog een mooie tussenweg, al dan niet gechipt, want daarover zijn mensen hier behoorlijk enthousiast.
De 1.6 met DSG is in NL (en volgens mij ook in België en Duitsland) nooit geleverd. In bijvoorbeeld Tsjechië echter wel. Dus als je die per sé wilt, moet je wat verder weg gaan shoppen...
 

andrehj

Forumguru
Nu zie ik de versies 1.6 Tdi (veelvuldig) en de 2.0 Tdi (sporadisch) voorbijkomen.
De kilometrage van die wagens staat rond de 180k - 210k.
Dat betekent dat je voor beide varianten even een nieuw twee-massa vliegwiel in je begroting mee moet nemen. Die gaan rond de 2 ton allemaal stuk.
 

Bakkertje

Forumguru
Bij Autoweek hebben ze een tijdje terug een 1.6 superb in Klokje Rond gehad. Zitten toch behoorlijk wat kosten aan te komen. Zie http://www.autoweek.nl/video/4383/klokje-rond-skoda-superb

De auto uit het filmpje heeft dan ook 285 dkm gereden.. Mijn 1.6 heeft inmiddels 162 dkm ervaring en motorisch heb ik echt nooit iets gehad (klopt even af).
En ja de 1.6 is er veelvuldig vanwege het fiscale voordeel voor leaserijders. Mocht ik de auto privé rijden zou ik toch even langs JD gaan. Oh ja, bij de mijne is het tweemassa vliegwiel ook bijna aan de beurt.

Wellicht kijken naar 1 zonder trekhaak ;)
 

Noord26

Forumguru
Je kan altijd nog een 1.8TSI op gas laten zetten. Plezier van het rijden met de kosten lager als een dieseltje.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Ik zou gewoon even gaan rijden met de 1.6 TDI. Ik ben inmiddels alweer 5000 km onderweg met de SCII en ben zeer tevreden. Ben zelf een rustige rijder met af en toe een uitspatting. Verbruik zit gemiddeld op 1 op 19 gemeten op de tankbonnetjes.

Ik kom zelf uit een Fabia II 1.2 TDI, maar die stap is gewoon levensgroot.
Je geeft aan ook uit een Fabia te komen. Hebben we het dan ook over de 1.2 TDI?

De mijne is nog origineel motorisch, maar dit staat nog wel in de planning om te doen.

De 2.0 zal zeker beter zijn, echter wel duurder om te rijden. Denk bijvoorbeeld alleen al aan de wegenbelasting.
 

yves1966

Forumguru
Ikzelf heb de 1.6 en zou die aanraden indien je veel regionale wegen doet.
Bij veelvuldig gebruik van snelwegen zou ik wel voor de 2.0 gaan.
 
Bovenaan Onderaan