Aanschaf 2.0 Tdi scout

Hoi allemaal,
Wegens een nieuwe baan waarvoor ik rond de 25k per jaar zal rijden is het tijd geworden de 1.6fsi in te ruilen. Omdat ik voor mijn werk ook regelmatig een eind het land op moet lopen of de gok nemen dat ik vast kom te staan, overweeg ik serieus voor de scout te gaan. Nette auto waar je goed mee voor de dag kan komen en dus ook nog eens een modderpad mee op kan.
Waar moet ik op letten bij de aanschaf? En hoe staat het met die 2.0 Tdi motor, hoor daar de laatste tijd veel berichten over hoog verbruik en mindere betrouwbaarheid t.o.v. de 1.9 tdi.
Budget ligt rond de 10-12k.
Chris
 

Kempes

Forumguru
2.0 TDI is al tijden niets mis mee, gewoon een goed blok. Geloof dat de 2.0 van bouwjaar rond 2004/2005 wat problemen had met de turbo..die gaven rond de 180.000 redelijk vaak de geest.

Maar ik snap je vergelijk met een 1.9tdi niet? Die worden al vanaf 2009/2010 niet meer geleverd dacht ik..

Maargoed 1.6/1.9/2.0 TDI allemaal beresterke motorblokken.. de benzine blokken van VAG daar moet je mee uitkijken en je goed in verdiepen of je de juiste koopt...
 

Havana

Forumguru
2.0 tdi heeft problemen gehad met scheurtjes in de cilinderkop ik meen t/m 2005. Daarnaast is er een probleem geweest met de oliepomp.
 

Taan

Lid
Heerlijk zo'n 2.0 TDI. Ik zeg doen! Er zitten wat (VAG)-dieselgerelateerde zwakheden aan, maar het rijdt zoooo lekker.

Bij de slechte geluiden over de 2.0TDI zitten volgens mij heel veel papagaaien, dus dan lijkt het veel erger dan het is.
Verbruik is misschien iets meer dan een 1.9, weet ik niet. Maar 1:18 is goed te doen als je je kunt beheersen met die fijne 140pk en 320 nm onder je voet. Daarnaast, reken maar eens uit wat het scheelt op jaarbasis. Daar moet je niet van wakker liggen hoor.

Ik denk dat de problemen vooral te verwachten zijn met de Turbo en het 2 massa vliegwiel. Dat is ten minste mijn ervaring. Ik heb geen probleem gehad met mijn oliepomp tot nog toe. 360K.
Door de EGR zijn turboproblemen door vervuiling haast onvermijdelijk. Ik zou daarom bij aanschaf direct de EGR buiten werking laten zetten en laten afdichten. Dat kan bij een Tuner. Met het oog op mogelijk strenger wordende APK regels zou ik het wel zo laten doen dat het ook weer teruggedraaid kan worden.
Het 2 massa vliegwiel kun je denk ik preventief niks aan doen. Gewoon doorrijden tot het stukgaat en dan een vaste laten monteren. Ik ben bang dat bij mij binnenkort mijn 2e eraan gaat. Die is er bij 180k opgegaan en ik meen af en toe wat onregelmatigheden te voelen.

Verder goed onderhoud bij een dealer of specialist. Ik heb afgelopen jaar ervaren wat een amateurgarage kan verprutsen. Zelfs zo dat ik nu sterk overweeg om hem weg te gaan doen. Met pijn in mijn hart.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan