Aanschaf eerste tweedehands Skoda wie helpt mij

• Onderwerp starter Michel1976
  • Startdatum
M

Michel1976

Ik ben momenteel aan het rondkijken voor een nieuwe gebruikte auto als vervanger voor mijn 11 jaar oude Opel Zafira elegance met 182.000km op de teller.

Ik heb met deze auto toch redelijk wat ellende en kosten gehad en wilde overstappen naar een degelijke, zuinige en betaalbare auto en zie!!! de Skoda ;)

Ik ben niet thuis in de skoda wereld en zie verschillende modellen voorbij komen, voor mij zou ik uitkomen op een gezinswagen gezien ik twee kids heb van 4 en 7.

Na een beetje rondneuzen op het net kwam ik uit op de skoda fabia combi of evt de grotere Octavia.

Alleen weet ik niet waar ik op dien te letten, de bouwjaren lopen van 2007 tot nu en de daarbij verschillende km-standen van 40.000 tot 180.000km. Wat is wijsheid met dit merk?? jongere auto of ouder met minder km. Mijn budget zit op ca 8000-9000 euro waar ik al wat modellen in zie maar wie helpt mij op weg en waar dien ik op te letten:smiley29:

als voorbeeld wat ik tegenkwam op autotrader, je ziet ze ook particulier maar ik weet niet of dat zou betrouwbaar is

Skoda Fabia 1.4 16V Combi elegance 55kw.75pk uit 2005 met 47.648km op de teller voor € 7950,00

Skoda Fabia 1.4 16V Combi elegance 55kw.75pk uit 2006 met 56.724km op de teller voor € 7750,00

Skoda Fabia 1.4 16V Combi spirit 55kw.80pk uit 2008 met 85.848km op de teller voor € 8950,00

Noord26

Forumguru
Jonge auto of lage kilometerstand zegt beiden niet zoveel. Ik kijk liever naar aantoonbaar onderhoud met facturen en dito reparaties, zodat je weet wat je te wachten staat. Anders blijft het gokken. Probeer in het verleden van de auto te duiken kan ik je meegeven als algemeen advies.

Particulier of via een bedrijf zegt in feite ook niets over een auto. Je kunt altijd een onafhankelijk aankoopkeuring laten doen via particulier. De kosten daarvan lul je er meestal dubbel en dwars uit met dat papiertje in de hand, en geeft je meer zekerheid. Want dat zoek je als ik je verhaal begrijp.

M

Michel1976

Dat is een snel antwoord, bedankt!

Maar is er iets te zeggen over de betrouwbaarheid van de skoda in relatie tot leeftijd en aantal kms??

Mijn Opel is alleen maar aan het rotzooien met sensoren enz enz. En zijn de jongere bouwjaren relatief zuiniger?

En inderdaad zoek ik een betrouwbare auto, deze opel heb ik ook bij een dealer gekocht en eigenlijk niet lang plezier mee gehad

deusjevo

Forumguru
Persoonlijk zou ik met kinderen van 4 en 7 niet voor een Fabia gaan maar voor een Octavia.
Mede gezien je uit een Zafira komt en da's naar een Fabia toch behoorlijk stukje terug kwa ruimte

M

Michel1976

Heb dat model ook gezien alleen valt hij qua budet redelijk hoger, of je moet voor een ouder bouwjaar gaan

M

Michel1976

Kan iemand evt ook advies geven wat een respectabele motor voor de Fabia combi is?

heb een aantal versies gezien:

55Kw - 75Pk
89Kw - 80pk

van_der_P

Senior Member
Als je voor een Fabia 1 gaat zou ik persoonlijk de 75 pk variant aanraden. Dat is een volkswagenmotor, niks ten nadele van de Skodamotor, maar die 75 pk VW variant is moderner. Van deze motor herb je ook een 100 pk variant, het nadeel hiervan is dat deze motor veel toeren moet maken om die extra perstatie te leveren, in de praktijk doet men dat niet zo snel. Ander nadeel daarvan is het extra verbruik.
Dan zou ik gaan voor een Elegance dat is de meest komplete uitvoering. Of een actie uitvoering met wat leuke extra's.
Koop je Skoda bij een bedrijf dat goed aangeschreven staat in ieder geval een bedrijf dat een naam te verliezen heeft, dat kan een Skodadealer zijn.
Kijk eens op www.gaspedaal.nl een verzamelsite van verschillende autosite's.
En voor de waarde van een auto kun je terrecht op de autoweeksite onder waardebepaling.

Welkom op dit fijne forum.
En stel je even voor.

Fabia

† In Memoriam
Het ndadeel van een 101pk is dat je Ron 98 moet tanken. Het is een heerlijke motor alleen geeft íe pas veel toeren al z'n vermogen vrij. Onder zit niet heel veel koppel. Je kan bv ook kijken naar een Equipe + uitvoering, die is erg compleet uitgerust met bv sportstoelen.

M

Michel1976

geweldig bedankt voor de info! zo te zien aan je foto werk je bij een dealer :laugh:

Ik zal me inderdaad even gaan voorstellen bij het forum.

Houdt het trwns in dat bij de Fabia II er zoiezo een goede motor inzit? en zijn deze na 2007 gekomen?

Falcon

Donateur
Ik zou persoonlijk voor Octavia Hatchback of Combi gaan uit het jaar 2005. Dit is prima mogelijk voor een bedrag van 8000 a 9000 euro.

Voorbeeld: http://www.zomoto.nl/10878686/skoda-octavia-combi-16-combi-airco-pdc-cruise-control.htm

Zeker met 2 kinderen (heb ik ook :D ga je de ruimte van de Octavia zeer waarderen, zeker de ruimte op de achterbank. Bij de Fabia zitten de kinderen nog al krap met de benen (ligt er een beetje aan hoelang je zelf bent)

Daarnaast heeft de 1.6MPI benzine motor bij mij zich heel goed bewezen. 0,0 problemen gehad en ik zit nu op 138.000km.

Ik zie trouwens net 1 staan bij mijn eigen Skoda dealer in Leeuwarden: http://www.zomoto.nl/11856522/koda-octavia-16-8v-ambiente,-airco,-cruise,-trekhaak.htm

M

Michel1976

Geweldig wat een service hier ;)

Ga eens neuzen, kom zelf uit Delft. Iemand op de hoogte van een goede betrouwbare dealer in die buurt??

M

Michel1976

Wij rijden in principe niet veel, doordeweeks staat hij voor onze deur en wordt dan alleen gebruikt voor boodschappen of andere zaken.

Voornamelijk in het weekend en voor vakanties. Dus echt superveel zal het niet zijn, schat zelf een kleine 10.000 - 15.000 km /jaar

Falcon

Donateur
Ik vroeg het even, omdat een Octavia met een 1.6MPI rond de 1 op 11/12 rijdt. Nog een aantal punten om even op te letten bij de Octavia:

- De versnellingsbak moet net als boter zijn.. lekker soepel. Soepeler dan je Zafira. Zo niet, dan zou ik vragen of ze hem even insmeren.
- Bij de Octavia zijn er nog al wat modellen geweest en tich opties/accessoires. Zo kun je misschien voor precies het zelfde geld een Octavia krijgen met klein leerpakket (leren stuurwiel, leren pook, leren handrem) en dat zorgt ervoor dat de auto net wat comfortabeler wordt.
- Op de laatste link in mijn eerste bericht zie je een zwarte Octavia Hatchback met gewone stoelen. Voor weinig geld kon je toen de tijd ook het sportpakket erbij krijgen, in dit Sportpakket zaten de RS/Sportstoelen. Deze sportstoelen bevalt niet iedereen, en bij sommige zorgt dit zelfs voor rugpijn. Zie mijn Foto's link in mijn handtekening voor de Sportstoelen. Ik heb er spijt van :(
- Check bij een proefrit even of de raamrubbers kraken. Dit is een bekend euvel en wordt vaak opgelost door ze in te vetten of te vervangen.
- Check bij de wielen of je te maken hebt met slotbouten. Zoja, dan zou er een verloopstukje hiervoor bij het reservewiel aanwezig moeten zijn. Zoniet dan zul je niet zonder problemen je wielen kunnen vervangen met winterbanden of het reservewiel.
- Bij de Octavia met een trekhaak valt het aan te raden om hulpveren te hebben. (kosten nieuw 220 euro incl. montage). Dit komt door de standaard gemonteerde slappe achterveren.

Misschien dat andere forumleden hier nog iets aan kunnen toevoegen.

Trouwens wil nog even aangeven dat deze Octavia Hb wel heel netjes eruit ziet :) --> http://www.zomoto.nl/AdvertisementPhoto.aspx?objectId=11856522&selectedPhoto=1

The bone collector

Senior Member
Als je gaat voor een Fabia I, 1.4 16v, let er dan op dat de distributieriem al eens vervangen is. Er zijn in het verleden wat problemen geweest met plastic spanrollen. Maar wel heel degelijk (op dit euvel na). Kan je gerust wat kilometers mee maken. De 1.2 (64pk), is ook heel betrouwbaar, maar natuurlijk wel wat minder vermogen.

Over het algemeen zitten er degelijke onderdelen in de Skoda's. Ik kan er van getuigen. Zo goed als nooit problemen gekend onder de 230.000km. Pas daarna, mede door de ouderdom natuurlijk, moest ik af en toe al eens iets vervangen.

van_der_P

Senior Member
Houdt het trwns in dat bij de Fabia II er zoiezo een goede motor inzit? en zijn deze na 2007 gekomen?
De motoren van Skoda/VAG zijn niet slecht, ze zijn allemaal goed. Maar er zijn er die zijn beter. Het heeft er natuurlijk ook mee te maken wat je verwachtingen zijn.
De motoren van VAG komen het laatste in Skoda. Dat betekend dat Skoda iets achter loopt op de rest (Audi,VW,Seat).Het voordeel is dat alle kinderziektes eruit zijn.
FII is inderdaad van 2007 en de combi van 2008

deusjevo

Forumguru
Als ik jou was zou ik eens kijken voor 1.6 MPI Octavia Demarrage.

http://www.autoweek.nl/occasions.ph...peid=p&sort=18&cache=no&pagesize=20&p_model=+

Eigenlijk een probleemloze, ruime auto met eeen zeer rijke basisuitrusting.
Wel een O1 maar die zou ik liever rijden dan een kale O2 voor 't zelfde geld.

Hier een mooi voorbeeld:

Skoda-Octavia-Stationwagen-Benzine-Beige-001--19654256-Medium.jpg

http://www.autoweek.nl/occasion.php...size=20&position=5&total=11&id=3VX6A&cache=no

Bovenaan Onderaan