Mijn eerste post hier... Op dit moment rij ik een Ford Focus 1.6 TDCI uit 2007 die ik wil gaan vervangen door een iets compactere, jongere en zuinigere station, aangezien ik binnenkort weer meer woonwerkverkeer heb (nu zo'n 15.000km per jaar, straks zo'n 25.000/27000km per jaar). Ben inmiddels zo'n 1.5 jaar geleden gescheiden, dus heb niet zomaar even in korte tijd een paar duizend euro extra op de plank liggen helaas. Dus mijn zoektocht naar auto's is redelijk beperkt.
Hierbij kwam ik uiteraard bij de Skoda Fabia GL, Seat Ibiza ST en Renault Clio. De Skoda Fabia 1.2 TDI heeft hierbij mijn voorkeur vanwege meer ruimte binnenin de auto, meer dan voldoende keus op de 2e handsmarkt en vrij lage aanschafprijzen. Ik zoek een Fabia Station voor een prijs rond de 6.500-8.000 euro.
Ik heb in het forum inmiddels al allerlei topics gelezen en weet ongeveer welke issues er met dit model kunnen voorkomen. Vooral de EGR is volgens mij een veel voorkomend issue. Heb trouwens ook op mijn Focus al een keer de EGR klep laten vervangen, dus het is niet perse een VAG issue. Ik heb verder zelf eigenlijk niet veel technische kennis wat auto's betreft, dus moet het doen met kennis van anderen of garages.
Maar ondanks alle topics heb ik toch nog wel wat vragen:
1. Ik zal uitkomen op een Fabia uit bouwjaar 2010-2012 waarschijnlijk. Ik zie km standen van zo'n 80.000-125.000km. Wat is verstandig om te doen? Een auto uit 2010 met 80.000 heeft vermoedelijk kleinere stukjes gereden, dus motor en roetfilter meer vervuild? Maar met een km stand van 80.000 kan ik in vergelijk met 125.000km natuurlijk weer zo'n 2 jaar extra rijden.
2. Welke verplichte/grote onderhoudsissues zouden er uitgevoerd moeten worden zo rond de 100.000km? Dus waar moet ik op letten wat er al uitgevoerd is, zodat ik niet binnen 10.000km alsnog een hele dure verplichte onderhoudsbeurt moet uitvoeren.
3. In het onderhoudsschema van mijn Focus moet ik elke 120.000km het roetfilter verplicht vervangen. Hoe zit dat met de Fabia? Zit deze in een verplicht onderhoudsschema?
4. Als ik een Fabia ga aanschaffen heb ik het plan om hem bij VVT in Marum te laten tunen naar 100PK en de EGR uit te laten schakelen. Hiermee zou ik de EGR issues in ieder geval kunnen voorkomen. Is dit verstandig om te doen, heb nog nooit een auto laten tunen?
5. Ik zie Fabia's met 2 verschillende soorten boordcomputerschermpjes in het dashboard. Soms een half groen schermpje, maar soms ook een groter zwart schermpje met witte letters. Waar komt dit verschil vandaan? Uitvoering? Of bouwjaar?
Vermoedelijk komen er nog wel meer vragen de komende tijd.. maar voorlopig is dit even wat ik nu op dit moment kan bedenken.
Hierbij kwam ik uiteraard bij de Skoda Fabia GL, Seat Ibiza ST en Renault Clio. De Skoda Fabia 1.2 TDI heeft hierbij mijn voorkeur vanwege meer ruimte binnenin de auto, meer dan voldoende keus op de 2e handsmarkt en vrij lage aanschafprijzen. Ik zoek een Fabia Station voor een prijs rond de 6.500-8.000 euro.
Ik heb in het forum inmiddels al allerlei topics gelezen en weet ongeveer welke issues er met dit model kunnen voorkomen. Vooral de EGR is volgens mij een veel voorkomend issue. Heb trouwens ook op mijn Focus al een keer de EGR klep laten vervangen, dus het is niet perse een VAG issue. Ik heb verder zelf eigenlijk niet veel technische kennis wat auto's betreft, dus moet het doen met kennis van anderen of garages.
Maar ondanks alle topics heb ik toch nog wel wat vragen:
1. Ik zal uitkomen op een Fabia uit bouwjaar 2010-2012 waarschijnlijk. Ik zie km standen van zo'n 80.000-125.000km. Wat is verstandig om te doen? Een auto uit 2010 met 80.000 heeft vermoedelijk kleinere stukjes gereden, dus motor en roetfilter meer vervuild? Maar met een km stand van 80.000 kan ik in vergelijk met 125.000km natuurlijk weer zo'n 2 jaar extra rijden.
2. Welke verplichte/grote onderhoudsissues zouden er uitgevoerd moeten worden zo rond de 100.000km? Dus waar moet ik op letten wat er al uitgevoerd is, zodat ik niet binnen 10.000km alsnog een hele dure verplichte onderhoudsbeurt moet uitvoeren.
3. In het onderhoudsschema van mijn Focus moet ik elke 120.000km het roetfilter verplicht vervangen. Hoe zit dat met de Fabia? Zit deze in een verplicht onderhoudsschema?
4. Als ik een Fabia ga aanschaffen heb ik het plan om hem bij VVT in Marum te laten tunen naar 100PK en de EGR uit te laten schakelen. Hiermee zou ik de EGR issues in ieder geval kunnen voorkomen. Is dit verstandig om te doen, heb nog nooit een auto laten tunen?
5. Ik zie Fabia's met 2 verschillende soorten boordcomputerschermpjes in het dashboard. Soms een half groen schermpje, maar soms ook een groter zwart schermpje met witte letters. Waar komt dit verschil vandaan? Uitvoering? Of bouwjaar?
Vermoedelijk komen er nog wel meer vragen de komende tijd.. maar voorlopig is dit even wat ik nu op dit moment kan bedenken.