Aanschaf Felicia

Skodda

Nieuw lid
Hallo,

Momenteel ben ik van plan om een felicia aan te gaan schaffen. Het betreft een skoda felicia 1.3 magic uit 1999 met 43.000 km op de teller.

Mijn vragen:

heeft iemand een soortgelijke auto (vast wel) en wat zijn uw ervaringen met deze auto?

- duur in onderhoud?
- zijn onderdelen makkelijk verkrijgbaar of juist niet?
- verbruik

Etc.

Zijn er verder nog aandachtspunten waar ik op moet letten bij het bekijken van de wagen??

Hetzer

Forumguru
duur in onderhoud is de Felicia in iedergeval niet , ik heb ooit eens , ik dacht in de autoweek een artikeltje gelezen ,

dat de Felicia een van de goedkoopste occasions is om in te rijden...............

Skodda

Nieuw lid
Oke, een van de goedkoopste, is het ook een van de betere??

IN Tsjechie zag ik er erg veel rondrijden, is een goed teken denk ik.

Want ik twijfel nog tussen een Felicia en een Fiesta.

JJB

Lid
Zelf heb ik na ruim 3 jaar en 100.000 km nog geen spijt van mijn keuze, al heb ik persoonlijk geen ervaring met de 1.3. Kennissen van mij hebben een 1.3 en daar hoor ik geen klachten over. Een betrouwbare, ruime en economische auto.

Verkrijgbaarheid van onderdelen is goed, hoewel ik ze nog niet veel nodig heb gehad. Bij universele automaterialenzaken ligt weliswaar niet veel op voorraad, bij de dealer kan alles besteld worden en is het binnen 2 dagen in huis. De onderdelenprijzen van de Felicia zijn me tot nu toe altijd meegevallen.

Ik heb een Felicia 1.3 gehad en dit was een prima auto.
Als je nog moet kiezen kan ik enkel zeggen ga voor de Felicia, een prima auto voor een schappelijke prijs en beter dan een Fiesta.
Een voordeel wat je hebt ten opzichte van een fiesta is dat de motor een distributieketting heeft die minder problemen geeft dan een distributieriem.

suc6 met je keuze maar voor mij zou het niet moeilijk zijn!

groet,
Andy

Skodda

Nieuw lid
Euhh, ik wil je niet in de rede vallen, maar in de Ford Fiesta zit ook al een distributieriem.

Ik neem aan dat er nog wel meer argumenten te noemen zijn om voor de felicia te kiezen?? Of heeft u geen ervaring met de fiesta??

Dat is natuurlijk ook mogelijk /forum/images/graemlins/crazy.gif

Nou ik kan je vertellen dat je het een beetje verkeerd hebt begrepen.Felicia 1.3 = distributieketting en de Fiesta=distributieriem
Van een ketting is gewoon bekend dat hij minder problemen oplevert.
Heb nu een Favorit Estate met inprincipe een vergelijkbaar blok als in de Felicia en in ongeveer 1 jaar tijd ruim 40000km rijden nog niets aan de hand er staat nu ruim 170000 km op de teller en nog geen probleem met slijtage die van dien aard is dat er grote reparaties aan het blok gedaan moeten worden en dat voor een auto van 14 jaar oud /forum/images/graemlins/grin.gif.
Mijn vrouw rijd in een fiesta maar dat is 3 keer niets, problemen met de versnellingsbak, distributieriem die moet worden vervangen, roest en vind ik met een verbruik van 1 op 11/ 1 op 12 niet echt zuinig.
Ik rijd met mijn Favorit met 900 kg en een pittige rijstijl 1 op 14/1op15.
de Felicia die ik heb gehad was ook een 1.3 en die reed gemiddeld 1 op 16.

Als je het mij vraagt is voor mij de keuze niet moeilijk.

Als ik alle dingen op een rijtje zet komt er voor mij het volgende uit, je moet zelf maar zien wat je met de info doet.

Felicia:
lagere onderhoudskosten
zuiniger
verzekeringspremie is lager
Auto is kwalitatief net zo goed als een auto van een duurder merk.

Fiesta:
Duurder in onderhoud
Niet zuiniger
duurder in verzekering
en de kwaliteit van bouwen tja ik noem een ford nu eenmaal frot.
maar ik ben dan ook wel een Skodafreak.

maak een proefrit met beide autos en laat je gevoel de beslissing nemen.
Een ieder heeft een andere smaak is maar goed ook anders zou het er maar saai van worden op de wegen.

Doe dus wat je zelf denkt dat goed is voor jezelf en laat een ander zijn eigen keuzes maken

suc6 met je keuze(ik hoop dat je voor de Skoda gaat /forum/images/graemlins/blush.gif)

groet,
Andy
Skodafreak

Laus

Actief lid
heb zelf jarenlang een Fiesta uit 1988 gereden. Dan wel met de CVT transmissie. Werkelijk goud dat ding. 500 euro onderhoud per jaar en een verbruik van rond de 1:14 of 1:15 en zuiniger beneden 120.

Dat hield in, 2x per jaar nieuwe remmen.

De felicia heb ik nooit in gereden.

Skodda

Nieuw lid
Felicia is helaas al verkocht, auto was al in 3 dagen weg!

Nu heb ik al een nieuwe in de omgeving gevonden:
Skoda Felicia 1.3 GLXi
Prijs:
€ 4.900,-

Gewicht:
910 kg.
Afleverkosten:
€ 225

Bouwjaar:
2000/04
Deuren:
5

Kilometerstand:
50800 km.
Garantie:
6 mnd.

Kleur:
Hot Chilly Red mtlc
Brandstof:
Benzine

Transmissie:
Handgeschakeld
APK:
Nieuw bij aflevering

Extra opties
Opmerking

Airbags voor - bump. in carrosseriekleur - Elektrisch bedienbare buitenspiegels - Metallic lak - Mistlampen voor - Radio cassette speler - Stuurbekrachtiging - Trekhaak - In hoogte verstelbaar stoel - Deelbare achterbank (ongelijke delen)
Van 1e eigenaar. Mooie en complete auto.

Auto staat bij:

Selles auto’s Meppel
0522-244244
Zomerdijk 9b, Meppel
Bovag:

Zag even snel bij RDW dat deze auto er al sinds begin Augustus staat. (3 maanden)
Is dit niet vreemd dat die eerste in 3 dagen weg was en deze na 3 maanden nog te koop staat?
Volgens mij is de prijs wel redelijk; of zie ik dit verkeerd?

Heel simpel,

Gewoon doen. Afdingen op de prijs wellicht, en ga er eens een preofrit mee maken, neem een kennis mee en laat de autoradio gewoon uit. Ben zelf sinds 1996 Felicia Combi rijders, eerst een 1.3 glxi, maar da's wat weinig voor een combi, nu een 1.6 glxi. Enige problemen: remmen die niet terugkomen door hitteproblemen (eenvoudig door een dealer met verstand op te lossen)en een lekke voorruit.
De auto is er een van het type sleuteltje omdraaien en lopen. Rijtechnisch is het geen supercar, maar hij brengt je van a naar b zonder gezeur. Uiteindelijk lacht je portemonnee met deze auto.

Suc6 met aankoop

JJB

Lid
Superpetur, die lekkende voorruit is redelijk eenvoudig op te lossen door ML onder het raamrubber te spuiten, zowel tussen ruit en rubber als tussen rubber en carrosserie. Zoek een warme dag uit dan kruipt het overal goed tussen. Ik heb dit afgelopen zomer bij mijn auto gedaan (ook bij de achterruit) en sindsdien is de lekkage verleden tijd.

Skodda

Nieuw lid
OKe, ga dealer bellen voor afspraak op 1 december (eerder kan ik niet helaas).

Moet ik alleen niet een beetje argwanend worden dat de auto er al drie maanden staat??

guitar_billy

Senior Member
van drie maanden zou ik niet argwanend worden (en wie weet helpt het je aan een leuke korting ook). je moet elke auto heel goed bekijken, beluisteren en een proefrit mee maken.

DannyFelicia

Nieuw lid
Heb zelf een felicia '99. Perfect !
Heb een 1.6 GLX benzine; rijdt op de snelweg bij 110 1:17
heb wat kleine onderhoudprobleempjes gehad, maar dat lag niet aan de auto zelf.
De dealer heeft mij niet verteld (wel gerekend) dat hij de bougies NIET vervangen had. Nu na 86000 km is er 1 afgebroken bij het vervangen. Ook is mn thermostaat al een keer kapot gegaan. Verder een perfecte auto, zit lekker, schakelt lekker, Veel beenruimte.
en goedkoop in aanschaf.

hoop dat ik je hierbij geholpen hebt.

Ik heb een felicai pick=up, mijn vriendin een Fiesta. Beide autos zijn zeer betrouwbaar en lage kosten qua onderhoud. Nu scheelt het dat mn zwager monteur is bij een Ford dealer /forum/images/graemlins/wink.gif

Wat betreft onderdelen om de auto optisch te verfraaien, is een skoda felicia een crime, in NL is weinig te krijgen. Voor een Fiesta des te meer.

Skodda

Nieuw lid
Inmiddels is de Felicia nog niet verkocht bij die Dealer in Meppel.

Heb wel al in een skoda gereden (niet die in meppel). Deze reed erg goed, we konden het helaas niet over de prijs eens worden.

Maar gezien deze in Meppel wordt ik een beetje argwanend, vind dat deze wel erg lang te koop staat.

Nu staat er een in Assen uit 97 voor 2450,- met 95.000 op teller. Deze is een keer zo goedkoop als die in Meppel, maar dus ook nog oud model. Welke zou u kiezen (andere is 4.950; zonder prijsonderhandelingen en die staat er nu dus al minimaal 6-7 maanden)

Persoonlijk denk ik nog even afwachten komt vanzelf wel een goede en mooie langs

Ik zou in iedregeval niet dat oudere model nemen.Het verschil met de laatste uitgave is overduidelijk te merken,zowel in rijgedrag alswel in afwerking.Ik heb zelf een 96er oud model gehad en rij nu nog steeds in een 99 er 1.6 glx en eigenlijk (op wat kleine dingetjes) nooit geen problemen gehad. /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif

Mark

Banned
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Skodda</font><hr />

Inmiddels is de Felicia nog niet verkocht bij die Dealer in Meppel.

Heb wel al in een skoda gereden (niet die in meppel). Deze reed erg goed, we konden het helaas niet over de prijs eens worden.

Maar gezien deze in Meppel wordt ik een beetje argwanend, vind dat deze wel erg lang te koop staat.

Nu staat er een in Assen uit 97 voor 2450,- met 95.000 op teller. Deze is een keer zo goedkoop als die in Meppel, maar dus ook nog oud model. Welke zou u kiezen (andere is 4.950; zonder prijsonderhandelingen en die staat er nu dus al minimaal 6-7 maanden)

Persoonlijk denk ik nog even afwachten komt vanzelf wel een goede en mooie langs

[/ QUOTE ]

Het kan geen kwaad dat soms een auto een aantal maanden bij de dealer te koop staat.
Mijn Mondeo (2de hands) stond al een half jaar op een nieuwe baas te wachten bij de dealer en mijn Primera (nieuw voertuig, had ik voor dat de Mondeo er kwam)) stond al een jaar in de garage en had ook al in Nederland geweest aan de papieren te zien.
Wagen stond al een hele tijd in de schowroom maar er was geen intresse voor (speciale serie), zelfs met een flinke korting.
Dus laat je niet afschrikken omdat die wagen er (slechts) nog maar 3 maanden staat.
Veel sucses in je zoektocht.

PS: de Fiesta zijn ook goede wagens, maar ééns ze beginnen te roesten is er geen houden meer aan.
Voor de rest zijn ze zuinig en goedkoop in onderhoud.

heb zelf een felicia combi gereden van 1996 (nieuw) tot 1998. in het totaal 75.000 k.m. gereden en totaal geen problemen gehad (er waren een paar kinderziekten het model was toen net op de markt maar die werden prima onder garantie verholpen). het was, dacht ik, een 1.3 glx geen strepentrekker maar zeker op lange stukken (vakantie) een heerlijke reisauto. ik had een bordeaux metallic met iets bredere banden dan normaal, dakdragers en velours bekleding (grijs) was er destijds maar al te trots mee.

Bovenaan Onderaan