Aanschaf kabelboom voor Skoda Yeti uit 2015

Laska

Nieuw lid
Hallo allen, Mijn naam is Ad en heb sinds oktober een oudere Skoda Yeti uit 2015 (1.2TSI). Hierop wil ik een trekhaak monteren. De afneembare haak heb ik al op de kop getikt. Ik moet alleen nog een kabelboom aanschaffen en dit brengt mij gezien alle varianten in twijfel wat ik nu moet hebben. Ik vraag mij het volgende af:
- kun je op mijn Skoda met can-bus aansluitingen uit de voeten of is de Skoda hier niet voor uitgelegd.
- Kun je Park Distance Control uitzetten zodat je daar geen hinder van ondervindt, werkt deze alleen in de achteruit versnelling. of moet je met de
geluidsinstellingen an de gang om hier geen last van te hebben.
- Voor het gebruik van korte ritten met een aanhanger hoe het van mij niet zo te zijn dat de elektrisch installatie (verlichting, mistachterlicht, alarmlicht)van de
aanhanger ook gecontroleerd wordt.
- Kan ik bijgevolg het inleren c.q. inlezen van de ECU of computer achterwege laten of moet dit alsnog gebeuren
- Als ik gezien bovenstaande een goedkope oplossing aan wil schaffen wat zijn jullie ervaringen en aanbevelingen in deze.

Ik zie de reacties met belangstelling tegemoet.
Groeten aan allen
Ad

Pindasaus

Forumguru
Je hebt een trekhaakmodule (computer) nodig en die moet je aansluiten op de canbus. Met een VAG-COM of een OBDeleven met betaald abonnement kan je de module aanmelden bij de gateway. Je kan ook gelijk bij de andere modulus aangeven dat er een trekhaak is gemonteerd. Dat laatste is bijvoorbeeld nodig om de parkeersensoren automatisch uit te schakelen en het abs-systeem goed te laten werken. Zie deze instructies: https://www.yetiownersclub.co.uk/d2/uploads/10/towbar_electrics_2017-04-27_19-06-35.pdf

Als het goedkoop moet, kan je misschien wel de verlichting aftappen van de achterlichten. Dan werkt hij alleen niet geheel zoals het hoort.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Als je de verlichting van de achterlichten gaat aftappen, dan ga je sowieso problemen met de verlichtingscontrole krijgen.

Ik ben zelf ook van de school 'doe het goed of doe het niet'. Ik zou een auto waar niet op fatsoenlijke wijze dit soort aanpassingen gedaan zijn nooit kopen bijvoorbeeld.

De enige juiste manier is een CANbus module monteren. Je kan aan de PR codes (te vinden op een sticker bij het reservewiel of in je boekje) zien of er trekhaakvoorbereiding in zit of niet. Als dat zo is, dan hoef je geen kabels van voren naar achteren te trekken. Als dat niet zo is, dan helaas wel.

hemi24

Forumguru
Je hebt zoiets nodig:

Er zit veel informatie in de links…

Bovenaan Onderaan