Aanschaf O2 1.6 TDI uit eind 2009, waar op letten?

De auto heeft 150dkm gereden.
- Ik hoor problemen met vliegwiel (kun je bepalen of die er zijn?).
- Roetfilter.
- ?
 

Joske

Forumguru
tis dat vraagteken dat zo moeilijk is é :laugh:


alle gekheid op een stokje,

mijn schoonbroeder rijdt een 1.6TDI GL uit dat jaar, wat is er allemaal in tussentijd kapot gegaan:

- 1 van de kleppen van de warme lucht mengeling (dual airco werkte dus niet meer)
- GPS antenne kapot
- ineens lage oliedruk (op 140000km), na bijvullen nooit meer voorgevallen


betreft vliegwiel zou ik het niet weten ;)
 

Bakkertje

Forumguru
Volgens de TDI wiki is het een goed blok met hooguit EGR problemen:
http://wiki.tdiclub.nl/Categorie:BekendeProblemen#1.6_cr_TDI

Zelf rijd ik in een Superb met hetzelfde 1.6 blok en ik heb er gedurende 142 dkm geen enkel probleem mee gehad. Maar ik rijd er dan ook dagelijks wat langere afstanden mee (85 km enkele reis). Een collega die meer korte stukken reed (in een octavia) heeft wel de beruchte EGR problemen gehad.


Verder de normale dingen waar je op moet letten, onderhoud, gebruiksporen etc.

Wat de anwb ervan vind: http://www.anwb.nl/auto/tests/autotests/occasion/SKODA/OCTAVIA/2009-01-01/2011-05-16/1447

Op autoweek.nl staan ook diverse reviews van mensen en die zijn doorgaans erg positief:
http://www.autoweek.nl/autoreviews?...09&totjaar=2013&kmstand=0&brandstof=2&sort=52
 

Import Yeti

Forumguru
Ik denk dat een auto kopen met 150K op de teller altijd een gok blijft. Er kunnen altijd zaken zijn die je bij de aankoop niet zien of horen kan.
 

Noord26

Forumguru
Of hij nu 20Dkm of 150Dkm gelopen heeft. Een gok nemen hoeft nooit: aankoopkeuring laten doen. Dat geld wat het kost haal je er dik uit met onderhandelen op die punten. Of iemand mee nemen met technische kennis.
 
Uit eigen ervaring: EGR klep na 80000 km. Onder coulance vervangen gelukkig. Toch ook gewoon lange stukken gereden (destijds 2x85 km/dag). Verder technisch zonder problemen. Wel afgelopen voorjaar bij 140000 km aircopomp moeten vervangen. Dat was duur!
 

KWc

Lid
1.6 tdi O2C uit 2010
- aircopomp vervangen op 172.000km (700 €)
- distributieriem iets sneller dan normaal moeten vervangen op aanraden garage (172.OOO km)
- vering kraakt bij wat hogere drempels (mag het even na 182.000)
uit de voorgeschiedenis weet ik dat de koppeling is vervangen op 150.OOO. Verder geen bijzonderheden behalve slijtagedelen (remmen, banden). Accu, ophanging roetfilter etc. is nog origineel
 

Joske

Forumguru
verklaart wsl de reden van de vroeger geplande distributiewissel.. normaal op 210K, ik heb dat bij mijn Faab ook gedaan, 10k km vroeger laten vervangen dan voorgeschreven.
 

Import Yeti

Forumguru
Of hij nu 20Dkm of 150Dkm gelopen heeft. Een gok nemen hoeft nooit: aankoopkeuring laten doen. Dat geld wat het kost haal je er dik uit met onderhandelen op die punten. Of iemand mee nemen met technische kennis.
Klopt niet helemaal wat je zegt. Het risico dek je daar niet mee af.
Even een voorbeeld: mijn vader heeft onlangs een Audi A4 gekocht met 120K op de teller. Daar is een aankoop keuring opgedaan. Daar was totaal niet aan die auto op of aan te merken. Motor zag er als nieuw uit en zo liep het ook.... totdat er dieselolie in de motorolie kwam. Nu 30K later... Tandempomp kapot en Pompverstuivers in de kop en gaan lekken. Dat grapje heeft hem 4400euro gekost. En dan hebben we het over een auto met 120K op de teller bij aankoop.
 

Noord26

Forumguru
Daarom kies ik zelf ook altijd voor minimaal 2 jaar garantie bij een occasion. En een motor kun je niet er als nieuw uit laten zien: dat moet je meten door de compressie uit te voeren: aankoopkeuring. Dan had je geweten dat de koppakking niet in orde was en brandstof en smering in nabije toekomst gingen mengen.
 

Import Yeti

Forumguru
Koppakking heeft bij de PD motor niets te maken met loszittende pompverstuivers in dit geval.
Met een compressietest was dit niet naar voren gekomen.
 

peterrapid

Forumguru
Nu in België is dit het meest verkochte motortje van de hele VAG-stal sinds zijn lancering en er zijn heel weinig problemen mee, natuurlijk is het gebruik van zo een diesel wel belangrijk, stadsverkeer tov snelweg. Weinig km per jaar kan wijzen op veel stadsverkeer dus meer slijtage. Maar uit eigen ervaring met 140K kan ik zeggen dat dit een heel betrouwbaar blokje is mits hij tijdig zijn dure olie krijgt iedere 30K
 
Bovenaan Onderaan