@
DJNeO : leuk, ik rijdt ongeveer de auto die je in gedachten hebt (en kom ook van een O1 2.0)
Veejay heeft de belangrijkste dingen al genoemd, kijk naar een sluitend onderhoudsverleden en maak een lange proefrit (of meerdere).
Ikzelf vindt dat de 2.0TDI in de winter nogal langzaam (30min) warm wordt. Het interieur heeft een 2000W elektrische bijverwarming, dus als je veel korte stukken in de stad rijdt is dat nogal een aanslag op de accu.
Hieraana gerelateerd : je hebt versies met en zonder roetfilter. Ik ben blij dat ik er geen heb want ze zijn niet probleemloos en als je veel korte stukken rijdt kan de regeneratie nadrukkelijk aanwezig zijn. Zonder roetfilter kun je de boel schoonblazen wanneer het jou uitkomt
De DSG bak moet elke 60.000km nieuwe olie+filter, dat is belangrijk en kost een paar cent (gaat iets van 6L olie in van duur/Liter).
Kijk of de DSG bak lekker schakelt, ook als je afremt van 50km/h naar stilstand mag dat niet met schokken gaan.
hier een tip van de DSG dokter uit Autoweek
http://www.dsg-dokter.nl/voorbeelden/nl_autoweek.htm
---------------------------------------------------
Doe de DSG-check
Goed, je wilt een occasion kopen met DSG. Maak eerst een proefrit, al was het alleen maar om kennis te maken met deze transmissie. Misschien ben je wel een automaat gewend en bevalt het karakter van DSG je totaal niet. Kijk, luister en voel goed of er een gebrek zit, waar in sommige gevallen de verkopende partij ook niets van bekend
is. Maak een proefrit met koude motor, zet de versnellingsbak in D, rijd een paar meter vooruit en stop. Zet vervolgens de bak in R en luister goed naar bijgeluiden. Dit proces moet vloeiend en zonder horten of stoten
verlopen.
---------------------------------------------------
Met dit weer kun je ook mooi opletten op een beslagen/vochtig interieur, dit kan duiden op lekkage achter de deurpanelen. Ik heb 1 zijde al opnieuw gekit gehad.
Inspecteer dan ook meteen even de voorste (airco) radiateur. Vooral door de onderste grille komen makkelijk steentjes binnen en vervangen kost rond 600euro. Op dit forum staat info over een bescherm grille en/of gaas dat je voor 10euro een hoop ellende kan besparen.
Ook gaan er wel eens airco regelventielen of compressors (600euro) stuk, bij mij in de garantie periode gebeurt. Is de airco regelmatig onderhouden geweest?
Veel mensen vinden de O2 achter nogal slap geveerd en monteren hulpveren voor rijden met caravan /aanhanger. Ikzelf heb verlagingveren gemonteerd welke bij grotere belasting stugger zijn. Ook hierover is veel info op het forum te vinden.
Als er xenon lampen op zit is er grote kans dat ze nog origineel zijn, maar na verloop van tijd geven ze toch minder licht. Aangezien de lampen duur zijn (150-200EUR/set) wel iets om rekening mee te houden. Wisselen is makkelijk zelf te doen.
Wow dat is een lang verhaal geworden. Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn, maar belangrijk is dat de meeste autos probleemloos zijn en ondanks keuring en proefrit kan er altijd nog wat gebeuren.