Aanschaf O2 combi 2.0TDI

DJNeO

Actief lid
Hey allen!

Ik ben mij druk aan het orrienteren om mijn huidige O1 2.0 4x4 in te ruilen op een OII Combi TDI

Dit omdat ik prive toch tussen de 20 en de 25 000 km rijdt en waarschijnlijk nog wel meer gaat worden!

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een 2.0 TDI met DSG uit begin 2006.

Echter lees ik verschillende dingen op t net, is het nu wel of niet een betrouwbare motor die
mij (hangt er natuurlijk van of of je een beetje geluk hebt of niet) probleem loos van A naar B zal brengen?

Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten bij de aankoop?

Graag zie ik jullie reacties tegemoet!
 

VEEJAY

Forumguru
Ha die Neo!

Langsrijden bij een vakman voor een aankoopkeuring, als je echt serieus wil kopen...

Wat betreft onderhoud: Op basis van de km stand kun je ook wat schattingen doen van komend onderhoud (evt gebruiken bij onderhandeling over prijs!).

Natuurlijk zal het allemaal niet probleemloos zijn, maar in principe heb je een goede auto met motor en versnellingsbak waar je nog veel plezier aan kan hebben. Bovendien, wat schrijft het nog af? Dus als het meezit (juiste -preventief- onderhoud door vakman zonder eurotekens in de ogen) kun je er lekker goedkoop in rondrijden de komende jaren.
 
Laatst bewerkt:

guitar_billy

Senior Member
@DJNeO : leuk, ik rijdt ongeveer de auto die je in gedachten hebt (en kom ook van een O1 2.0)

Veejay heeft de belangrijkste dingen al genoemd, kijk naar een sluitend onderhoudsverleden en maak een lange proefrit (of meerdere).

Ikzelf vindt dat de 2.0TDI in de winter nogal langzaam (30min) warm wordt. Het interieur heeft een 2000W elektrische bijverwarming, dus als je veel korte stukken in de stad rijdt is dat nogal een aanslag op de accu.

Hieraana gerelateerd : je hebt versies met en zonder roetfilter. Ik ben blij dat ik er geen heb want ze zijn niet probleemloos en als je veel korte stukken rijdt kan de regeneratie nadrukkelijk aanwezig zijn. Zonder roetfilter kun je de boel schoonblazen wanneer het jou uitkomt :)

De DSG bak moet elke 60.000km nieuwe olie+filter, dat is belangrijk en kost een paar cent (gaat iets van 6L olie in van duur/Liter).
Kijk of de DSG bak lekker schakelt, ook als je afremt van 50km/h naar stilstand mag dat niet met schokken gaan.

hier een tip van de DSG dokter uit Autoweek
http://www.dsg-dokter.nl/voorbeelden/nl_autoweek.htm
---------------------------------------------------
Doe de DSG-check
Goed, je wilt een occasion kopen met DSG. Maak eerst een proefrit, al was het alleen maar om kennis te maken met deze transmissie. Misschien ben je wel een automaat gewend en bevalt het karakter van DSG je totaal niet. Kijk, luister en voel goed of er een gebrek zit, waar in sommige gevallen de verkopende partij ook niets van bekend
is. Maak een proefrit met koude motor, zet de versnellingsbak in D, rijd een paar meter vooruit en stop. Zet vervolgens de bak in R en luister goed naar bijgeluiden. Dit proces moet vloeiend en zonder horten of stoten
verlopen.
---------------------------------------------------

Met dit weer kun je ook mooi opletten op een beslagen/vochtig interieur, dit kan duiden op lekkage achter de deurpanelen. Ik heb 1 zijde al opnieuw gekit gehad.

Inspecteer dan ook meteen even de voorste (airco) radiateur. Vooral door de onderste grille komen makkelijk steentjes binnen en vervangen kost rond 600euro. Op dit forum staat info over een bescherm grille en/of gaas dat je voor 10euro een hoop ellende kan besparen.
Ook gaan er wel eens airco regelventielen of compressors (600euro) stuk, bij mij in de garantie periode gebeurt. Is de airco regelmatig onderhouden geweest?

Veel mensen vinden de O2 achter nogal slap geveerd en monteren hulpveren voor rijden met caravan /aanhanger. Ikzelf heb verlagingveren gemonteerd welke bij grotere belasting stugger zijn. Ook hierover is veel info op het forum te vinden.

Als er xenon lampen op zit is er grote kans dat ze nog origineel zijn, maar na verloop van tijd geven ze toch minder licht. Aangezien de lampen duur zijn (150-200EUR/set) wel iets om rekening mee te houden. Wisselen is makkelijk zelf te doen.

Wow dat is een lang verhaal geworden. Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn, maar belangrijk is dat de meeste autos probleemloos zijn en ondanks keuring en proefrit kan er altijd nog wat gebeuren.
 

DJNeO

Actief lid
Nou... de kogel is gisteren door de kerk gevlogen!
heb een nette deal kunnen sluiten en mijn Skoda kunnen inruilen.

Ben gisteren in het midden van het land gaan kijken voor 2 auto's ,
een skoda Octavia Combi Elegance uit Jan 2008 in t zwart, 1.9 TDI DSG
een Volkswagen Passat uit Okt 2006 in t Beige, 2.0 TDI DSG

Voor beide kreeg kon ik een goede deal sluiten, maar bij de Passat was het net iets beter en een
half jaar garantie, icm met een zeer goede en betrouwbare dealer heeft mij doen besluiten de Skoda
in te ruilen voor een Passat.

Zal er nog foto's van plaatsen als ik hem heb...
 

guitar_billy

Senior Member
je hebt in ieder geval een lekkere TDI + DSG combinatie, ga je veel plezier aan beleven ! :thumbsup:

kom maar op met die fotos...
 

DJNeO

Actief lid
Nou vooruit... bij deze de dealer foto's!! :)

47TJSB_1.jpg


47TJSB_2.jpg


47TJSB_3.jpg


47TJSB_4.jpg


47TJSB_5.jpg


47TJSB_6.jpg


47TJSB_7.jpg


in de toekomst toch nog maar eens kijken voor een setje licht metalen velgen :)
 

Blacky

Forumguru
Is geen slechte keuze van je DJNeo. Je hebt nu je TDI +DSG helaas geen Skoda maar Passat is ook oké. Succes ermee. :bloemen:Bekende dealer op de auto-
boulevard.
 

DJNeO

Actief lid
helaas is de Octavia Combi TDI DSG 4x4 een uitzondering op de automarkt... als ik er 1 had gevonden was dat hem geworden... maar helaas!

Dealer is inderdaad een bekende, en in de ogen van mijn familie ook een zeer goede dealer, mijn vader komt daar al zeker een stuk of 15 jaar heeft er op 1 na al zijn volvo's daar gekocht (mag jij raden welke volvo het zwarte schaap was door alle storingen etc) verwacht daardoor dus ook absoluut geen slechte deal te hebben gedaan!
 

DJNeO

Actief lid
de orginele radio gaat eruit en hier thuis op de plank liggen...
ga mijn eigen full-map navi van Kenwood erin plaatsen, uiteraard zit hier ook al een carkit in en ik weet niet of die VW carkit het doet zonder orginele radio...
 
Bovenaan Onderaan