aanschaf O2 combi 2006

snip

Nieuw lid
Hallo allemaal,ik ben al gaan kijken op het forum maar kon niets direct vinden wat ik wilde weten.
Mijn vraag is of iemand mij kan vertellen waar ik op moet letten bij een octavia combi 1.6 fsi combi van 2006 op benz of G3. Ik begreep dat er een vw golf motor in zit die erg zuinig is in verbruik.(op hoeveel in de praktijk??) en is het onderhoud redelijk? distrubutie riem vervangen kost dat veel?Daar het bij een renault senic 1200,- kost.En dat vind ik veeeeeeeel te veel .Niet dat ik niet weet dat auto rijden geld kost maar het moet wel redelijk zijn. Misschien zijn er tips??? Ik vind deze auto mooi om te zien en erg veel luxe hebben voor het geld.De ruimte achter hebben we nodig voor een greyhound (hond) die altijd wil staan.En de engelse bulldog.Het ziet er allemaal erg mooi uit.En het wordt onder de vw vlag gebouwd ,wat mij weer erg aanstaat daar ik eigenlijk een vw fan ben. Het zou dus een goede fijne auto moeten zijn waar ik dan weer jaren plezier van zou moeten hebben. Toch ???????
Grtz Frans,

Misschien kan ik je helpen met wat gebruiksgegevens? Ik houd ze bij in www.autoverbruik.nl. De Skoda Octavia 1.6 FSI die in het merkenoverzicht op die site genoemd wordt, is die van mij. 's Zomers zit ik op een gemiddelde van 1:16 (soms ook wel ver daarboven), 's winters op zo'n 1:15. Zie ook de plaatjes van de maxidotgegevens in http://www.skodaforum.nl/board/album.php?albumid=22.

Volgens mij kan een FSI niet op LPG draaien, in verband met het speciale inspuitingssysteem, maar dat weet ik niet zeker. Ik tank meestal Euro95 in de VPowervariant (dus eigenlijk met octaangetal 97). Daar loopt de motor het beste op, in mijn ervaring en als je het omrekent ben ik per tank qua gereden kilometers nog voordeliger uit ook. Euro 95 kan volgens fabrieksopgave gebruikt worden i.p.v. Super 98; heeft alleen een gering vermogensverlies tot gevolg.

Mijn auto heeft de eerste beurt in de VOI (verlengde onderhoudsinterval) gehad bij 30.000 km. Dat kostte me ca 250 Euro. Verder heb ik er in deze twee jaren geen onderhoud aan gehad.

Je kunt er inderdaad een fijne en goede auto aan hebben. Succes met je keuze.

snip

Nieuw lid
Hallo cant55, Bedankt voor de tip.Ben er gelijk op wezen kijken.Staat het verbruik goed bij.

GuusO

Nieuw lid
Hallo Snip,

Ik rijd sinds mei 2007 met een O2 Combi 1.6 MPI kmstand bij aanschaf was 32dkm. Eind 2007 heb ik een LPG installatie laten inbouwen. Verbruik op euro95 van mei 2007 tot dec 2007 was 1:12,9 km/l gemeten over 15dkm. Op LPG is het verbruik na 30kdm 1:10,2 km/l.
Er waren in begin nogal wat problemen: waterpomp incl. distributieriem en multi V-riem, de centrale vergrendeling van het bestuurdersportier, de cruise control schakelaar en het bestuurdersportierraammechanisme is vervangen. Dat is een hele lijst, maar is allemaal onder garantie gebeurd.

Bij 60dkm heeft de O2 een beurt gehad, kostte 430 euro incl. remvloeistof vervangen en koplampen afstellen. Verder reken ik elke 10dkm op 1 l longolie a 20 euro.

Bij 65dkm zijn 4 banden vervangen door LM velgen met nieuwe banden.

Verder is het gas tanken voor 20 euro en weer 500 km rijden!

Al met al vind ik kosten prettig laag. Het is een ruime, comfortabele (gezins)auto waar ik nog lang mee hoop te doen.

Groet, GuusO

snip

Nieuw lid
Hallo Snip,

Ik rijd sinds mei 2007 met een O2 Combi 1.6 MPI kmstand bij aanschaf was 32dkm. Eind 2007 heb ik een LPG installatie laten inbouwen. Verbruik op euro95 van mei 2007 tot dec 2007 was 1:12,9 km/l gemeten over 15dkm. Op LPG is het verbruik na 30kdm 1:10,2 km/l.
Er waren in begin nogal wat problemen: waterpomp incl. distributieriem en multi V-riem, de centrale vergrendeling van het bestuurdersportier, de cruise control schakelaar en het bestuurdersportierraammechanisme is vervangen. Dat is een hele lijst, maar is allemaal onder garantie gebeurd.

Bij 60dkm heeft de O2 een beurt gehad, kostte 430 euro incl. remvloeistof vervangen en koplampen afstellen. Verder reken ik elke 10dkm op 1 l longolie a 20 euro.

Bij 65dkm zijn 4 banden vervangen door LM velgen met nieuwe banden.

Verder is het gas tanken voor 20 euro en weer 500 km rijden!

Al met al vind ik kosten prettig laag. Het is een ruime, comfortabele (gezins)auto waar ik nog lang mee hoop te doen.

Groet, GuusO

Hallo Guus, Dat klinkt allemaal goed. Alleen begrijp ik niet dat volgens rdw de auto 1 op 20 ruim moet rijden op de snelweg. Ik vind dat erg onwaarschijnlijk maar het staat er wel.Dat zie ik hier niet?!Maar dat zal misschien een andere motor zijn?Ik denk dat ik ook een gas uitvoering ga nemen. ,het scheelt toch. Wij rijden gemiddeld 12 dkm p/j.prive.
grtz Frans

GuusO

Nieuw lid
Hoi Snip,

Het gemiddeld verbruik voor O2 Combi 1.6 MPI is 7,2 l/100km = 1:13,9 km.
Let wel, ik reken zelf het verbruik uit aantal km gedeeld door liters getankt. De boardcomputer is optimistischer ca. 0,5 l/100 km minder!
Als je 12dkm/j gaat rijden is LPG niet interessant. Je moet rekeninghouden met afschrijving van de LPG installatie ca. 2300 euro, een paar euro meer verzekering en een hogere motorrijtuigenbelasting 816 ipv. 524 per jaar.
Ik denk 5 jaar met de O2 te gaan doen, dan kan je extra afschrijving uitsmeren over 5 jaar. Ik bespaar ca. 100 euro per mnd op de totale kosten.

Groet,

Guus

snip

Nieuw lid
Hoi Snip,

Het gemiddeld verbruik voor O2 Combi 1.6 MPI is 7,2 l/100km = 1:13,9 km.
Let wel, ik reken zelf het verbruik uit aantal km gedeeld door liters getankt. De boardcomputer is optimistischer ca. 0,5 l/100 km minder!
Als je 12dkm/j gaat rijden is LPG niet interessant. Je moet rekeninghouden met afschrijving van de LPG installatie ca. 2300 euro, een paar euro meer verzekering en een hogere motorrijtuigenbelasting 816 ipv. 524 per jaar.
Ik denk 5 jaar met de O2 te gaan doen, dan kan je extra afschrijving uitsmeren over 5 jaar. Ik bespaar ca. 100 euro per mnd op de totale kosten.

Groet,

Guus
Hallo Guus. Een lpg g3 is dus niet intresant in mijn geval.Ook al zou die al in de auto ingebouwd zijn. Die kost maar 14 euro p/mnd meer dan een benzine versie in mijn geval.Dan is het toch wel intresant ???Een FSI motor zou dus zuiniger moeten zijn?Ik lees overal dat die 1op 20 moet rijden (lijkt mij erg sterk,maar staat er wel!) Heeft iemand een skoda octavia uit 2006 met een FSI motor?Wat zijn uw ervaringen met die motor??
Bij voorbaat dank , Frans

Bovenaan Onderaan