aanschaf octavia 2.0 combi

teuntje

Nieuw lid
Beste mensen,
Mijn vriendin en ik hebben een half jaar geleden een fabia combi gekocht waar we om meerdere redenen spijt van hebben(onze eigen stomme schuld!!)Hij is o.a gewoon te klein omdat wij veel camperen en een kind hebben.Verder heb ik wel altijd met plezier skoda gereden dus daar ligt het niet aan.Nu is mijn oog op een octavia 2.0 uit 2003 gevallen.Deze auto heeft bijna 75000 kilometer gelopen en ik heb nog nooit een auto gekocht met zoveel km op de teller maar een met minder kan ik me niet veroorloven.
Nu heb ik een paar vragen,is dit erg veel of kan hij nog lang mee(rij nog geen 20000 per jaar)
Hoe zit het met onderhoudskosten bij deze km stand.
wanneer moet bv de dist.riem vervangen worden en wat kost dit ongeveer.

alvast bedankt

johann

Lid
75000 km valt best mee. Zeker als je niet zo veel gaat rijden kun je nog jaren plezier van die wagen hebben. Mocht je m kopen dan kun je bij aflevering wel bedingen dat de distributieriem vervangen wordt mocht dit nodig zijn, dacht zo uit mn hoofd dat t om de 60dkm moest, maar is ook afhankelijk van welke motor erin ligt dus pin me er niet op vast, bij mijn RS is t om de 180dkm.

75000 km is niet veel. Ook voor een benzine motor niet. (Gezien je kilometerverbruik zal het waarschijnlijk een benzine motor worden).

Prijzen van onderdelen ken ik niet. Daar kan ik dus niets zinnigs over zeggen.

purk

Senior Member
Er staat voor dit type geen interval voor de distributieriem, ik zelf zou de riem bij 120.000 km of 6 jaar vervangen, wel zou ik de waterpomp gelijk vervangen als je de riem toch vervangen wilt.

Kosten van de onderdelen is ongeveer 200 euro ( spanrol, tandriem en waterpomp) en dan komt het werk er nog bij, misschien ken je een handig mannetje of kun je het zelf.

Het enige wat ik nog kan verzinnen bij een 2.0 liter is dat ze nog wel eens olie lusten, 1 liter op de 4000/5000 kilometer, maar dat KAN he, ze hebben het niet allemaal. Dus vraag er na.

Eleganca

Nieuw lid
Wat is nou 75000 Km? Mijn vorige octaaf 1.6 glxi had bij aankoop 42000 gelopen en bij inruil 73000. Mijn huidige octaaf 2.0 heeft er 140000 gelopen. Kan nog jaren mee, ook met 20000 per jaar. In het onderhoudsboekje staat dat de distributieriem bij 120.000 Km vervangen moet worden. Veel plezier ermee.

purk

Senior Member
nu zit ik me te bedenken, mijn eerste volkswagen golf II had bij aanschaf ook 76000 kilometertjes op de teller staan, bij verkoop had er 189000 op de teller. en dat zonder veel problemen en dat na 6 jaar.

Mark

Banned
Gewoon zien dat de wagen met een groot onderhoud word afgeleverd, voor de rest moet je zoals elke 2de hands wagen geluk hebben.
Veel hangt af wat de vorige eigenaar met de wagen uitgespookt heeft.

Heb er zelf eentje gekocht met 90 dkm op teller. Weliswaar een 1.6i Combi, maar met onderhoudshistorie. Ex-lease bak, en afgeleverd met grote beurt, apk etc. En een goede garantie, die de verkoper tot op heden netjes is nagekomen met de problemen die ik gehad heb.
Ik zou het onderhoudsboekje er bij pakken, eventueel eens zien of je het NAP register (nationale auto pas) kunt raadplegen, en natuurlijk de
RDW site met een bezoek vereren ivm gegevens van het voertuig en datum te naamstelling en verloop APK.
Ben net terug van een weekje Denemarken, een kleine 2000 km gedraaid in een week, en veel plezier van de Octavia gehad. Goede zit, cruise control, mooi verbruik ondanks 140 op de autobahn. Kortom, in mijn ogen een goede auto, ook voor de langere afstanden. Ik hoop er nog vele jarne plezier aan te beleven.
Tot besluit, ik reed voorheen Felicia Combi, met wienig problemen, en heb ook voor de keuze gestaan Fabia combi of iets oudere Octavia Combi. 3x proefzitten in een Fabia Combi gaf de doorslag (de bagaruimte vond ik sowieso al mager in vergelijing met die van de Felicia), liever een wat oudere Octaaf met meer beenruimte en grotere bagageruimte, dan een op voorhand al te kleine Fabia Combi en je vervolgens nog jarenlang ergeren.....
Veel succes met het eventueel aankopen van deze Octaaf Combi!

MVg, Peter

Bovenaan Onderaan