Aanschaf Octavia met 200k

Goedendag,
Ik kan een Octavia combi 1.2 tsi 2014 kopen met 210.000km. Rond 9000 euro
De auto ziet er echt heel netjes uit maar is dit ook verstandig en moet ik nog op bepaalde punten letten voor aanschaf? Ik rij zelf maar 15k per jaar!
Alvast bedankt

JeSko

Forumguru
Zelf zou ik geen 9 k willen neertellen voor een auto die 2 ton gereden heeft, voor dat budget vind je heus wel wat anders met minder kilometer.

Wat zou wel een goede prijs zijn? Hij rijd goed en alles functioneert is een élégance business de distributie snaar, waterpomp en remmen zijn bij 190.000 vervangen.
Voormalig leasebak geweest tot 160.000 daarna 50.000km particulier.

s-line

Forumguru
Rond de 7k zou echt wel de max moeten zijn! Zeker in deze tijden zou dat makkelijk moeten kunnen.

Timmer

Forumguru
Ik vraag me altijd af waarom mensen auto's kopen met zoveel km's? Geen verwijt of oordeel uiteraard.

9k, is zoals al gezegd, voor mij ook te veel. Ik heb geen ervaring met de 1.2 maar de 1.4's waren niet super betrouwbaar.

Bedankt voor de reacties, tja je komt wat tegen wat een paar jaar geleden ver buiten het budget was en het ziet er goed uit, mooie kleur, heeft alle opties, zit lekker, rijd fijn, mooie Columbus en je bent verkocht!
Denk er sterk aan de gok toch maar te nemen ondanks het hier niet echt wordt toegejuicht maar heb nog geen concrete Feitelijke problemen Bij 200k voorbij zien komen.
Ik denk daarbij ook liever veel goede (snelweg) kilometers dan weinig slechte (stad en korte ritjes) kilometers. Hou wel rekening met onvoorziene kosten zoals altijd moet bij een tweedehands.

7 of 8k en wat minder kilometers kan ook maar dan zitten de distributiesnaar en waterpomp en remmen vaak ook nog aan te komen.

Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Ik denk daarbij ook liever veel goede (snelweg) kilometers dan weinig slechte (stad en korte ritjes) kilometers.

Het is wel een Benzine, voor een Diesel gaat dit veel meer op. Zoek wat verder zou ik zeggen, je vind echt wel TSI's met minder km's voor dat budget. Of een Leon ST, zoiets.

Je kan dat vaak bedingen hoor bij aankoop, dat ze die vervangen bij de aankoop.

Laatst bewerkt:

Timmer

Forumguru
Je kan natuurlijk evengoed een probleem hebben bij een wagen met 50k op de klok. Ik oordeel niet (zoals ik eerder al aangaf), ik stel me die vraag gewoon, niet enkel omdat jij aangeeft deze wagen te willen kopen, maar algemeen.

mijn buurman heeft enkele jaren geleden een Touareg gekocht met 217k op de klok en heeft er nooit problemen mee gehad, dus het is zeker niet ongewoon.
Als de wagen je bevalt, en je hebt er een goed gevoek bij, waarom niet?

haassie

Forumguru
Heb zelf een auto gekocht met 120k....auto is nu met 200k beter dan bij de 120k....is maar net wat de vorige eigenaar ervoor over had om m goed te houden cq krijgen.

brepus13

Forumguru
Als een auto in 6 jaar 210k heeft gereden dan mag je er gerust van uit gaan dat dit veelal snelweg km ers zijn geweest. Ik zou me er niet perse druk over maken, zeker niet als de onderhoudshistorie compleet en uitgebreid is. Het kan vast goedkoper dan 9K maar ach, als jij er tevreden mee bent dan is het goed toch?!

succes met je zoektocht iig!

Bedankt allen voor de reacties, ik heb de auto gekocht tegen de bovenstaande goed bedoelde adviezen in die ik op het oog had een mooie O3 Élégance Business line Racing bleu xenon Stoelverwarming trekhaak 2014 1.2 tsi met dik 203.000 km op de teller.
De motor loopt mooi, auto ziet er goed uit, compleet en rijd lekker.
Auto gekocht zonder garantie maar met grote beurt, rondom nieuwe remmen, extra set lichtmetaal met winterbanden (gebruikt), nieuwe distributieriem en waterpomp (wat achteraf niet echt nodig was want die loopt niet met de distributieriem mee wat ik eerst wel dacht bij de onderhandeling).

Ik heb er nu al bijna 500km Prive mee gereden en hij rijd heerlijk, hiervoor een lease egolf 7 zakelijk gehad maar vind de Skoda op de snelweg lekkerder rijden alleen het weer moeten schakelen in de stad is even wennen.
Ik heb de nieuwe kaarten voor de Columbus (groot scherm) geïnstalleerd en ben positief verrast hoe snel de Columbus en navigatie werkt het werkt prettiger dan de nieuwere versie die in de egolf uit 2018 zat met alleen maar touchscreen het leek daar allemaal wel wat trager ook het opstarten van de navigatie.

Het is in de kleur racing bleu met Chrome raamlijsten best een opvallende auto en heb er al meer complimenten voor gekregen dan de witte egolf in drie jaar, de led rijverlichting, led achterlichten en xenon lampen staan hem ook erg goed en maken de auto modern en af vind ik.
Lampen onder de buitenspiegels zijn fijn.

De kinderen zijn erg blij met de enorme beenruimte en vinden de vloerverlichting leuk en handig die vanonder de stoelen komt.
Ik was zelf bekent met dimmende binnenspiegels maar kwam tot ontdekking dat de Skoda ook dimmende buitenspiegels heeft wat perfect werkt en ik erg fijn vind.

ik heb wel 1 puntje en dat is dat ik soms een storingsmelding krijg van de automatische sturing rijverlichting terwijl de lampen wel aangaan (ik bedenk me nu net dat ze misschien wel niet uitgaan overdag nu ik dit typ).
Kan het zijn dat dit aan een sensor achter de ruit bij de spiegel vandaan komt en is deze goed zelf te vervangen?

ik zal binnenkort wat foto’s maken en plaatsen.

Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Gefeliciteerd met je aankoop.
Bij storingen altijd even laten uitlezen.

Kun je aangeven wat voor lampje er brandt?
Er is een topic waar iemand dit ook had, maar weet niet of daar een oplossing van is gekomen.

Cordoba

Forumguru
Ik zie het topic nu pas, maar met zo'n auto kun je makkelijk nog 5-6 jaar vooruit als ie technisch in orde is. Wat de lampen betreft: je hebt geen AFS lampen of zoiets, die bij het starten even naar links/rechts onder/boven schijnen voor ze naar de juiste stand gaan? Als er een probleem is met een sensor of iets dergelijks blijven dergelijke lampen in de lage stand staan, zodat ze geen tegenliggers verblinden, maar je hebt wel veel minder zicht dan wanneer de lampen goed werken.

Gefeliciteerd met je aankoop. :thumbsup: Je zult er veel plezier van hebben. Voor wat betreft je km stand, ik rijd een 1.4 TSI DSG (in dezelfde uitvoering als jij nu hebt) met 172.000km erop en de wagen is echt probleemloos en rijd alsof hij nieuw is. (moet wel eerlijk zijn, heb bij 155.00km de DSG koppelingsplaten moeten laten vervangen )

Laatst bewerkt:

Jessedew

Senior Member
gefeliciteerd met de aankoop. Ikzelf rijd ook een elegance uitvoering, erg luxe uitgerust. nu schijt mn achterruitenwisser er wel uit, dat is jammer, maar ja, altijd afwachten of er wat mee is, zal best wel meevallen denk ik.

Bovenaan Onderaan