aanschaf roomster met behoorlijk wat km / problemen ja/nee

in een eerder topic heb ik ervaringen gevraagd mbt aanschaf fabia combi.

een roomster zou voor ons een ideale metgezel zijn, zeker omdat de fietsen (mtb/race) hier makkelijk ingereden kunnen worden.

ik zou een roomster kunnen aanschaffen, wel met 160000km, 1,4 tdi diesel, uit 2008. qua aanschaf veel goedkoper dan een nieuwe of jonge fabia greenline...

kan iemand mij ervaringen weergeven voor de roomster met zoveel km? is ie betrouwbaar genoeg?
wat zijn veelvoorkomende 'problemen' bij deze auto?

maw waar op te letten bij een roomster met zoveel km?

ik zie jullie info graag verschijnen!

mvg

ronald

Noord26

Forumguru
Het algemene verhaal: duik in de historie van de auto. Kijk naar de beurtjes en vraag naar de vorige eigenaar. Zijn die op tijd uitgevoerd, heeft de vorige eigenaar alle facturen nog? Zitten er veel krassen op de auto? Dat zegt wel iets over de manier waarop een auto gereden is. Een auto met 160Dkm op de teller, welke goed onderhouden is kan zo maar 500Dkm mee gaan.

AGTon

Forumguru
Wat ik ook van belang vind, is hoeveel km heeft de auto gemiddeld per jaar gereden. 160D km in zeg 4 jaar tijd betekend veel snelweg kilometers. Hierdoor is de meeste techniek minder belast dan bij korte ritten, en de motor dus ook.

kunnen jullie mij vertellen waar ik info kan vinden mbt het vervangen van de distributieriem? welke intervallen worden gehanteerd voor de 1,4 tdi?

Boet

Actief lid
Waar je op zou kunnen letten (ervaring met een 1.9 TDI) zijn:

versnellingsbak - schakelt het ding soepel; geen gekraak of 'doorschietende' pook
klepstoters/nokkenas - de klepstoters zijn bij mij recentelijk (240.000) vervangen omdat e.e.a. wat slijtage begon te vertonen. Kun je alleen maar zien door de
boel open te maken.
Voortrein/subframe - de rubbers zijn kwaliteit bagger, dus goed luisteren of je gerammel vanuit het vooronder hoort bij hobbels/gas los/remmen

Dit waren bij mij de grote gevallen. Kleine dingetjes heb ik feitelijk nooit.

Cyrus

Actief lid
kunnen jullie mij vertellen waar ik info kan vinden mbt het vervangen van de distributieriem? welke intervallen worden gehanteerd voor de 1,4 tdi?

Bij TDI's elke 120.000 of 150.000km, afhankelijk van motortype en bouwjaar. De juiste interval staat in het serviceboekje. Anders even je dealer bellen.

Bovenaan Onderaan