Aanschaf Skoda superb 1.8 TSI Ambition bj 2010

Hallo Skoda fans, Ik ben nieuw, en zit ik op het goede topic, op skodaforum.nl, ik ben al in een ver stadium van aanschaf Skoda superB 1.8 TSI Ambition bj 28-01-2010. met 130.427 km..
Heb ermee gereden en rijdt uitstekend mn. voor mijn lengte (1.93 m lang). Als eerste, voordat ik hem startte, het oliepeil gecontroleerd. Deze stond op max hoogte.
Mijn vragen zijn,
1 Wat de aanduiding van superb 1 ,2 en 3 inhoud. (denk zelf type en bj.?)
2 Kan deze km stand een indicatie zijn dat er problemen kunnen komen, bv. olieverbruik. distributieketting, noem waar wat op.

alvast bedankt voor de genomen moeite
Robert
 

Spierings

Forumguru
2- olie verbruik ligt bij deze blokken altijd op de loer, zeker als er nog nooit iets aan gedaan is..

Gewoon in de gaten houden..
 

JeroenHamann

Forumguru
@Roberbg heb je een motorcode? Er zijn aantal gevallen bekend waar een hoog olieverbruik kan ontstaan, staat de Superb bij een garage? Dan zeker 6 maanden BOVAG en proberen langer garantie te krijgen op het olieverbruik.
Wij hebben sinds eind augustus 2016 een Superb combi 1.8 en zijn zeer tevreden, mooie ruime auto
 

Rallye

Forumguru
De aanschaf van een 1.8tsi uit deze periode is wel een gok. Voor hetzelfde geld heb je geen problemen, maar ik heb autohandelaars horen zeggen dat zij deze auto's niet zelf houden maar doorzetten naar de handel in verband met problemen rond excessief olieverbruik. Een collega van mij had een Octavia met diet blok, dat een liter olie verslond op 750km. Hij heeft toen een nieuwe motor gehad, die overigens nogsteeds (maar minder) olie verbruikte. Zie ook de vele verhalen hieromtrend op het forum. Er is zelfs iemand op het forum die voor aanschaf, op kosten van zijn verkoper, bij een dealer een nieuw motor heeft laten monteren.

Kortom, als je hem per sé wilt hebben: check of deze auto alle verbeteringen gehad heeft (rekeningen?) en probeer af te spreken bij hoeveel olieverbruik je onder garantie maatregelen mag verwachten (en welke).
 

JeroenHamann

Forumguru
De aanschaf van een 1.8tsi uit deze periode is wel een gok. Voor hetzelfde geld heb je geen problemen, maar ik heb autohandelaars horen zeggen dat zij deze auto's niet zelf houden maar doorzetten naar de handel in verband met problemen rond excessief olieverbruik. Een collega van mij had een Octavia met diet blok, dat een liter olie verslond op 750km. Hij heeft toen een nieuwe motor gehad, die overigens nogsteeds (maar minder) olie verbruikte. Zie ook de vele verhalen hieromtrend op het forum. Er is zelfs iemand op het forum die voor aanschaf, op kosten van zijn verkoper, bij een dealer een nieuw motor heeft laten monteren.

Kortom, als je hem per sé wilt hebben: check of deze auto alle verbeteringen gehad heeft (rekeningen?) en probeer af te spreken bij hoeveel olieverbruik je onder garantie maatregelen mag verwachten (en welke).

Een 2de hands auto kopen is altijd een gok, als deze auto bij een garage staat zou ik sowieso 6 maanden BOVAG vragen en als de verkoper veel vertrouwen in zijn product (de auto) heeft dan durft deze ook langer garantie te geven op olieverbruik.
Ik heb bijv. 6 maanden BOVAG en 1 jaar op olieverbruik.

Er is inderdaad veel te lezen op internet en dit forum over het olieverbruik van deze motor / motorcode echter lezen we dan weinig goede berichten omdat deze niet vermeld worden!

Wij rijden sinds augustus in een Ambition 1.8 TSI Superb Combi en deze heeft geen Olieverbruik! We hebben sinds augustus ongeveer 7000 km gereden!
 

Rallye

Forumguru
@JeroenHamann : natuurlijk kun je nooit precies weten wat er eventueel aan de hand is met een tweedehands auto. Ik probeer aan te geven dat het risico bij een 1.8tsi groter is dan bij andere motoren.

Verder heb je precies gedaan wat ik adviseer: het probleem benoemen en vantevoren met je verkoper afspraken maken over waar je recht op hebt als het zich voordoet.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ook met een nieuwe auto kun je pech hebben, zoals ook wel te lezen valt op dit forum. (Dreunende auto, versnellingsbak kapot na 20k km, auto volledig plat na 1 maand)
Je weet het nooit, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.
 
Aanschaf 2é hands auto blijft altijd een risico, gisteren terug naar de Renauld garage, daar is de superb 1.8 TSI ingeruild. ps zegt niets over Renauld.
Heb van de verkoper geen info gekregen omtrent chass.en motornr. Evt. olie proble(e)m(en), had hij nog nooit van gehoord, verkoop praatje. Verkoop is niet doorgegaan
Ter info, aanschaf prijs € 13.495,-. Ingebouwd risico van € 2700,- zoals vermeld in een van de topics, voor revisie motor (gezien de 130.427 km stand bj 01-2010 op kenteken), zou komen op z'n € 16,645,-. Dit is voor mij teveel risico.

bedankt voor de reacties en ik blijf de topics volgen,
Robertbg
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Garantie hangt helemaal af van de verkopende garage.. ze zijn nergens hiertoe verplicht..

Olieverbruik valt wel onder verborgen verbreken en ook al heb je geen garantie dan kun je als nog praat van maken als je er na een paar maanden achterkomt...
 

Edwin83

Senior Member
Ik zou het echt in het koopcontract laten zetten. Wij kochten ook een gebruiker en daar is toen kosteloos een revisie motor in gegaan. Als je net een auto hebt gekocht zit je niet op die kosten te wachten. Buiten dit risico is het echt een hele fijne ruime auto. Ik zou verder zoeken naar eentje die al onderhanden is genomen of een dealer/garage die het zwart op wit wil zetten.
 

s-line

Forumguru
Maar ook een dealer die inruild kan toch niet weten of de auto wel of niet olie verbruikt! De vorige eigenaar, gaat dat eventueel als het zo is,heus niet melden. En zeker als het bij een ander merk is,zijn de verkopers vaak niet eens op de hoogte van problemen bij andere merken. Vaak zijn verkoper zoiezo niet de meest technische mensen. Ik koop nu al sind 1999 mijn auto's nieuw en de eerste echt technische verkoper moet ik nog tegen komen. Bij VW, Seat, Skoda en Peugeot zitten ze iig niet!:nono:
Meestal leer ik ze de nodige info over bepaalde zaken.:pieker:
 

Edwin83

Senior Member
Daarom ook in het koopcontract laten zetten dat er bij een verbruik van 1L op 2000km een rivisie moet plaatsvinden. Als je niet op de hoogte bent van de kwaal van deze motoren vind een ieder dit gebruik niet acceptabel. Vast leggen voorkomt getouwtrek in de toekomst.
 

Spinal

Forumguru
Ja, maar hij zegt ook de topics te blijven volgen en misschien komt hij volgende week weer een interessante Superb tegen, dan is dit toch nuttige info om te weten.

Ander puntje, je kunt ook voor de 1.4 TSI kiezen. Die heeft het olie verbruik probleem niet (evt wel de ketting problemen). Ik heb er in proef gereden en moet zeggen dat dat toch vlot rijd. Helemaal volgepakt met bagage en 4 volwassen erin misschien minder maar hoe vaak komt dat voor. Als je de 1.4 TSI laat chippen kom je op 145pk en 250Nm, dan heb je genoeg power en minder problemen. Dit zou mijn keuze zijn.
 
Bovenaan Onderaan