Aanschaf Superb 2.0 tfsi

remcodevries

Nieuw lid
Beste Superb liefhebbers, ik ben nieuw op het forum. Zoals mijn voorganger ben ik ook van plan een Superb aan te schaffen, echter geen 1.8, maar een 2.0 tfsi combi. De auto is uit 2011 en heeft 80000 km op de teller staan.
Ik lees veel over het overmatig olieverbruik van de 1.8, maar nog niets over de 2.0. De motorcode is ccza (dezelfde als een Golf GTI). Zijn dit ook motoren met potentieel olieverbruik of deze juist weer niet?
 

remcodevries

Nieuw lid
Spinal, Bedankt voor je reactie. Ik had het stuk van Hartog al gelezen, maar ook hier wordt de Superb 1.8 genoemd en niet de 2.0. Zijn er gebruikers van het forum die ervaringen hebben met deze motor?
 

Pivo

Forumguru
Het gaat om alle 1.8 en 2.0 T(F)SI motoren van VAG uit de periode 2008-2015. Dat de Superb 2.0 TSI niet specifiek wordt genoemd maakt niet dat het probleem daar niet speelt. De titel van het artikel is dan ook Waarom verbruikt mijn 2.0/1.8TFSI motor veel olie, en wat is "veel" eigenlijk?

Dus ja, de 2.0 TSI heeft dit probleem ook. Er rijden er alleen een stuk minder van rond dan de 1.8, dus het is mogelijk dat je er minder over leest. Ik begrijp dat je op zoek bent naar ervaringen en een risicoinschatting, dat was ik zelf ook, het heeft alleen geen zin omdat niemand zonder ingrijpend onderzoek je kan vertellen of het probleem aanwezig is of niet. De enige manier om het te achterhalen is vaststellen of de betreffende wagen de revisie al heeft gehad. In mijn zoektocht ben ik één keer een advertentie tegengekomen waarbij vermeld werd dat de revisie was uitgevoerd, die kans is dus klein.

Beste tactiek is mijns inziens: zoek een model dat aan al je wensen voldoet en bepaal een prijs waarbij je incalculeert dat je op enig moment de revisiekosten voor je kiezen krijgt. Of beding een verlengde garantie en hoop dat het probleem binnen de garantie verholpen kan worden (zoals bij mij het geval was).
 

JeroenHamann

Forumguru
Zoals @Pivo zegt hebben wij ook gedaan, als een garage vertrouwen in zijn product heeft dan durft deze ook garantie te geven op het Olieverbuik, wij hebben bijv. 6 maanden BOVAG en een jaar op Olieverbruik, dat zegt natuurlijk niks maar geeft wel vertrouwen.
Ik moet zeggen wij hebben tot nu toe GEEN olieverbruik! en hebben al 7000 km gereden vanaf augustus

succes met je keuze @remcodevries Superb echt een heerlijke ruime auto!
 

vleier

Forumguru
Ik heb hetzelfde. CCZA motor en geen druppel verbruik. En verder goed in de garantie indekken.
 

remcodevries

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reactie's. Ik heb contact gehad met Pon. Deze erkende het olieverbruik m.b.t. 1.8 tsi, echter zou de 2.0 tsi Superb geen problemen op dit vlak moeten hebben. Wel zou de kettingspanner een potentieel probleem kunnen geven. Deze dan maar preventief vervangen, als dat nog niet gedaan is.
 

vleier

Forumguru
Bedankt voor jullie reactie's. Ik heb contact gehad met Pon. Deze erkende het olieverbruik m.b.t. 1.8 tsi, echter zou de 2.0 tsi Superb geen problemen op dit vlak moeten hebben. Wel zou de kettingspanner een potentieel probleem kunnen geven. Deze dan maar preventief vervangen, als dat nog niet gedaan is.

dat is ook mogelijk ja
 

Spierings

Forumguru
Bedankt voor jullie reactie's. Ik heb contact gehad met Pon. Deze erkende het olieverbruik m.b.t. 1.8 tsi, echter zou de 2.0 tsi Superb geen problemen op dit vlak moeten hebben. Wel zou de kettingspanner een potentieel probleem kunnen geven. Deze dan maar preventief vervangen, als dat nog niet gedaan is.
Bij Audi zijn er meer 2.0 dan 1.8 motoren en deze verbruiken net zo veel... Technisch zijn het een heel eind dezelfde blokken..
 

maximo

Nieuw lid
In september 2016 heb ik een Super II 2.0 TSI DSG6 gekocht met 138.000km op de teller. Ik heb geen last van olie verbruik. Maar na aanschaf bleek wel mijn inlaat kleppen verkoolt te zijn. Dit komt voor bij veel TSI motoren door het geweldige EGR systeem. Inlaat kleppen laten reinigen en hij rijdt geweldig. Recentelijk ook nog laten tunen bij OBD TUNING in Sint Jansklooster. Wat een geweldig auto is dit!

Goede afspraken met de verkoper en ervoor gaan! Succes
 

Spinal

Forumguru
Vanaf 2016 zijn ze overgestapt op zuigerveren met wafelstructuur afvoer ipv de gaatjes (die verstopt raken). Dus dat probleem zul jij niet krijgen.
Ik dacht dat jouw type motor ook extra injectoren had voor gedeeltelijke indirecte inspuiting om het verkolen van de inlaat kleppen te voorkomen.
Hoe heb je ze laten reinigen? Chemisch of mbv walnoot blasting?
 

maximo

Nieuw lid
Mijn auto komt uit 2010. Had bij aanschaf 6 maanden garantie op motor en versnellingsbak. Dus de dealer heeft eerst bougies vervangen toen de bobines en vervolgens hebben ze de inlaat eraf gehaald en de kleppen schoongemaakt. Hoe ze dat gedaan hebben weet ik niet.

Zie bijlage van inlaat kleppen voor en na de reiniging.

Bij de OBD TUNING is mijn EGR uitgeschakeld
 

Bijlagen

  • IMG-20161214-WA0000.jpg
    IMG-20161214-WA0000.jpg
    133,2 KB · Weergaven: 67
  • IMG-20161214-WA0001.jpg
    IMG-20161214-WA0001.jpg
    150,7 KB · Weergaven: 64

Highway

Forumguru
Olieverbruik blijkt een gok te zijn. Ik heb een CDAA 1.8 tsi uit 2010 en deze gebruikt nagenoeg geen olie. Staat nu iets van 158 000 op de teller.
 
Bovenaan Onderaan