Aansluiting Jaeger stekkerdoos af fabriek

Wim VH

Nieuw lid
Gezien wij een caravan hebben bestelden wij bij aankoop een trekhaak voorzien van een 13 polige kabelset met stekkerdoos (type Jaeger) geplaatst in het fabriek .
Wat blijkt; er werd een 13 polige stekkerdoos geplaatst waarvan maar 10 polen bruikbaar zijn. (polen 10,11 en 12 zijn niet voorzien)
De caravan heeft een koelkast die moet aangesloten worden op een stroomdraad van minimaal 2,5mm² met een zekering van minimaal 15amp.
Hiervoor worden normaal pool 10 (stroom na contact) en pool 11(aarding pool 10) gebruikt, daar deze niet voorzien zijn is het onmogelijk om de koelkast van 12volt voeding te voorzien.
Kan de koelkast worden aangesloten op pool nr. 9 (constante stroomdraad) en is de draad en zekering voldoende zwaar (minimum 2,5mm² en de zekering 15 amp) ?

Wij hebben dit probleem bij de dealer voorgelegd, pool nr. 9 zou niet voorzien zijn van een stroomdraad van 2,5mm² met zekering 15 amp.
Zij willen enkel een stroomdraad en bijkomende zekering plaatsen vanaf het 12volt contact in de koffer. (lijkt mij niet de juiste oplossing)
Hiervoor moet binnenbekleding los, trekhaak en stekkerdoos gedemonteerd worden; kostprijs +/- 150 euro.
De kosten komen dan ten onze laste.
Gezien in de brochure en op het internet steeds wordt gesproken van en 13 polige kabelset is het ook normaal dat deze volledig is aangesloten, anders moet men dit omschrijven als 13 polige stekker met maar 10 polen aangesloten enkel geschikt voor verlichting van aanhangwagen of caravan.

Graag jullie advies, ervaring enz.

andrehj

Forumguru
Eerst een vraagje: hoe heb jij in NL een trekhaak af-fabriek kunnen bestellen? Want dat vind PON voor haar klanten niet nodig... Weet je zeker dat die niet achteraf door de dealer is gemonteerd?
Over de ontbrekende bedrading: Ik heb me hier bij de Superb ook in zitten verdiepen, en daar is het (volgens het bedradingsschema) hetzelfde drama. Je wordt gewoon besodemieterd. Ik zou gewoon bij de dealer eisen dat je krijgt waarvoor je hebt betaald, namelijk een volledig bedraad stopcontact. De dealers weten echt wel dat een deel van de bedrading mist, maar kiezen er zelf voor om dit niet te vertellen.

Over het aansluiten van de koelkast op pool 9: Dat is geen optie, om twee redenen:
1. Deze draad is hiervoor te dun. Deze aansluiting is slechts bedoeld voor kleine belastingen wanneer de motor van de trekauto uit staat, zoals het waterpompje (heb je ook stromend water op de parkeerplaats) en een klein lampje als je eens op een camping zonder stroom staat.
2. Als je je motor afzet om even te lunchen onderweg trekt je koelkast (trekt minimaal 10A, vaak meer) je accu leeg. Daarom zijn speciaal voor koelkasten (en ladende accu's) in caravans de polen 10 en 11, waarbij op pool 10 alleen spanning staat als de motor aan is.

Overigens heeft verkoopt Westfalia niet alleen trekhaken, maar ook de bijbehorende kabelsets. En ook daar is standaard pool 10 niet aangesloten (wie verzint die onzin toch). Maar Westfalia komt daar eerlijk voor uit en verkoopt dan ook een extra setje:
300028300113 uitbreiding voor laaddraad pin 10
om dit probleem op te lossen.

Wim VH

Nieuw lid
Ik ben woonachtig in België, en hier kan je dus wel een trekhaak met 13 polige stekkerdoos af fabriek bestellen.
Maar zoals aangegeven slechts 10 polen aangesloten.

Monteurtje

Forumguru
In Nederland heb je dit probleem niet omdat de kabelset die door de dealer gemonteerd volledig is. Dus met geschakelde plus. Pin 12 is altijd vrij. Wat ik zou doen is toch een kabel trekken vanaf stekkerdoos naar zekeringkast en een massakabel op pin 13.
Ze willen wel een kabel aansluiten op de 12 V aansluiting?? 15 minuten meer werk en de kabel ligt bij de zekeringkast. Ik zie het probleem niet zo, waarom ze dat niet even willen doen.

Wim VH

Nieuw lid
Hoi Monteurtje,

Bedankt voor je reactie. Lijkt mij ook de meeste logische oplossing.
Ik ben momenteel met de Belgische invoerder aan het onderhandelen om een geschikte oplossing te verkrijgen en wie de kosten zal dragen.
Ik hou je op de hoogte.

Wim

Bovenaan Onderaan