Aantal vraagjes O2

jadijkstra2000

Forumguru
Hallo,

Ik heb mijn O2 nu inmiddels ruim een maand en al 7000 km op de teller, gaat hard :tongue:
Hiervoor had (heb ik nog steeds en staat te koop, een VW Passat 1.8Turbo)

Er zijn toch wel aardig wat verschillen tussen de passat (van 2002) en deze wagen.

Wat ik merk:
- Geen indicatie wanneer m'n ruitenwisserresevoir leeg is! Passat gaf netjes op tijd een melding als niveau te laag is. Schijnt dat er geen sensor in zit!? Goedkope stomme bezuiniging in mijn ogen! Reed ik laatst op de snelweg had ik hem nodig, ineens resevoir leeg, wat irritant als je die indicatie gewend bent! Maar wel bandenspanningsindicatoren... wat die dingen wel niet mogen kosten....
- Passat had een ontgrendelingsknop voor de tankdop, heeft de skoda niet, dat geeft niet, werkt op CV echter, als de deur op slot zit kun je de klep indrukken en komt een stuk naar buiten en vervolgens kun je niks meer.. leuk voor de jeugd om dat in te drukken, vervolgens kom je aanlopen, ontgrendel je de auto en staat de kleop open zonder dat je het doorhebt, handig (not!) maar is dit normaal 'gedrag' of klopt er iets niet aan m'n O2?
- Klopt het dat bij een nieuwe O2 bij het ontgrendelen van de achterklep hij in het slot blijft en je alsnog op de knop in de achterklep moet drukken om de klep te openen? De dealer zei van wel.... ik vraag het mij af!
- Soms dan werkt de knop van mijn linkerraam niet. dan moet ik 2 keer de knop bedienen, ik hoor dan bij de eerste keer ook niet een relais klikken. Zowel naar boven als beneden.... lijkt me een kwaaltje waar de garage weinig aan kan doen :( soms wel soms niet...
- Een echt gemis is de gasveer onder de motorkap, audi, vw hebben dat wel :tongue:
- Ik mis de lampjes bij de makeupspiegels :tongue:

Verder hele fijne wagen :) Alleen mis je dan sommige zaken die wel op de passat zaten en je eigenlijk standaard op een nieuwe wagen zou verwachten :tongue:
 

RobPG

Lid
uit de manual: "Het controlelampje brandt  bij ingeschakeld contact bij een te laag vloeistofpeil in het ruitensproeierreservoir. Ruitensproeiervloeistof bijvullen  bladzijde 207. Op het informatiedisplay* weergegeven tekst:Top up wash fluid! (Ruitensproeiervloeistof bijvullen!)"
 

CharlesTucker

Forumguru
Die ruitenwisserreservoirindicatie heb ik me ook over verbaasd, die sensor schijnt alleen in de auto te zitten bij auto's met koplampsproeiers/xenon. Ik ben het met je eens dat dat een verkeerde bezuiniging is, ik was er ook aan gewend in m'n vorige auto, een helemaal niet "fully loaded" Zafira. Dat gedeelte uit de handleiding wat RobPG citeert heeft ook een sterretje erbij staan, voor "alleen op sommige uitvoeringen".

Wat bandenspanningsindicatoren kosten, ik denk helemaal niets, waarschijnlijk worden daar de ABS sensoren voor gebruikt die er toch al op zitten, de computer houdt een beetje bij of je wielen links en rechts gemiddeld even snel draaien, zo niet, dan zal er wel een band lek zijn. Eigenlijk heel simpel, maar ik heb gemerkt dat het wel goed werkt :).

Je probleem met het linkerraam lijkt me iets wat niet hoort, en de dealer gewoon onder garantie behoort op te lossen. De tankdop, tsja, dat heb ik nooit uitgeprobeerd, ik denk dat je gelijk hebt. Achterklep, als ik je bescchrijving lees werkt het bij mij ook zo geloof ik, dus ik denk dat je dealer gelijk heeft. Gasveer onder de motorkap, als je dat gewend bent kan ik me voorstellen dat je mist, evenals de lampjes. Maar dat zal wel komen doordat de O2 toch net even goedkoper is als een nieuwe Passat.
 

jadijkstra2000

Forumguru
Verkeerde bezuiniging :tongue: Ook al is de O2 wat goedkoper dan de Passat, er zitten veel dingen op waarvan ik denk, dat hadden ze bij de Passat dan weer niet... maar een sensor voor de ruitensproeier.... aan de andere kant, stel dat het 10 euro is voor zo'n sensor, op 50000 autos is dat toch best een boel geld. Aan de andere kant, voor 15 euro had ik het er wel voorover gehad :tongue:
 

CharlesTucker

Forumguru
Wat die ruitensproeiersensor betreft, dat ben ik met je eens. Aan de andere kant, het reservoir is (vergeleken met de Zafira) gigantisch, ik heb hem sinds de kerstvakantie niet meer bijgevuld, en heb sindsdien al gauw weer zo'n 15.000km gereden (terwijl ik dit typ realiseer ik me dat het een goed moment is om er wat in te gooien dan)
 

hemi24

Forumguru
Gigantisch?!? Moet je nagaan: met Xenon is 'ie nog groter... (6 ltr als ik me niet vergis). En dan heb je inderdaad ook standaard de sensor voor laag niveau, maar dat gaat wel snel met die sproeiers voor de koplampen!
 

Rallye

Forumguru
- Klopt het dat bij een nieuwe O2 bij het ontgrendelen van de achterklep hij in het slot blijft en je alsnog op de knop in de achterklep moet drukken om de klep te openen? De dealer zei van wel.... ik vraag het mij af!

Nee, dat klopt niet. Hij gaat uit het slot en je kunt de klep zonder aan de knop te zitten openen. Zojuist gecheckt.

Het probleem dat jij met de tankdop signaleert heb ik nog nooit gehad. Zal er eens op letten. Het twee maal moeten drukken om het raam te openen is gewoon fout; waarom zou de dealer daar niets aan kunnen doen? Garantie?

Sensoren voor de bandenspanning kosten niets: die heb je niet. Die signalering gaat namelijk uit van de ABS/ESP-sensoren die je toch al hebt. Er wordt namelijk geen bandenspanning maar (afwijkingen in de vooraf vastgelegde) afrolomtrek gemeten.
 
Misschien een wijziging op het FL model? Bij het apart ontgrendelen van onze achterklep schiet deze uit de eerste vergrendeling. Je moet toch echt op de knop van de klep zelf drukken om deze uit de tweede vergrendeling te krijgen. Aan de klep zelf lopen trekken werkt niet. Heb dit op meer VAG producten gezien.
 

Rallye

Forumguru
Ik had een PFL, waar de klep al netjes uit de vergrendeling ging. Nu heb ik een FL, waar dat ook gebeurt. Bij mijn vorige RS is het een of twee keer gebeurd dat het slot wat vervuild was. Dan ging hij niet uit het slot.
 

MarcoO2

Forumguru
Mijn pré-FL hatchback én mijn FL-combi doen het allebei niet. Nadat ik ontgrendeld heb, moet ik alsnog de knop op de klep gebruiken om 'm open te doen.
 

Figaro75

Senior Member
Volgens mij is openen van de kofferbak met 1 druk op de knop gewoon een instelling. Bij mijn collega zijn golf werkte het ook niet.
Nadat we met VCDS zijn bezig geweest opent zijn kofferbak ook met 1 druk op de knop.
Hij heeft de gasveren van een fabia en de bumpers van de scirocco gemonteerd zodat zijn kofferbak ook automatisch opengaat net als bij mijn Skoda
 

Cyrus

Actief lid
Bij mijn vorige PFL combi Ambiente en huidige PFL HB Elegance gaat de kofferklep uit de ontgrendeling, als je het knopje langer ingedrukt houdt (> 1 sec). Bij dichtgooien is 'ie weer op slot. Is standaard zo, daar kwam geen instelling aan te pas.

De als de achterklep wel los gaat, maar niet geheel uit de ontgrendeling, zou je naar een mechanische oorzaak moeten zoeken (vervuiling, smeren slot).
 

Figaro75

Senior Member
Zoals ik al aangaf had mijn collega dat de kofferbak wel ontgrendeld werd (dus van het slot af) maar niet werd 'losgelaten'.
Met losgelaten bedoel ik dat hij iets uit het slot komt en je alleen aan de klep hoeft te trekken om hem open te krijgen.

Dit 'probleem' tref je bij VAG auto's vaker aan en dan is dit de instelling:

Access Central Convenience module 46
Select Long Coding
Select byte 2 (third from the left)
Check the box on bit 3 Central Locking (Rear Lid) Softtouch (direct open/no release)

Zo hebben wij het bij mijn collega zijn golf V ook voor elkaar gekregen.
Misschien even controleren of bij een Octavia waarbij de kofferbak niet automatisch uit het slot wordt geduwd ook hier deze bit uit staat?
 

Rallye

Forumguru
Ik neem aan dat we het hebben over wat er gebeurt als je de middelste knop van de sleutel ingedrukt houdt. Bij beide Combis waar ik ervaring mee heb springt de klep uit het slot en hoef je niets meer in te drukken om hem omhoog te halen. Zojuist nogmaals bij mijn RS gecontroleerd. Ik zal eens kijken of het een maxidot-instelling is.

Edit: ik kan zo geen instelling vinden. Ik heb de centrale vergrendeling op automatisch staan, zowel ver- als ontgrendelen. Hij staat ook ingesteld op het ontgrendelen van alle portieren.

Vreemd dat Skoda dit bij verschillende Octavia's verschillend in zou stellen.....
 
Yep, daar heb ik het inderdaad over. Middelste knop wat langer indrukken en de achterklep springt uit de eerste vergrendeling. Daarna de knop op de klep zelf bedienen om verder te openen. Ben eraan gewend en het stoort verder niet. Heb zelf VCDS dus ik zou het aan kunnen passen mits de module het toelaat.
 

Rallye

Forumguru
Blijft grappig dat Skoda dat bij één model verschillend oplost. Of zou het per bouwjaar verschillen?
 

Cyrus

Actief lid
Na de facelift zijn er andere comfortmodules gekomen (meer mogelijkheden). Wellicht dat vanaf dat moment andere standaardinstellingen worden toegepast?
 

Rallye

Forumguru
Nee, want ik heb nu een FL. Hoewel die niet in de normale fabriek wordt gemaakt, maar samen met de Scout ergens anders.
 

MarcoO2

Forumguru
Mijn pré-FL hatchback én mijn FL-combi doen het allebei niet. Nadat ik ontgrendeld heb, moet ik alsnog de knop op de klep gebruiken om 'm open te doen.
Ik moet mezelf corrigeren tav mijn FL-combi: die springt (bij lang indrukken) inderdaad volledig uit de ontgrendeling. Was me tot nu toe niet opgevallen. Zolang je er geen sterkere veren in zet maakt het feitelijk ook niets uit: je hebt nog steeds een hand nodig om de klep open te doen, alleen hoef je nu niet perse de knop te gebruiken.
 
Bovenaan Onderaan