Aarde en geschakelde plus aftappen op Stream

Frankie

Actief lid
Ik heb vanavond mijn Stream even gedemonteerd om een kabel aan te sluiten voor mijn tomtom PDA houder. Nu kan ik op het blok alleen een aarde en 2 continu plussen vinden. Enig idee waar ik op die boom een geschakelde plus kan aftappen ?

Ik wil n.l. achter het kapje voor de zekeringen een vrouwtje cig-aansteker stekker leggen. Daar prik ik dan de kabel in die mijn PDA voedt.

Thanks !!
 

purk

Senior Member
je kunt de geschakelde plus alleen van de zekeringskast veilig weghalen !!!!
in de bovenste rij zit waarschijnlijk nog een plekje vrij voor een zekering, daar kun je een stekkertje met kabel in monteren die je bij de dealer kunt halen ( als je een goeie dealer hebt ) zo heb je het ook gelijk gezekerd en hou je het veilig, massa/aarde kun je op elk deel van staal maken met een oogje en een parker.
 

Frankie

Actief lid
je kunt de geschakelde plus alleen van de zekeringskast veilig weghalen !!!!
in de bovenste rij zit waarschijnlijk nog een plekje vrij voor een zekering, daar kun je een stekkertje met kabel in monteren die je bij de dealer kunt halen ( als je een goeie dealer hebt ) zo heb je het ook gelijk gezekerd en hou je het veilig, massa/aarde kun je op elk deel van staal maken met een oogje en een parker.

Super, daar heb ik wat aan... Ik zal straks meteen bellen !! Thanks
 

Frankie

Actief lid
Heb nu van mijn dealer een kabeltje gekregen dat achter op het zekeringen blok moet. Dus die moet eerst los. Heb nog ff een torx schroeverdraaier moeten halen omdat ik die in die maat niet had. Zit nogal verstopt en goed 'ingepakt', dus ik ben benieuwd. Daarna kan ik de kabel blijkbaar achterop op positie 9A klikken. Andere eind moet dan inderdaad op het plaatwerk. Ik ga morgen eens kijken of ik dat klaar krijg..
 

Frankie

Actief lid
*met haren in t honderd* ;) Schiet niet echt op zo. Heb hele onderkant van dashboard aan stuurzijde losgenomen. Anders kwam ik niet bij de zekeringen. Maarre, daar waar aan de voorkant geen zekering zit, zit achterop helemaal niets !!! :-/ Dus niets om een kabel aan te koppelen. Nu ben ik dus nog geen stap verder. Vraag me dus nu af welke de minst kwade is om spanning dan maar van af te tappen ?! *zucht...*
 

remmie

Lid
Gewoon van de geschakelde + van de kabelboom van de radio. Een Ipod oid. pakt zo weinig stroom dat dit nooit een probleem kan geven. Wel de aftakking SOLDEREN en niet met van die blauwe klemblokjes (die je kabel half doorsnijden en na een half jaar geen contact meer maken door corrosie).
 

Frankie

Actief lid
Gewoon van de geschakelde + van de kabelboom van de radio. Een Ipod oid. pakt zo weinig stroom dat dit nooit een probleem kan geven. Wel de aftakking SOLDEREN en niet met van die blauwe klemblokjes (die je kabel half doorsnijden en na een half jaar geen contact meer maken door corrosie).

Uhm, mss was ik niet duidelijk genoeg, maar er is géén geschakelde plus op mijn radio (Skoda Stream) !! Alleen een constante plus en een CAN-bus continu plus. Dus dat gaat niet...
 
Ik heb hetzelfde gedaan wat jij wilt doen. Ik heb een aftakking gemaakt achter de radio van massa en continue stroom. Ben vervolgens met een installatiedraad (2,5mm2) vanuit de linkerzijde (zekeringen) naar de radio gewurmd en heb daar de twee kabels (voeding en antenne voor TMC) aan vast gemaakt en zodoende mooi achter het dashboard weggewerkt.
Naast de zekeringen is er nog voldoende ruimte voor een female 12V aansluiting waarin ik de standaard aansluitkabel van de navi in heb. De beide kabels kan ik netjes in het hoekje van de raamstijl naar boven laten komen. Mijn navi staat idd altijd "onder" spanning. Daardoor lijkt het "locken" van het GPS signaal veel en veel sneller te gaan. Mijn navi zit dus links tussen de voorstijl en toerenteller. Prima zichtbaar en geen last van beperking zicht op de weg.
 

Gieliovd

Forumguru
Die blokjes zijn meestal van serieus slechte kwaliteit metaal, en dat koppel je aan koperen kabels. Andere metaaleigenschappen en spanning gaan sowieso vaak niet lekker samen.

Je kunt beter kiezen voor solderen of een betere kwaliteit koperen verbinding met stekkertjes ofzo.

Maar goed, ze zitten bijvoorbeeld ook altijd bij een carkit om zo de prik van je radio af te nemen zonder solderen etc.
 
Solderen rules! Die klemmetjes zijn gewoon gevaarlijk omdat ze je koperkern plaatsenlijk dunner maken. 1 keer raden waar er brand uit zou breken, precies, op de plek waar de draad het warmst wordt, en dat is de dunste.
 
Hmmm, de klemmen zelf zijn natuurlijk wel van geleidend materiaal, of daardoor nu de kabel minder gaat geleiden door het "versmallen" zodat er echt hitte gaat ontstaan... ik betwijfel het. Er moeten dan wel heel veel Ampères door het draadje gaan lopen en daar hebben ze gelukkig zekeringen voor uitgevonden...
 

Hansman

Nieuw lid
Mijn navi staat idd altijd "onder" spanning. Daardoor lijkt het "locken" van het GPS signaal veel en veel sneller te gaan.


Permanente spanning op je gps ontvanger kan erg handig zijn om snel weer een fix te hebben. Denk er wel om dat de gps-ontvanger relatief veel stroom verbruikt. Als je de auto een week niet zou gebruiken heb je grote kans dat de accu leeg is. Ik heb dat in het verleden opgelost door er een schakelaartje tussen te zetten. Dat is ook erg handig om af en toe de spanning er af te kunnen halen en daarmee de gps-ontvanger te kunnen 'resetten'.
 

Frankie

Actief lid
Permanente spanning op je gps ontvanger kan erg handig zijn om snel weer een fix te hebben. Denk er wel om dat de gps-ontvanger relatief veel stroom verbruikt. Als je de auto een week niet zou gebruiken heb je grote kans dat de accu leeg is. Ik heb dat in het verleden opgelost door er een schakelaartje tussen te zetten. Dat is ook erg handig om af en toe de spanning er af te kunnen halen en daarmee de gps-ontvanger te kunnen 'resetten'.

Uhm..... mijn PDA is niet voorzien van GPS. Er zou max de PDA houder onder spanning staan. Mijn GPS ontvanger is Bluetooth device en zet ik altijd uit..
 

overweg

Nieuw lid
Verloopstekker voor carkit aansluiting.

Hoi,

Om mijn carkit aan te sluiten werd mij aangeraden om een verloopstekker aan te schaffen, a 70 euro, waar een mute unit tussen zat.

Heeft iemand van jullie enig idee of dit werkelijk nodig is voor het aansluiten van een Siemens bluetooth carkit.

Ze zeggen dat het te maken heeft met de CAN-bus en dat ik zelf de sigaretten aansteken niet kan gebruiken voor de geschakelde spanning.

Graag jullie reaktie.

Met vriendelijke groet,
Eric
 

Gieliovd

Forumguru
Zon mute unit heb ik nog wel liggen inderdaad om eens te gebruiken. Dat is gewoon een mutebox. De voeding van je carkit wordt toch over het algemeen wel afgelinkt van de geschakelde plus.

Heeft dit last met een CAN bus denk je? Lijkt me toch niet.. maar ik ben er niet zo in thuis.
 

Gieliovd

Forumguru
Meen je dat nou? Dat ben ik niet echt gewend! Normaal zegt de tomtom pliep als ik de auto uit zet. Nog niet getest in de Skoda.
 

JettaFreak

Actief lid
mijn telefoonoplader blijft gewoon werken als het contact uit is. Mijn tomtom is aangesloten op permanent docking kit en die zit op de kabelboom van mijn aftermarket radio en dus op de geschakelde stroom.

Groet,


JettaFreak
 
Bovenaan Onderaan