AB werken niet inleren wil ook niet. Wat nu?

arievh

Senior Member
Goeden middag,

Ik heb 2 sleutels beide met afstandbediening. Werken beide niet.
Het gaat om een skoda octavia combi L&K editie uit 1999
Ben al bij de dealer geweest dit koste me alleen geld en het werkte nog steeds niet.

Wel heb ik inmiddels zelf 3 draadbreuken gerepareerd..

Heb het volgende geprobeerd om de sleutels in te lezen:

1 sleutel in het contactslot en op contact dan met de andere sleutel de deur vergrendelen en de knop ingedrukthouden.

Heb ook geprobeerd om de sleutel in het contact en dan 12 sec ingedrukt houden, maar werkt ook niet.
Het lampje blijft niet branden nadat ik de knoppen los laat helaas.

Vind het toch jammer dat de afstandsbediening niet werkt zou dit graag weer kunnen gebruiken.

Heeft iemand nog tips ideetjes?

Alvast bedankt.
 

arievh

Senior Member
Oke excuses hiervoor. Ik zit al dagen te zoeken op internet, maar kan niks vinden.. Maanden geleden ook al eens om gezocht. Heb me inmiddels voorgesteld.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Geen probleem hoor, excuses zijn niet nodig! Sportief dat je direct er op in haakte! :jaja:
 

ertromp

Forumguru
Welkom Arie. Hopelijk werkt deze op je O1

Sleutel in contact (niet inschakelen)
Beide knoppen van de AB te gelijk indrukken ca. 12 sec
Auto meldt zich met toon
Contact inschakelen
Toets 1 (waar de auto mee open gaat) 5x langzaam indrukken (langer dan 1 sec)
Contact uitschakelen
Testen
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat hier wat anders aan de hand is: gezien het de leeftijd van de auto, én het feit dat beide AB's niet werken (maar de sleutels wel zijn ingeleerd, de auto start er tenminste wel mee), verwacht ik dat hier iets anders aan de hand is:
- óf beide zenders in de AB's zijn kapot (gezien de leeftijd niet vreemd)
- óf de ontvanger in de auto is kapot.

Het vervangen van een handzender kost redelijk wat geld, maar eerst moet je uitzoeken welk systeem je hebt: ik weet van andere modellen binnen de VAG-groep dat die eind vorige eeuw ook nog IR (infrarood) gebruikten voor de AB, maar ook verschillende systemen met radiofrequenties. Voor het vervangen van een handzender moet je toch al snel rekenen op 100-150 euro per stuk inclusief inleren (dit kan alleen door dealers en gespecialiseerde garages gebeuren. Als dat allemaal perfect is gebeurd, loop je nog kans dat het niet werkt doordat de fout ook in het deel in de auto kan zitten. Uitlezen op foutcodes, zal bij deze generatie voor dergelijke problemen niets opleveren.

Plaats eens een foto van je sleutels: als de baard van jouw sleutels zo overgeklikt kan worden op een andere sleutel is er nog een andere optie die 100% zeker moet werken: je kan dan de module en bijbehorende handzenders(systeem werkend) uit een sloopauto halen. Module overbouwen in jouw auto, en dan naar dealer/deskundige garage rijden om de andere sleutels te laten inleren (die andere sleutels moeten aangemeld worden in de ECU voor de startbeveiliging, anders start ie niet). Vervolgens de baard van je oude sleutel overzetten (of net voor het inleren kan ook), en alles zou weer moeten werken.
 

arievh

Senior Member
Bedankt ertromp, deze "truc" heb ik echter al geprobeerd (zie m'n begin post) werk helaas niet.

Cordoba, de sleutels zijn zo "over te klikken" de sleutels hoeven dan NIET in de ECU aangemeld worden, want er zit een losse "chip" in de sleutel (een glazen buisje). Die "chip" zit in het baard gedeelte. Ik kan dus gewoon met de baard starten als ik die chip er in heb. Helaas ben ik 1 zo'n "chip" verloren, toen ik de sleutel opende en hier pas later achter kwam (dus kan overal liggen, niet meer gevonden. Is maar een klein dingetje).

Heb 2 foto toegevoegd.
 

Bijlagen

  • 20140601_202438.jpg
    20140601_202438.jpg
    37,1 KB · Weergaven: 31
  • 20140601_202620.jpg
    20140601_202620.jpg
    53,8 KB · Weergaven: 31

ertromp

Forumguru
Tja ik miste wat stappen in je beginpost dus vandaar m'n reactie :D Ik dacht hij is op de goede weg maar ....
 

arievh

Senior Member
Ja oke ik heb het even beknopt neer gezet haha..Maar al die trucjes heb ik geprobeerd. Dit hebben ze bij de dealer ook gedaan toen ze er achter kwamen dat het niet via de testkast kon.. Zonder resultaat uiteraard..
 

arievh

Senior Member
Nog wat vraagjes. Weet iemand of de sleutels IR zijn?
Zo ja dan zijn ze BEIDE stuk. (Je kunt heel makkelijk IR bekijken of dit werkt of niet).

1 van de 2 sleutels had ik voorheen nooit geprobeerd, die kan dus ook best wel al stuk geweest zijn.
De andere deed het altijd wel. Ik zie wel dat ze verschillen van "binnenwerk".

Is het niet zo dat alleen het zendgedeelte altijd in te leren is? Dus als ik aan een ander zender kan komen dat ik deze door die truc wel kan inleren? (Weet niet waar je dit kunt kopen?? Bij de sloop is er kan dat deze ook niet werkt). Dit is type 1 dus kan zonder kast ingelezen worden, neem ik aan.

PS: lees net dat er op de sleutel staat 433 Mhz dus geen IR
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Kan het zijn dat de AB achteraf ingebouwd is, op basis van een losse zender en deze vervolgens tot sleutel omgebouwd is?
Als dat het is, kun je nog even proberen (uit mijn hoofd en het is al lang geleden).
Auto afsluiten, ledje in de deur gaat knipperen als het goed is. Vervolgens beide knoppen op je sleutel indrukken en ingedrukt houden totdat het lampje op de sleutel uitgaat (of het ledje in de deur, weet ik effe niet meer).
Vervolgens open-sluit-open drukken of andersom sluit-open-sluit.

Daarna zou het weer moeten werken. Bovenstaande is in ieder geval de procedure voor achter gemonteerde VW comfortmodules waar dan zo'n druppelvormige handzender bijzit.

Die achteraf gemonteerde modules zijn van Votex en het VW onderdeelnumemr is 1J0054640A
 
Laatst bewerkt:

arievh

Senior Member
Het is geen achteraf ingebouwd systeem. Is af fabriek. Deze auto is full options.. De L&K editie. In het originele boekje staat de AB ook gewoon beschreven, hierin staat dat je naar de dealer moet. Ik denk dat de handzenders gewoon defect zijn, maar zou niet weten waar je die los kunt kopen. Ja bij de dealer maar ja dat is erg prijzig.
 

Tachi

Actief lid
Wat ik niet begrijp waarom de dealer niet getest heeft of de AB wel of niet zendt. Als je dat niet weet kan je bezig blijven met alle trucjes tot je een ons weegt.

Ik heb/had een achteraf door de dealer ingebouwde AB van Skoda. De monteur kwam heel snel achter dat de zenders in beide afstandsbedieningen het niet deden. Vanwege de prijs heb ik maar één losse AB vervangen. De andere sleutel heeft geen AB, maar dat ding ligt toch als reserve.

Ik kan me best voorstellen dat een sleutel met ingebouwde AB duurder is dan een losse AB.
 

TurboBooster

Forumguru
Heb je ook al geprobeerd om met de sleutel in het linker deurslot de auto af te sluiten met daarbij de sleutel vast te houden tot aan de aanslag?
De eventuele nog openstaande ramen sluiten zich dan ook. Door de sleutel de andere kant op te draaien en vast te houden dient het vergrendel systeem te ontgrendelen alsmede de ramen openen.
 

Antera

Donateur
VCDS eraan hangen kan je zien of de Comfort module de sleutels ontvangt. Het kan dan idd in de sleutel zitten maar ook heel goed in de Comfort module zelf. Als er al de nodige sleutels in staan zit zijn geheugen vol en kan hij er niks meer.

Kan dat beide sleutels defect zijn is redelijk groot
 

arievh

Senior Member
Heb je ook al geprobeerd om met de sleutel in het linker deurslot de auto af te sluiten met daarbij de sleutel vast te houden tot aan de aanslag?
De eventuele nog openstaande ramen sluiten zich dan ook. Door de sleutel de andere kant op te draaien en vast te houden dient het vergrendel systeem te ontgrendelen alsmede de ramen openen.

? Links is bestuurders kant.. Daar zit alleen een slot.. En in de kofferbak.. Ramen sluiten als ik hem vast houdt bij opslot doen.. En bij open doen als ik de sleutel vast houd dan gaan de ramen open idd..

Maar snap niet precies wat je hiermee bedoelt? Dit werkt altijd. Maar de AB werkt niet.
 

Cordoba

Forumguru
@arievh Dit is inderdaad het sleuteltype dat ik bedoelde waarbij je de baard zo over kan klikken. Bij mijn weten zit de transponder eigenlijk altijd bij de zender geplakt, ik ben dus verbaasd dat ie bij de sleutelbaard lijkt te zitten (kan op de foto niet goed ziet, of het metaal is, of de transponder, maar je zult wel gelijk hebben).

Dit zijn zaken die Vagtechniek nog wel eens oplost voor mensen: ze kunnen een nieuwe sleutel met AB (zelfde type of een klapsleutel) leveren, en het geheel inleren, zodat alles werkt. Het beste kun je een mailtje of telefoontje naar Vagtechniek in Nuenen plegen, en mogelijk hebben ze behalve je kenteken ook je chassisnr. nodig om de juiste spullen te kunnen bestellen (en de juiste prijsopgaaf te kunnen doen).

@Antera Mark geheugen zit toch nooit 'vol'? Bij mijn weten kun je maximaal 3 sleutels aanmelden/inleren, doe je een 4e sleutel wordt automatisch de eerst aangemelde sleutel overschreven door sleutel nr. 4. Dus vol zijn van het geheugen is geen reden waarom een nieuwe sleutel niet aangemeld kan worden, wel worden dan eerdere sleutels gewist in het geheugen.
 

Antera

Donateur
Ik meen toch wel eens eerder begrepen te hebben en ook wel eens gedaan bij o.a. a4 om eerst de sleutels te wissen en dan de nieuwe weer in te leren om problemen soms op te lossen. Het is en blijft lastig maar ik verwacht daarom eerlijk gezegd dat het aan de sleutels ligt
 
Bovenaan Onderaan