ABS/ESP waarschuwing

Zondag gingen na 50 mtr ineens drie alarmen oplichten. Het lampje van bandenspanning, het ABS lampje en het ESP lampje. Even gestopt om te controleren of ik geen platte band heb. Niets aan de hand. Weer gestart en alles is weer uit. Na zo'n 50 mtr weer de drie lampjes aan.
Maandag maar even bij de garage langs. Via de laptop melding : sensor rechtsachter mechanisch defect.
De auto rechtsachter even op de krik gezet en het wiel met de hand een slinger gegeven. Op de laptop werd dit keurig als snelheid aangegeven. Alle meldingen via laptop gereset. Dan maar even met de auto gereden. Na het starten weer alles uit. Bij een snelheid van 39 Km/hr ging alles weer aan.
Garage zal er in de eerste week van het nieuwe jaar aan gaan sleutelen maar ze snapten niet wat er bedoeld werd met "mechanisch defect " ook al omdat bij los draaien van het wiel de snelheid van het wiel netjes aangegeven wordt. Iemand al iets dergelijks meegemaakt.

Het bezoek aan de garage voor reparatie moest even uitgesteld worden maar gisteren even geweest. En inderdaad ertromp je had helemaal gelijk. De sensorring op het lagerblok was defect. De sensorring op het lagerblok bestaat uit een ring met allemaal kleine magneetjes. Door veroudering/roest zijn er een paar magneetjes verdwenen. Dan wordt de snelheid wel weergegeven maar de computer ziet de openingen in de sensorrand als een probleem en alarmeerd hierop. Dus lagerblok vervangen en alles is weer oké. Helaas bij demonteren sneuvelde ook de (plastic) sensor dus moest deze ook vervangen worden.

Bijlagen

• Lagerblok met sensorring.jpg
    Lagerblok met sensorring.jpg
    333 KB · Weergaven: 33

hoekst81

Nieuw lid
Beste Ertromp en Bobbes,
Bij mij exact hetzelfde probleem; lampjes van ABS, ASR en bandenspanning die zijn gaan branden. Ik ben langs de Skoda garage geweest en die gaven aan dat het kapotte sensor betreft; kosten om te repareren €200....
Daar baal ik nogal van omdat 1.5 maand geleden de remleidingen zijn vervangen, dat was namelijk APK afkeur en een flinke kostenpost. Garage zegt dat het daar niks mee te maken kan hebben en het ouderdom is.

1; Ben benieuwd naar jullie mening, kan het met de uitgevoerde werkzaamheden te maken hebben?
En 2; is €200 redelijk? Wat moet er precies gedaan worden?

Bij voorbaat dank,

Groeten Hugo

Antera

Donateur
De leiding staat los van de sensorring aangezien er niets meer los hoeft dan alleen de remleiding en de sensor hoeft niet verwijderd daarvoor te worden.

Zwapp

Forumguru
Ga vanavond mijn naaf en sensor vervangen ivm het bovenstaande probleem.
Ik heb voor de naaf en sensor nog geen 100euro betaald via internet.
Alleen de sensor vervangen voor 200 vind ik aan de hoge kant, moet de naaf vervangen worden (hierin zit de abs ring) dan is het acceptabel die prijs.

Bovenaan Onderaan