Abs lampje + Lege accu + Zekering abs

Okan Onur

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb sinds 3 maanden een nieuwe Skoda Fabia Greenline. In de tweede week dat ik mijn auto had, heb ik naar Frankrijk gereden voor vakantie. Na 8 uur rijden heb ik gestopt om te tanken. Auto gestart en had 8 (misschien meer) waarschuwingslampjes op mijn dashboard, waaronder abs, stuurbekrachtiging, bandenspanning en antislipsysteem. Ik heb de zekeringen gecontroleerd en de zekering van abs was kapot. Op die dag heb ik 4 keer de zekering van abs moeten vervangen. Die ging kapot elke keer ik de auto moest starten. Volgende dag was dat over. Na vakantie was de auto uitgelezen maar er was geen storing geregistreerd.

Een paar dagen erna had ik een andere probleem. Nadat ik contact maak wacht ik altijd totdat de lampjes verdwijnen van mijn dashboard. Daarna start ik de auto pas. De lampjes van abs, bandenspanning en antislipsysteem verschenen op mijn dashboard na het starten van de auto. Deze lampjes bleven 3 seconden aan en daarna verdwenen ze. Dat gebeurde in eerste instantie niet zo vaak. Later gebeurde dat elke keer na het starten van de auto. Ik heb de auto naar garage gebracht. Nog een keer uitgelezen. Alweer geen storing geregistreerd.

Een week erna heb ik gemerkt dat mijn auto moeite had met starten (zoals de oude auto's in de winter moeite hebben met starten). Meteen een afspraak gemaakt bij de garage. Een dag voor mijn afspraak stapte ik de auto in om naar werk te gaan maar accu was helemaal leeg.

Ik denk dat alle bovenstaande problemen iets met elkaar te maken hebben. Dus:

Stap 1: Kapotgaan van de zekeringen.
Stap 2: Lampjes van abs+bandenspanning+antislipsysteem elke keer 3 seconden lang op mijn dashboard na het starten van de auto.
Stap 3: Kapotgaan van de accu.

De garage heeft de accu vervangen en heeft gezegd dat alles opgelost moest zijn.

Drie dagen erna begon het hele proces opnieuw. Ik heb stap 1 nog een keer meegemaakt. Stap 2 ook maar nog niet zo vaak dat het elke keer gebeurt na het starten. Voordat de lampjes van stap 2 elke keer verschenen heb ik een afspraak gemaakt bij een andere garage. Daar hebben zij de kabel van abs vervangen omdat deze door de handrem werd beschadigd. Kennelijk ging mijn zekering daarom kapot, door de kortsluiting.

Een week erna heb ik de verschijnselen van stap 2 nog een keer meegemaakt. Dat gebeurt nou steeds vaker. Ik ben bang dat stap 3 nadert.

Volgende week dinsdag een nieuwe afspraak bij de garage.

Uitlezen helpt niet. Dat allemaal worden niet geregistreerd als een storing.

Waarom zal de zekering kapotgaan van een 2 weken oude auto? Waarom moet de accu vervangen worden van een 2 maand oude auto?

Iemand hier ervaring mee? Of een advies?

Groetjes
Okan
 

Noord26

Forumguru
Een advies? Terug gaan naar de garage en vertellen dat het opnieuw begint en dat vervanging van de accu niets geholpen heeft.

Welkom trouwens..
 

Okan Onur

Nieuw lid
Dat heb ik al gedaan. Zoals ik schreef heb ik dinsdag een afspraak. Auto blijft een week daar. Ze gaan et uitzoeken. Toch bedankt voor je advies.
 

Noord26

Forumguru
Oh sorry, dan heb ik daar overheen gelezen.

Een garage kan natuurlijk veel meer beoordelen met apparatuur en opgeleid personeel, alsmede de auto zelf bekijken- als mensen die het met een verhaaltje moeten doen.
 

Monteurtje

Forumguru
De garage moet even kijken in een programma waar we als dealers mee werken. Daarin worden een aantal problemen besproken. Waaronder deze met al die waarschuwingslampjes. Een oorzaak zou de kabelboom bij de ABS pomp kunnen zijn.
Heb dit ook een keer gehad. Kon toen niks vinden. Lang gezocht. De zekering die bij die auto af en toe kapot ging was voor meerdere schakelaars. Waaronder bandenspannings reset knopje. Schakelaar ASR uit/inschakelen. Ging ook naar de ABS pomp en nog 2 dingen. Toen heb ik naar elke schakelaar of component aparte bedrading gelegd en apart gezekerd. Dus 5 zekeringen i.p.v 1 voor al die dingen. Om zo te kijken als er weer een zekering kapot ging waar het dan aan lag. Maar er is nooit meer een zekering kapot gegaan. Dus was het toch de bedrading die af en toe kortsluiting maakte ergens. Maar waar??? In ieder geval niet op een zichtbare plek.
 

Cordoba

Forumguru
Mijn eerste gedachte was, dat de fout zou zitten in een foutief aangesloten trekhaak-aansluiting. Gezien de vrijwel nieuwe auto, en het voor het eerst optreden van het verschijnsel tijdens vakantierit. Het daarna niet optreden zou kunnen liggen aan afgekoppelde caravan/bagagewagen of iets dergelijks. Gezien de ervaring van Monteurtje, lijkt er toch iets anders aan de hand te zijn.
 
Mijn eerste gedachte was, dat de fout zou zitten in een foutief aangesloten trekhaak-aansluiting. Gezien de vrijwel nieuwe auto, en het voor het eerst optreden van het verschijnsel tijdens vakantierit. Het daarna niet optreden zou kunnen liggen aan afgekoppelde caravan/bagagewagen of iets dergelijks. Gezien de ervaring van Monteurtje, lijkt er toch iets anders aan de hand te zijn.[/QUOTE
hallo ik weet het probleem vandaag hebben wij het probleem gehad bij 2 fabia's.
het probleem is de massakabel van carrosserie naar motor.
aan de aansluiting op de motorsteun is oxidatie te zien als men deze losmaakt en omdraaid (zwart) en men denkt dat deze vast is maar in feite stond die los na het verlaten van het fabriek dus heeft die zijn eigen vast gelast lichtjes.
controleer dit even en vertel je ervaring
mvg niko
 
Bovenaan Onderaan