Als een dealer mij zo'n uitleg zou geven, zou ik 'm even vernietigend aankijken en zeggen dat hij per direct een potentiele klant kwijt is en weglopen. Wat een b.llsh.t verhaal zeg! Die gast heeft ooit eens iets gehoord over een klok en een klepel.
ESP is een veiligheidsaspect dat je wel of niet wilt nemen, maar net zoals airbags standaard zijn geworden zal dat ook voor ESP gaan gelden (zoals hierboven beschreven is). Het is net als met airbags, zelf spannende gordel en al die andere zaken...het zit erin, je kiest ervoor en je hoopt het nooit nodig te hebben, maar ALS je het nodig hebt, ben je maar wat blij DAT je het hebt!
Veiligheid mag eigenlijk geen prijs hebben en natuurlijk kunnen we geen van allen in elkaars portemonnee kijken om te zien of je het wel of niet moet kiezen.
ASR+MSR+ABS zit volgens mij al bijna standaard op elke moderne auto (nog niet allemaal maar veel wel), alleen heet het soms iets anders (dat is een andere discussie). ESP is meer en meer een onderdeel van een standaard pakket, maar dus nog niet op alle auto's / modellen.
* Heb jij een gezin, kies ESP
* Wil jij uit je auto kunnen stappen na een ongeluk waarbij je moest uitwijken? Kies ESP. Je behoudt nl meer de controle over je wagen dan zonder ESP. Zoek maar eens op YouTube op Tiff Needell van 5th Gear die met een
Jaguar op sneeuw een uitwijkmaneuvre (vanaf 6min in het filmpje) doet mét en zonder ESP. Als je het verschil ziet weet je meteen waarom je het zou moeten kiezen (ongeacht of het droog, nat of sneeuwerig is).
Mijn standpunt moge duidelijk zijn. Als je veel jaren met die auto wil gaan rijden en veel veilige km's wilt maken voor jezelf en je gezin...en je kan het betalen..kies dan ESP.