ABS schijf schoonmaken?

wouter-1303

Senior Member
Hallo allen,

Tijdje geleden gingen bij de Octavia van mij een aantal lampjes branden bij een snelheid hoger dan 30km/u.
Uit laten lezen bij de dealer, welk mij vertelde dat er een mechanische fout zit in het ABS gedeelte van het linker voorwiel.
Dat zou betekenen dat dit niet de sensor is, maar de sensorschijf of iets dergelijks.

Kan iemand mij een exploded view kunnen geven, zodat ik kan zien wat ik moet demonteren om het een en ander te controleren en schoon te maken/te vervangen?

Het gaat om een Skoda Octavia Combi 1Z 1.6 MPI uit 2006

Alvast bedankt

Joske

Forumguru
De sensorring voor ABS zit in de wielnaaf zelf ingebouwd.

Er zijn ook 2 systemen gebruikt, ABS Mark 70 en ABs Mark 60. Welke andere systemen zitten er nog op de wagen, ESP?

Als het enkel ABS en ASR is, is het Mark 70.

wouter-1303

Senior Member
Daar vraag je me wat :shutup:
Volgens mij alleen ABS en ASR, een knopje om de ESP uit te zetten heb ik in ieder geval niet. Dan zal dat er ook vast niet op zitten.

Joske

Forumguru
Anyway, de sensorring zit in beide gevallen in de wielnaaf ingebouwd.

Ik geloof dat er op het forum ook al eens iemand die naaf toen laten (of zelf) vervangen heeft. En ik stel me vaag voor dat er toen ook een ABS probleem was, maar met zekerheid kan ik het niet zeggen uiteraard :)

wouter-1303

Senior Member
Vanaf welke kant kan ik deze benaderen dan? Moet de schijf eraf of kan het eventueel via de achterzijde nadat de aandrijfas er onderuit gehaald is?

Joske

Forumguru
Denk niet dat de aandrijfas daar voor er uit moet... :pieker:

Het is nummer 3 op de tekening. Maar zo een wiellager kost €180 bij de dealer ofzoiets...

Maar zoals ik al zei, dat ken ik niet goed genoeg, mss dat @Monteurtje of @Antera zijn mening nog wel wilt geven

S45-0145.png

wouter-1303

Senior Member
Bedankt voor de tekening, ik wacht ook nog even het antwoord af van @Monteurtje of @Antera .
€180 voor een naaf is best aan de prijs, de ABS sensor is ook al €100....leuk al die elektronica enzo.:(

Canon-Eye

Forumguru
leuk al die elektronica enzo.:(
Deze elektronica is inderdaad wel 'leuk' - ABS-systemen hebben inmiddels vermoedelijk toch heel wat levens gered en ook minder ernstige schades voorkomen.
Maar dat gaat zeker niet op voor alles wat er tegenwoordig aan elektronica in auto's wordt gepropt...

wouter-1303

Senior Member
Tja das ook wel weer waar, deed het bij mij in januari helaas niet....
Resultaat na een noodstop is te zien in de foto's.

Nadat het schade bedrijf de auto uitgelezen had, zagen ze dat er een melding was.
Echter geen lampjes gezien. Totdat ze afgelopen week aangingen....

Bijlagen

• 20150108_175209-20150112-064456793.jpg
    20150108_175209-20150112-064456793.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 47
  • 20150108_175218-20150112-064432421.jpg
    20150108_175218-20150112-064432421.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 42
  • 20150108_175227-20150112-064422663.jpg
    20150108_175227-20150112-064422663.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 43

Canon-Eye

Forumguru
Resultaat na een noodstop is te zien in de foto's.
Voor de volledigheid: het is niet zo dat ABS je remweg (bij overigens gelijke omstandigheden) verkort; een te korte vrije remafstand wordt dus ook door ABS niet alsnog voldoende...

ABS zorgt er alleen voor dat de auto tijdens het remmen toch nog zo veel grip houdt als onder de (natte/gladde) omstandigheden van dat moment mogelijk is, ook als je tijdens het remmen moet uitwijken.
Je maakt dan dus al remmend toch het bochtje, waar je zonder (werkend) ABS zou gaan glijden - en dat laatste gebeurt bij volledig verlies van grip altijd in een rechte lijn, volgens de raaklijn aan de bocht in het punt waar het glijden begint. En merkwaardig genoeg komt die raaklijn helaas maar al te vaak uit bij een boom, lantaarnpaal of ander obstakel...

wouter-1303

Senior Member
Dat was ook het probleem. Ik was aan het uitwijken, maar doordat de ABS dus niet functioneerde, blokkeerde de wielen en schoof ik op de voorgangster....

Joske

Forumguru
Simpele versie van kanonsoog zijn uitleg: ABS zorgt er voor dat je nog kan bijsturen indien je begint te slippen tgv een remmanoeuvre..

wouter-1303

Senior Member
Uitleg duidelijk, maar snapte het principe al:D
Maar om even op de ABS sensorschijf terug te komen. Schoonmaken, is dat afdoende of moet er een nieuwe een nieuwe naaf in/op/aan?

Joske

Forumguru
Wel het is dat, dat me zelf ook niet helemaal duidelijk is, ik vrees dat er niet echt iets "zichtbaars" zal zijn om te kunnen reinigen. Maar heb ik dat goed gelezen in ander topic dat dit na schade (ongeval) opgetreden is?

Antera

Donateur
de ABS ring moet het lager eruit want de ABS ring zit mee aan het lager. Geen los deel wat je even kan vervangen. De storing is zelden tot nooit de ring of deze moet krom zijn geraakt. Als deze al geen tandjes op de as zelf heeft zitten.

Ik verwacht eerder de sensor die kapot is of ijzervijlsel op de abs gaten/sleuven

Jee13

Forumguru
Ik heb keer melding gehad met mijn passat, toen abs sensor eruit gehaald , dan tijdens draaien aan de naaf met lucht schoonspuiten. Nooit meer foutmelding gehad nadien

Monteurtje

Forumguru
De sensorring zit in het wiellager met naaf. Kun je dus niet los vervangen. Sensor kan ook vervuild zijn.
Je kan beste eerst sensor eruit halen. Voorzichtig. Dingen zitten goed vast door de roestvorming erom heen.
Schoonmaken en weer proberen. Mocht dat niet helpen, wiellager vervangen.
Heb deze storing paar keer bij gehad aan de achterzijde. Die keren was het wiellager de oorzaak. Daar zit de sensorring ook verwerkt in het lager.

Cordoba

Forumguru
Zoals monteurtje ook al aangeeft kan het gewoon vervuiling zijn, al vaker gelezen dat na schoonmaken het probleem voor jarenlang verdwenen was.

wouter-1303

Senior Member
Eerst maar eens de sensor eruit trekken dan, dat is maar 1 schroefje.
Even flink de perslucht erop en dan kijken wat het resultaat is.

Iedereen bedankt voor de info en de tips :thumbsup:

wouter-1303

Senior Member
Om toch nog even het probleem duidelijk te maken van de storing.
Vorige week de zooi maar eens onder de auto getrokken om te kijken van hoe en wat.
De foto in de bijlage zegt genoeg, geen smeer of andere niet wegpoetsbare rommel.
Gelukkig was een nieuwe naaf snel ter plekke en heb ik deze zaterdag er weer onder geknoopt.

Het lampje is weer uit :dankje:

Bijlagen

• 2015-03-16 20.27.54 (Medium).jpg
    2015-03-16 20.27.54 (Medium).jpg
    314,5 KB · Weergaven: 28
Bovenaan Onderaan