ABT tuning

M

MacFadyin

Ik heb gisteren een nieuwe 2.0 TDI. DSG automaat, 4x4 besteld.

Wat is het beste, te laten tunen voor aflevering, of te wachten totdat de motor eerst wat gelopen heeft?
 

Antera

Donateur
Ik zou daarnaast niet gaan voor de ABT chip maar voor een chip bij JD engineering brengt meer vermogen dan de standaard ABT chip vaak en heb ook eens mogen vernemen dat de ABT chip toch ook lang niet altijd het gewenste resultaat bracht. maar je zit dan vermoedelijk met garantie als het geen ABT chip word?

auto eerst even laten inlopen is het beste dan meteen chippen al word dit wel gedaan.
 

sitechris

Donateur
Zeker eerst even ongechipt rijden, pas na paar duizend kilometer chippen. Bij JD ga je op de rollerbank dus dan kun je evt ook eerder chippen, maar bij Abt niet. Dan moet je wel verschil kunnen beoordelen (tip: doe wat tussensprints met de stopwatch voor en na tuning).
 

___JC___

Forumguru
Voor wat het waard is, fabriek af een Abt chip werkt ook gewoon goed hoor. En de opgegeven waarden worden zeker wel gehaald door Abt.
 
M

MacFadyin

:)Met alle toeters en bellen was ie duur genoeg!!!
Af fabriek kan ik zeker zeker €600 BPM bijtellen:icon_smile_question
 

___JC___

Forumguru
Ow volgens mij had ik de tuning gewoon buiten de bijtelling en zonder BPM volgens mij. Heb het wel over 2006 overigens.
 

sitechris

Donateur
Voor wat het waard is, fabriek af een Abt chip werkt ook gewoon goed hoor. En de opgegeven waarden worden zeker wel gehaald door Abt.

Niet altijd, kijk bv naar de ellende met de Seat Leon 310 pk versies die niet veel verder dan 260/270 pk kwamen. Maar de TDI's doen ze over algemeen goed en mijn GTI hebben ze ook goed onder handen genomen.
 

RDE

Lid
In 2007 een O2 laten chippen door Tunex in 's Heerenberg. Werkelijk top voor € 225,-. Uitgevoerd bij 5 dkm en gereden naar 139 dkm zonder een enkel probleem. Ik rij nu een 508 SW 1.6 THP automaat (ook leuk), maar door verandering van baan heb ik weer een Skoda besteld, nu een Yeti 2.0 TDI (140pk) Alldrive. Zit nog in dubio of deze ook te laten tunen. Is eigenlijk niet zo'n goede binnenkomer bij een nieuwe werkgever....
 

floyd2

Forumguru
Ik lees regelmatig van die tests tussen verschillende tuners die de zelfde auto onder handen nemen en meestal zit ABT aan de onderkant wat de getallen betreft.
Alleen bij sprintjes,inhaalacties en dergelijke is dat verschil 9 van de 10 keer weg of gaat ie zelfs beter.
Dus zullen ze hun werk best wel aardig doen.
Natuurlijk zijn er tuners bij die er meer uit peuteren,maar dan kan je je vragen gaan stellen wat betreft de levensduur.
Alleen is ABT ook nogal duur,dus dat is toch wel een minpunt.
 
Sinds oktober is mijn Yeti 1.4 TSI getuned d.m.v. ABT-tuning. Kost inderdaad een paar centen, maar het geeft me een rustig gevoel dat het "legaal" is gedaan en ik dus altijd elke dealer binnen kan rijder als er problemen zijn. Geen gezeur over garantie en netjes aangetekend in het serviceboek. En inderdaad, de extra power rijdt heerlijk en het verbruik is ook nog verbeterd.
 
Wil hier geen spelbreker zijn maar chippen heeft gevolgen.
1) Geen BIV betaald voor een wagen met meer PK dus pleeg je fraude.
2) De verzekering dekt je yeti niet meer.
3) Als het bij een controle op de keuring uitkomt, zal je dat veel geld kosten.
Ik spreek voor België ik ken de wet in Nederland niet.
Wees dus voorzichtig met het verspreiden van deze info big brother watching you.
 

MarcoO2

Forumguru
Die discussie is al zó vaak gevoerd op dit forum... uitkomst: in theorie zou je gelijk kunnen hebben, in de praktijk niet. Chippen levert zowel in Belgie als in Nederland vrijwel nooit problemen op zoals jij die schetst.
 
Tja... en na tuning nog zuiniger ook....en de overheid maar zeuren over vermindering van het brandstof gebruik....waarom dan niet standaard de auto zuiniger laten lopen?

Jan
Yeti 1.8 het rijd weer perfect door de sneeuw op mijn winterbanden..
 

Zespri

Forumguru
Ik heb een vraag aan diegene die ABT tuning hebben uitgevoerd. Ik heb ergens gelezen dat als ABT tuning bij TSI motor uitvoerd dat je dan naar euro98 moet overgaan.
Klopt dit en waarom is dit dan?
wie o wie kan mij dit vertellen of dit zo is
 

Noord26

Forumguru
Wil hier geen spelbreker zijn maar chippen heeft gevolgen.
1) Geen BIV betaald voor een wagen met meer PK dus pleeg je fraude.
2) De verzekering dekt je yeti niet meer.
3) Als het bij een controle op de keuring uitkomt, zal je dat veel geld kosten.
Ik spreek voor België ik ken de wet in Nederland niet.
Wees dus voorzichtig met het verspreiden van deze info big brother watching you.

Laatst een standaard 1.2 TSI van 77kW getest zien worden op een rollenbank. Die zou volgens het boekje 105pk moeten hebben. Maar hij deed er 119. Nogmaals, een volledig standaard auto. Wat u hier dan beweerd over fraude en geen dekking van verzekering, etc. is onmogelijk. Vrijwel elke VAG motor levert meer vermogen en koppel als opgegeven in de fabrieksopgave.

Agent: uw auto levert meer vermogen als opgegeven, dus hij is gechipt.. Sure!
 
Overstappen op euro 98 is wel geadviseerd. Maar ook hier geldt dat rijden op euro 95 toegestaan is maar dat er wat minder vermogen geleverd wordt. In ieder geval leidt het niet tot schade. In de praktijk rijd ik altijd op euro 95 tenzij ik bijvoorbeeld op vakantie lange stukken op de autobaan rijd. Dan gooi ik er voor de zekerheid euro 98 in. Van prestatieverschil tussen 95 en 98 merk ik in de praktijk niets, mogelijk dat dit meettechnisch wel is aan te tonen.
 
Bovenaan Onderaan